Streik i SAS i Paris

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Da jeg skulle reise fra Paris-CDG til Stockholm-Arlanda med SAS i går, var det fullt kaos på innsjekkingen og billettkontoret til SAS på CDG-flyplassen. Hundrevis av reisende på SAS- og Blue1-avganger ble kraftig forsinket på grunn av streik i SAS Ground Services i Paris. Streiken skyldes at SAS vil selge SAS Ground Services i Frankrike.

Det var ingen SAS-ansatte på jobb, alle innsjekkingssystemer var nede, automater var ute av drift og ombordstigningskort og tager var fjernet. Seks-syv ansatte, uten SAS-uniform, dukket etter hvert opp, men disse ga ikke noe informasjon - det var vanskelig å se hva de faktisk gjorde, utover å se forvirret ut og ringe i telefonen. Flere av de ansatte snakket skandinavisk. Etter hvert begynte de å sjekke inn folk, riktignok meget sakte. Jeg vet ikke hvor de kom fra, men de hadde ikke oversikt over situasjonen, og innsjekkingssystemene brøt sammen gang på gang. Køene gikk ut av terminalen, og statuskort hadde selvsagt ingen funksjon. Jeg så noen med SAS-uniform, men disse satt på Starbucks.

SAS-loungen var stengt, men rengjøringspersonalet slapp noen passasjerer inn - og passasjerene avgjorde om nye passasjerer fikk komme inn. Det ble ikke gitt noen informasjon over høyttalere, og de få meldingene som kom ble skreket ut. Skjermene ble ikke oppdatert med nye tider, i følge dem var alt i rute. Det var ingen til å styre broene på flyplassen, og med bare en buss tilgjengelig, ble passasjerer ble sendt ut på tarmac ventende på bussen mens fly og biler passerte.

Avgangene til København, Oslo og Helsinki ble forsinket mange timer. Avgangen som jeg skulle med til Stockholm ble kansellert, selv om flyet hadde ankommet og stod parkert ved terminalen. Passasjerene til Stockholm ble etter hvert booket om til avganger i dag og innlosjert på hotell.

Jeg ringte selv til SAS og fikk siste sete på flyet til Oslo. Meget bra kabinpersonalet som ga suveren service til oss på Business Class. De fikk dessuten applaus fra passasjerene ettersom de hadde losset halvannet tonn med bagasje inn i flyet.

En ting er i alle fall sikkert: Franskmenn kan dette med streik!!
 
Last edited:
Au, dette hørtes ikke noe behagelig ut. Takk for rapporten. Franskmennene legger ikke noe imellom, nei.

Mon tro om stasjonssjefen var tatt som gissel av de ansatte?
 
Seks-syv ansatte, uten SAS-uniform, dukket etter hvert opp, men disse ga ikke noe informasjon - det var vanskelig å se hva de faktisk gjorde, utover å se forvirret ut og ringe i telefonen. Flere av de ansatte snakket skandinavisk. Etter hvert begynte de å sjekke inn folk, riktignok meget sakte. Jeg vet ikke hvor de kom fra

Det var nok ansatte fra administrasjonen i ARN,CPH som ble sendt nedover for å prøve å gjøre noe. Vet at ARN sendte ned noen i dag også.
Skulle likt å vært der da crew'et sto og lasset bagen hehe ;) men all ære til dem.
 
Skal dessverre til CDG med SK en rekke ganger før sommerferien virkelig tar til i Frankrike. Første turen går den 23.07 og håper at konflikten har løst seg innen den tid.
Finner ingen info om streiken hos sas.no. Regner da med at den er over:exclaimation
 
Kan også se at det kun er en af dagens afgange til CPH der har været lidt forsinket - og det kun en god times tid. De andre er landet nogenlunde til tiden, så pax til CPH har i hvertfald ikke været sønderligt berørt.

Godt klaret af de folk fra administrationen, at formå at få flyene afsted nogenlunde til tiden.
 
Kveldsflighten til OSL var noen timer forsinket i dag - men jeg så det også lå inne noe om været i CDG?? (Dårlig unnskyldning, dere som har tilgang til systemer??)
 
Det var vel noe uregelmessigheter også fredag, men forsinkelsene ble vel ikke så ille da.(fredag)
 
Var fremdeles streik 19.juli. Får telefoner fra fortvilte pax som ikke får hjelp i CDG når de har mistet bagasjen sin. Jeg skrev rapport på vegne av CDG men om de klarer å levere ut bagasjen er jo spørsmålet...
 
Lurer på hva piloter og øvrig crew ombord tok seg til der de satt og ventet på pax som ikke kom :)
 
Jeg fikk følgende e-post med forklaring fra SAS. I tillegg fikk jeg 10.000 EuroBonus-poeng som er plaster på såret.

Vi ber oppriktig om unnskyldning for dine opplevelser i Paris den 16.07., og en kopi av e-posten din er allerede oversendt til ansvarlig ledelse til informasjon.

Streiken blant de bakkeansatte var ulovlig og ikke varslet, og 16.07. var første dagen de forlot sine arbeidsplasser. I utgangspunktet hadde all trafikk fra CDG stoppet opp om vi ikke hadde fått inn personale fra bykontoret og andre flyplasser. Hovedutfordringen den første dagen var nettopp at det nyankomne personalet ikke var kjent på CDG, ei heller hadde de gyldig ID kort for å hjelpe til i avgangshallen. Alternativet hadde vært at vi hadde måttet kansellere alle avganger fra CDG, noe vi heller ikke anså som noen god løsning. Dette bare som en informasjon til deg som en bakgrunn for kaoset som dessverre oppsto.

Vi håper fremtidige reiser med oss vil forløpe uten slike uregelmessigheter, og at vi kan få gleden av å beholde deg som en av vår beste kunder også i fremtiden.
 
Back
Top