Streik i SAS Braathens

Hurum

ScanFlyer Gold
Siden det er streik i SAS BRaathens virket det som den forrige postingen om at saken var gått til mekling litt utdatert. Poster derfor en ny post.

VG:
Like etter klokken syv i dag tidlig stod allerede over 300 passasjerer i kø i håp om å kunne booke om sine billetter. Da stilte SAS-ansatte seg foran kølappboksen, og nektet passasjerene å trekke nye lapper. Køen var allerede så lang at de uansett ikke vil bli betjent på flere timer.

- Dette er en skandale. De fleste passasjerene har skjønt at det kunne bli streik, men det har tydeligvis ikke SAS forstått. De har to personer i skranken her, og nå har de brukt en halvtime på fire passasjerer, sier Pål Klouman.

Streik

I morges ble det klart at kabinpersonalet i SAS Braathens legger ned arbeidet. Det får store konsekvenser for de reisende:

** 400 avganger innstilles. Ingen vet hvor lenge konflikten vil vare.
** De fleste SAS Braathens-avganger i Norge er innstilt.
** Passasjerenes tillit til SAS Braathens er tynnslitt.

Streik - Reiser aldri med SAS
Passasjer Klouman var på vei til Costa Rica via London på påskeferie sammen med familien. Torsdag morgen regnet han med at hele turen gikk i vasken på grunn av SAS-streiken.

- Jeg reiser i utgangspunktet aldri med SAS. Vi har billetter til London med British Midland, men i går fikk jeg beskjed om at ruten opereres av SAS. Da ga jeg beskjed om at jeg ville booke om, men det ble jeg nektet siden det ikke var streik ennå, sier Klouman oppgitt.

Replying to Topic 'Streik i SAS Braathens'

SAS Braathens kabinforening (ex Braathens-sansatte) forhandler fotsatt. Om dem kommer fram til en avtale er det vel duket for masse konflikter i kabinen framover etter streiken. Norsk kabinforening får vel da en blåkopi av deres forhandlingsresultat.

SAS fikk karakteren "Elendig" i Dagens Næringslivs kundebarometer nylig. SAS var det eneste selskapet som fikk så dårlig karakter (av totalt 150 selskaper).

Etterpå trøstet SAS seg med at "nå kan det bare gå oppover. Det er nok ikke riktig. Nå ser vi nok en gang at SAS ikke har klart å organisere "ombookings-personale" nok til å takle en streik som de visste med 90% sannsynlighet ville komme. Tror dere da kundene blir mer fornøyde med SAS eller blir kundene enda mer frustrerte og forbannet? Jeg tror det siste - altså at SAS er ENDA mer upopulære i dag enn de var da Dagens Nærlingsliv gjorde sin undersøkelse.

Det går altså videre nedover og nedover.

Husk alle dere som jobber i SAS. Det er IKKE konsernledelsen i SAS som betaler din lønn. Det er kundene det. Nå har vi sluttet å betale dere (les: Vi flyr med Norwegian i steden). Tror dere at vi betaler dere mer bare fordi dere streiker og skaper STORE problemer for oss? Streik er av og til det eneste kamp-våpen en arbeidstager har, men dere har valgt en vannvittig dårlig timing for denne streiken. Når dere har så dårlig forståelse for deres kunders oppfattning av SAS at dere streiker nå så står dette også til karakteren "Elendig".

SAS = Elendig

Og SAS gir stadig mer gass rett mot stupet.

Geir

SAS Braathens er vel snart en populær bedrift blant PR-byråene.
Og mediabyråene sloss vel om å få trykke "Unnskyld"-annonser...

Geir, jeg vet ikke nok om denne saken til å ta stilling, men man kan ikke alltid velge når (tidspunktet altså )man skal streike lovlig.

At man ikke har full bemanning på billettskranken finner jeg også meget merkelig, om det er tilfelle.

De fleste passasjerene har skjønt at det kunne bli streik, men det har tydeligvis ikke SAS forstått.

