Streiketråden 2024 (status/oppdatering om streiker)

Re: Streiketråden 2024 (status/oppdatering om streiker)

Eksperten i Winair er på TV2 nyhetene igjen.

På Gardermoen "glemte" han at Menzies har handlingen utendørs så Norwegian kom ikke på listen over flyselskaper som kan bli rammet :)

Tre streiker truer luftfarten - Avinor-oppgjøret først, så Norwegian-pilotene. Nå har også de kabinansatte i SAS brutt forhandlingene og oppgjøret går til mekling, med fare for enda en streik:

https://flysmart24.no/2024/05/26/fare-for-flere-flystreiker-her-er-skrekkens-liste/
Det er Fellesforbundet med flyteknikere og bakkepersonnell som kommer først, ikveld/ natt.
Deretter pilotene i Norwegian (1. juni) så Avinor ansatte (11. juni), flyteknikere i NFO (20. juni) og tilslutt kabinansatte i SAS (ukjent meklingsfristen).

https://e24.no/naeringsliv/i/4B1OvV/konfliktene-som-kan-gi-reisekaos

Det er Fellesforbundet med flyteknikere og bakkepersonnell som kommer først, ikveld/ natt.

Enighet her:

https://www.nettavisen.no/nyheter/flyplass-streik-avverget-enighet-hos-riksmekleren/s/5-95-1838590

Mandag ettermiddag ble det klart at NHO Luftfart og Fellesforbundet er enige, langt på overtid.

Det blir dermed ingen streik blant ansatte i en rekke kritiske funksjoner på flyplassene i både Oslo og Bergen.

Hvis det blir Norwegian streik, er det varslet plassoppsigelse for 690 piloter.

Det er vel i praksis de aller fleste i Norge, eller hvor mange har de her?

Det meldes om pågang på fjerntog strekningene som følge av frykten for streik(er).

Hvis det blir Norwegian streik, er det varslet plassoppsigelse for 690 piloter.

Det er vel i praksis de aller fleste i Norge, eller hvor mange har de her?

Husk at det er forskjell på plassoppsigelse og plassfratredelse :)

Streik blant Norwegians piloter.. sannsynlig.. ikke sannsynlig?

Enighet - amen:-)

Det står at noen flighter for det trolig ble/blir kansellert, uetn at jeg ser noen på FR24 som er det fra DY?

Det står at noen flighter for det trolig ble/blir kansellert, uetn at jeg ser noen på FR24 som er det fra DY?

Ser nå en rundtur SVG-AGP-SVG og BGO-PMI-BGO ble kansellert, samt morgenflightene fra HAU, TRD og TOS til OSL.

Fikk melding av SAS og ser nå at grensepolitiet skal trappe opp streiken i morgen. På politiet.no står det at de venter 2-3 timers kø ut og inn av Schengen.

Men dette må da først og fremst gjelde pass som ikke funker på automater? Eller vet noen at de har tenkt å slå av automatene også for å være ekstra kjipe mot folk?

Fikk melding av SAS og ser nå at grensepolitiet skal trappe opp streiken i morgen. På politiet.no står det at de venter 2-3 timers kø ut og inn av Schengen.

Men dette må da først og fremst gjelde pass som ikke funker på automater? Eller vet noen at de har tenkt å slå av automatene også for å være ekstra kjipe mot folk?

Det er nok en viss sjangs for at automatene er ute av drift, de krever jo også bemanning.

Allerede på fredag litt før kl 15 var det den lengste køen jeg har sett, den begynte ved Fiskeriet og det var vel ikke spesielt mange avganger non-Schengen som ikke hadde begynt boarding da utenom Qatar. Antar det kan bli litt kjip kø der i morgen.

Det er nok en viss sjangs for at automatene er ute av drift, de krever jo også bemanning.

Allerede på fredag litt før kl 15 var det den lengste køen jeg har sett, den begynte ved Fiskeriet og det var vel ikke spesielt mange avganger non-Schengen som ikke hadde begynt boarding da utenom Qatar. Antar det kan bli litt kjip kø der i morgen.

Åh, fy flate. Får være der over 3 timer før avgang da. :(

Altså, om jeg hadde streiket så ville jeg jo gjort alt for å få mest mulig presse Alla "barnefamilie mistet sydenturen de har spart til i 8 år via spareprogrammet til EDS-bank. Nå er livet derfor over, i følge Ida (13)".

Beste måten å få til det på er vel å sørge for å stenge alle effektivitetsverktøy som automater, og heller la de to kontrollørene som er på jobb sitte i skranke og så lose samtlige pax inn i en felles kø. Da blir det et sant helsike og VG er på saken. Jeg hadde gjort det sånn, tror jeg.

Blir spennende å se om de er like kyniske som jeg ville vært.

Hvordan påvirker dette resten av flyten på utland og i sikkerhetskontrollen for den del?

Åh, fy flate. Får være der over 3 timer før avgang da. :(

Altså, om jeg hadde streiket så ville jeg jo gjort alt for å få mest mulig presse Alla "barnefamilie mistet sydenturen de har spart til i 8 år via spareprogrammet til EDS-bank. Nå er livet derfor over, i følge Ida (13)".

Beste måten å få til det på er vel å sørge for å stenge alle effektivitetsverktøy som automater, og heller la de to kontrollørene som er på jobb sitte i skranke og så lose samtlige pax inn i en felles kø. Da blir det et sant helsike og VG er på saken. Jeg hadde gjort det sånn, tror jeg.

Blir spennende å se om de er like kyniske som jeg ville vært.

Flaks mesteparten av Syden er inne Schengen da [emoji6]

Ulempen med denne streiken er at passasjerene rammes men ikke arbeidsgiver. Og det heller ikke handler om penger direkte.

Er blitt tvunget lønnsnemnd på passansatte.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Back