Streik i SAS Braathens

Replying to Topic 'Streik i SAS Braathens'

Originally posted by BU9001/V2.0

Spørsmålet mitt var om det er riktig at ansatte i SKBU skal ned på samme nivå som DY`s ansatte.
:hi2

Svaret er ja. På sikt overlever ikke SBU med høyere avlønning enn konkurrentene, med mindre de tilbyr et produkt pax er villig til å betale en merpris for. Et bidrag i riktig retning ville være å kvitte seg med noen av de eldre CA i SBU for å få ned snitt-lønn. Jeg tviler på at pax ønsker å betale mer for å reise med SBU for å se på bestemødrene i SBU fremfor de unge mødre i DY:biggrin

Det er faktisk ikke lønn dette dreier seg om, men arbeidsforhold! :baeh

Originally posted by cabincruiser

Hva skal til for å tilfredsstille deg? Skal jeg sende deg lønnsslippene mine? :baeh (21 års lønnsansiennitet).

Du kan ikke ha lest VG-artikkelen særlig godt. Les den litt bedre denne gang. Lykke til.

Er lønna di gjennomsnittet i bedriften? Du hevder at ledelsen lyver når de påstår at gjennomsnittslønna er høy.... akkurat her så tror jeg ledelsen vet bedre en de ansatte... eller jeg håper dem gjør det....

Skal lese gjennom saken igjen... kanskje jeg blir mer enig med dere da... nå tror jeg som mange andre at sannheten ligger et sted mellom partene... og da kanskje på halvveien….?

De kabinansatte fra SK har fra 19.000 til 28.000 pr.mnd, og så vil de ha 10% mer!! :wow:

De jobber faktisk færre timer enn folk flest pga ubekvem arbeidstid osv. Her snakker vi altså om en yrkesgruppe som har 400.000 i året, for å forklare hvor flyets nødutganger er og hvordan setebeltet festes, for deretter å servere kaffe og selge sjokolade. Riktignok har de ansvar i tilfelle evakuering, men dette har de heldigvis ytterst sjelden bruk for.

Men lønna deres er som Petter Jansen sier mer enn nok, denne streiken deres er til å bli kvalm av rett og slett!

I det hele tatt har de tidligere BU-ansatte opptrådt langt mer fornuftig i konfliktsituasjoner, både piloter og kabinpersonalet. De kommer frem til løsninger med ledelsen. Så dette bekrefter at det ikke er ledelsen det er noe galt med, problemet er uten tvil disse primadonnanykkede crewene fra tidligere SAS Norge.

Så min oppfordring til SK-cabincrew; kom dere tilbake i jobb før dere ødelegger SAS Braathens eller finn dere noe annet å gjøre!

Ett litt banalt spørsmål, men hvis det er så fryktelig å jobbe som CA i SASBraathens som enkelte skal ha det til, hvorfor slutter dere ikke da og finner dere en annen jobb?

...eller er det kanskje ikke så ille?

Når jeg har hatt jobber jeg ikke trivdes i har jeg sluttet!

De har jo alltid likt jobben sin. Men forholdene er nå begynt å bli ganske dårlige.

Selv relativt unge har gitt uttrykk for at de er slitne etter noen år. Utviklingen går i retning at turnover kan bli høy i fremtiden. Men pytt, da får jo passasjerene, i tillegg til billigere billetter, også kun unge freshe kabinansatte hele tiden.

;)

Det er jo selvsagt litt av problemet at folk tror de kan reise nesten gratis. Dessverre har slike som Ryanair egentlig ødelagt hele luftfarten, ved å bringe bermen opp i luften:(

Bwahahaha, you made my day!!! :biggrin :D :biggrin :D :biggrin :D :biggrin

Originally posted by ANX

De har jo alltid likt jobben sin. Men forholdene er nå begynt å bli ganske dårlige.

Selv relativt unge har gitt uttrykk for at de er slitne etter noen år. Utviklingen går i retning at turnover kan bli høy i fremtiden. Men pytt, da får jo passasjerene, i tillegg til billigere billetter, også kun unge freshe kabinansatte hele tiden.

;)
Yes:p

synes synd på "frontlinje personalet" , bakkeansatte, som vanlig får støyten. At det var for lite personale bak skranken skyldes at det er er nedskjæring og pengebesparelser overalt. OG selvfølgelig er det mest synd på de reisende som rammes.

Fra ishavsbyen kan meldes at flere kolleger må droppe konferanser fordi de ikke kommer seg dit, en annen stipendiat erstatter SK TOS-OSL-AES med DY, WF, taxi og Nor-Way i 11 timewr (gøy for barna...). Imorgen får jeg kanskje besøk av en venninne som strander på vei fra Honningsvpåg til OSL ... selv har jeg heldigvis billett med DY hjem til påske, men med SK oppover kan det bli lang påskeferie...

PS: CK: du har ikke vurdert å starte en ad hoc nånnståpprute TOS-OSL med WF?
:D

Det var da som f... at Parat folket ikke tok tegninga , nå blir det 2 år til med splitt&hersk.

Jeg bare formelig hører mummling om "streikebrytere"....

Parat & NKF , dere må stå sammlet, men der røyk altså en muligheten ....

Originally posted by P.A. VIKING
Det var da som f... at Parat folket ikke tok tegninga , nå blir det 2 år til med splitt&hersk.

Det er NKF med sine kabinfjols som ikke har skjønt tegninga, hvordan pokker kan man klare å kreve 40.000 i lønnsøkning når man er ansatt i en bedrift som har det tøft i markedet?? De begraver jo sin egen arbeidsplass! IQ mangler der i forsamlingen ;)

Originally posted by Airwolf

Det er NKF med sine kabinfjols som ikke har skjønt tegninga, hvordan pokker kan man klare å kreve 40.000 i lønnsøkning når man er ansatt i en bedrift som har det tøft i markedet?? De begraver jo sin egen arbeidsplass! IQ mangler der i forsamlingen ;)

40.000 ? , å herre gud...... nok en som faller for P.J.

Thank you.

Mange som ikke leser alle tråder her på forumet. Streiken er ikke om lønn, men om arbeidsforhold og litt fritid for å hente seg inn mellom altfor lange dager.

Se her - tilogmed en journalist har fått fakta riktig denne gang. Heia VG.

Et annet sted ble SK berømmet for at de tjener penger "i vanskelige tider".

Men bevares...de har jo lagt frem et krav på 10% lønnsøkning. De som i dag har 400.000 årlig krever jo dermed et slikt svimlende beløp, eller er det min IQ som begynner å skrante?

Ikke begynt, akkurat... :smokin

Den var gratis. Men du trenger nok å sjekke litt fakta. De finnes jo overalt.

Nå skal jeg gå hjem og ikke plage dere mer i dag. :cheers:

Men bevares...de har jo lagt frem et krav på 10% lønnsøkning. De som i dag har 400.000 årlig krever jo dermed et slikt svimlende beløp, eller er det min IQ som begynner å skrante?

Hvor finner du det kravet unge mann ?

Back