Kanskje denne passasjeren er inne på noe viktig her?

Kanskje skrankepersonalet ikke kunne jobbe mer overtid, eller at det ikke var flere å sette inn? Husk det MÅ jo være minimumsbemanning overalt for å SPARE penger for kundene.

Kanskje ledelsen trodde dette ville gjøre kundene mer forbanna på besetningene og synes synd på direktørene som var belemret med så forferdelige ansatte?

Helt bombesikker på at cabincrew heller ville vært ombord med passasjerene enn å sitte hjemme og se på "nyhetene". De kjemper faktisk for å få kunne gjøre jobben godt nok.

(Dagbladet.no): Streiken blant kabinpersonalet i SAS Braathens rammer også passasjerer som ikke skal fly med selskapet. Det fikk skuespilleren Geir Kvarme bittert erfare i morges.

Han skulle fly med selskapet British Midland og trodde han ikke ville bli rammet av den varslede streiken. Men flyet han skulle ta til London var operert av SAS Braathens.

- Det står ikke et sted på min billett at jeg skal fly med SAS Braathens. Hadde jeg visst det hadde jeg gjort noe i forkant. Jeg kunne fint reist tidligere, sier Kvarme til Dagbladet.no.

:up:

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/04/06/463005.html

Hvis det som står i bunnen av denne artikelen i Dagbladet er noe som gjøres gjnnomgående, da synes jeg SAS har begynt å bli rimelig ufin i kundehåndteringen. Jeg var selv nettopp i kontakt med der hvor jeg har in reiseforsikring, og fra den fronten var de helt klar på at reiseforsikring har null verdi ved streik.

-A

Originally posted by ph-ndr

Hvis det som står i bunnen av denne artikelen i Dagbladet er noe som gjøres gjnnomgående, da synes jeg SAS har begynt å bli rimelig ufin i kundehåndteringen. Jeg var selv nettopp i kontakt med der hvor jeg har in reiseforsikring, og fra den fronten var de helt klar på at reiseforsikring har null verdi ved streik.

-A

Fomelt sett er reiseforsikring null verdt ved streik pga det regnes som force majeure, allikevel pleier flyselskapene å være såpass greie at det refunderer billetten din selv om det ikke er krav om at de må gjøre det. Men dette må taes direkte gjennom flyselskapet og ikke forsikringen din som ikke gjelder ved force majeure. Mitt tips er å kontakte SAS når streiken er over og ikke når 28000 stykker forsøker å ringe kundesenteret på en gang

TENK bare på for et MARERITT skrankepersonalet har i sånne tilfeller!!!

Har alltid opplevd dem som dyktige og UBEGRIPELIG TÅLMODIGE serviceinnstilte personer. Fatter ikke hva disse folka kan være laget av. Titanium?

Hvis ledelsen hadde hatt et fnugg av skamfølelse, så hadde de gitt disse utsatte frontlinjesoldatene en påskjønnelse når det hele er over. De har jo vist at det fins penger nok til store bonuser for dem selv når de har gjort en "god" jobb.

:mol

Jeg fatter ikke at noen av partene tør dette. De som flyr ofte og har kjennskap til hvilke selskaper som flyr hvor kommer til å lete med lys og lykte for å finne alternativer i fremtiden. Jeg har selvsagt ikke kjennskap til krav og avstanden mellom partene, men jeg tror uansett en viss ettergivelse fra begge parter ville blitt langt billigere enn en streik.

Jeg skal reise med SK4192 (BU) Fredag kl 2025 Bergen - Ålesund. Er det sansynelig at den vil fly i morgen?

Originally posted by Someone

Originally posted by ph-ndr

-A

Fomelt sett er reiseforsikring null verdt ved streik pga det regnes som force majeure, allikevel pleier flyselskapene å være såpass greie at det refunderer billetten din selv om det ikke er krav om at de må gjøre det. Men dette må taes direkte gjennom flyselskapet og ikke forsikringen din som ikke gjelder ved force majeure. Mitt tips er å kontakte SAS når streiken er over og ikke når 28000 stykker forsøker å ringe kundesenteret på en gang

Jeg er ikke rammet noe nevneverdig akkurat nå, men les artikelen en gang til. En ting er at SAS booker om og refunderer evt. Hva de har gjort i det tilfellet, foreslå oppkjøp til dyrere billetter og evt. andre selskap med henvisning til at reiseforsikring dekker ting er en helt annen sak.

Jeg håper på en ting når det gjelder denne våren i SASBraathens. Og det er at de tar helvete nå. De bør fokusere på å finne løsninger med kabin, piloter og andre som gjør at man blir ferdig med uroen. Og at de neste lønns oppgjørene blir normale og at man ikke får uro og konflikt i selskapet på andre tider av året. Det vil være bedre å virkelig la alt gå til helvete nå, enn å seigpine selskapet, ansatte og kunder. Etter at konflikten er bragt til opphør kan man konsentrere seg om å bygge opp igjen selskapet. Og det vil gå fort. Fortere enn mange tror, men det forutsetter at man blir ferdig med alt grumt.

Ikke nok å si "Unnskyld" denne gangen

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article757291.ece

Joda. Unnskyld funker det, bare så lenge man har ryddet opp. Problemet her er at de ikke har blitt ferdig, men at man hele tiden har noe nytt. Det kommer til å ordne seg. Og husk det kommer en dag hvor det blir streik i Norwegian også.

-stig

De bør fokusere på å finne løsninger med kabin, piloter og andre som gjør at man blir ferdig med uroen.

Kjære vene - det HAR de jo "prøvd" i 2-3 år nå!!! Uroen? Hvorfor ER den der, mon tro?

Crew gikk i 2004 med på reduksjoner på mange områder, for de trodde det var snakk om å komme over en kneik. Nå skal de skjære ytterligere. Tiden som "bortskjemt" er over for lengst.

BU-SK ledelsen har ikke samordnet arbeidbetingelser og prosedyrer i de to selskapene.
Sterlings ledelse har forstått/avslørt hvor viktig sånt er, og holder sine to selskaper adskilt.

:devot:

Originally posted by ANX

De bør fokusere på å finne løsninger med kabin, piloter og andre som gjør at man blir ferdig med uroen.

Kjære vene - det HAR de jo "prøvd" i 2-3 år nå!!! Uroen? Hvorfor ER den der, mon tro?

Crew gikk i 2004 med på reduksjoner på mange områder, for de trodde det var snakk om å komme over en kneik. Nå skal de skjære ytterligere. Tiden som "bortskjemt" er over for lengst.

BU-SK ledelsen har ikke samordnet arbeidbetingelser og prosedyrer i de to selskapene.
Sterlings ledelse har forstått/avslørt hvor viktig sånt er, og holder sine to selskaper adskilt.

For det første så må man være to for å danse. Det betyr at de ansatte særlig fra gammle SAS må forstå at verden har endret seg. Også bør ledelsen strekke seg et godt stykke mot de ansatte og gi de et "fair" tilbud. Et som selskapet kan leve med. Men jeg tror også at en av grunnen til at ledelsen sitter i klemma er at de i prossesen med å dele opp selskapet hele tiden har inngått kompromisser og halv-ferdige løsninger for å komme til den endlige selskaps-strukturen. For det som gjenstår i restruktureringen i sas nå er å få ro i selskapet. Selskapene er blitt endret slik ledelsen(eierne) vil ha det. Så vi er i siste fase, så hvis ledelsen og de ansatte blir enige om hvor de skal så blir det bra.

Originally posted by ANX

Det skjønner jeg faktisk ikke. Når P.J. sier at SBU betaler 25 % mer for sine CA enn konkurrentene (DY?), er det vel grunn til å rette opp misforholdet. Jeg er ikke kjent med at pax er villig til å betale 25% mer for billetten bare fordi det er SBU og ikke DY som flyr?r

Back