Streik i SAS (April 2019)

Re: Mulig streik i SAS (April 2019)

Er det noen som vet hvor langt frem i tid SAS kansellerer? Jeg har plass på siste SK-flight EVE-OSL søndag kveld, og vurderer å kjøpe plass på DY i stedet. Billettene som selges der er dyre nonref-billetter, så vil helst ikke kjøpe den før SK faktisk kansellerer flyet jeg har plass på. Altså - på hvilket tidpsunkt bestemmer de seg om de vil fly på søndag eller ikke?

(Jeg har uansett booket en fullpris med Vy Fauske-Oslo lørdag kveld, med sovevogn, sånn i tilfelle DY skulle bli utsolgt før SK evt kansellerer...)

Last edited:

Er det noen som vet hvor langt frem SAS kansellerer? Jeg har plass på siste SK-flight EVE-OSL søndag kveld, og vurderer å kjøpe plass på DY i stedet. Billettene som selges der er dyre nonref-billetter, så vil helst ikke kjøpe den før SK faktisk kansellerer flyet jeg har plass på. Altså - på hvilket tidpsunkt bestemmer de seg om de vil fly på søndag eller ikke?

(Jeg har uansett booket en fullpris med Vy Fauske-Oslo lørdag kveld, med sovevogn, sånn i tilfelle DY skulle bli utsolgt før SK evt kansellerer...)

Alt (Sas`Norge/737) t.o.m søndag ser ut til å være tatt ut på sas.no, fra mandag av er det foreløpig mulig å gjøre bookinger.
Finnes et par avganger til fx. Stavanger, Bergen og Trondheim i helgen med CRJ.

Last edited:

Ha ha, satt på middag med kunder i går som også var rammet av streiken og forsvarte SAS. Jeg fortalte det jeg trodde; at det var kun på grunn av svært lite familievennlige turnuser - så serx jeg nå på NRK nå at pilotene hadde sagt nei til 10% lønnsøkning.. Slikt skaper mye sympati i sosialdemokratiske Norge. Det er jo trist, når endelig butikken går i pluss og SAS har blitt innafor igjen.

Apollo starter opp Chania/Rhodos fra flere flyplasser i helgen ...
Spørs om det blir en del innleie her da, hvis det finnes ledige fly.
Avreisedato Flynummer Strekning Status
Lørdag 27. april
27.4 SK7375 Chania - Oslo Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7376 Oslo - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7309 Kristiansand - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7303 Stavanger - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7301 Ålesund – Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.4 SK7313 Bodø - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.04 SK7381 Evenes - Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
27.04 SK7355 Tromsø – Chania Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
Søndag 28. april
28.4 SK7371 Stavanger - Rhodos Vi venter beskjed fra SAS. SMS blir sendt så snart vi har mer informasjon.
https://www.apollo.no/viktig-informasjon

Ha ha, satt på middag med kunder i går som også var rammet av streiken og forsvarte SAS. Jeg fortalte det jeg trodde; at det var kun på grunn av svært lite familievennlige turnuser - så serx jeg nå på NRK nå at pilotene hadde sagt nei til 10% lønnsøkning.. Slikt skaper mye sympati i sosialdemokratiske Norge. Det er jo trist, når endelig butikken går i pluss og SAS har blitt innafor igjen.

Nå sitter ikke jeg på noen slags informasjon om SAS sine krav og lønninger, men i flybransjen er det generelt ett stort spenn i lønninger mellom de nyeste i ett selskap og de som har mange års fartstid. Nå er det ikke nødvendigvis de som sitter med høyest lønn som får det største utbytte av en lønnsøkning. I media sier foreningen at de ønsker markedslønn, det kan bety en høyere økning for nyansatte enn for de best betalte, men i gjennomsnitt en høy prosentuell økning.

Noen som vet om longhaul er berørt? Tenker rute OSL-EWR 2. Mai

Longhaul er berørt ja, men ingen som vet om det fortsatt er streik neste torsdag, det er langt frem i en slik situasjon. Jeg tviler på de fortsatt streiker da.

Men 10 prosent lønnsøkning er kanskje ikke verdt noe, hvis arbeidshverdagen blir som i dag?

Uten at jeg kjenner detaljene i dette så er det såvidt meg bekjent ikke riktig at pilotene er tilbudt 10 prosent lønnsøkning. Det NHO Luftfart selv sier er at de er tilbudt en lønnsøkning på lik linje med resten av NHOs område, noe som indikerer et sted mellom 2 og 3 prosent lønnsøkning.

Om jeg forstår konflikten riktig så er det i hovedsak turnusproblematikken og oppsigelsene av avtalene som sikrer forutsigbarhet om fremtiden for skandinaviske piloter. Det vil si blant annet avtalen om begrensninger på innleie av andre og begrensninger på omfanget av SAIL, samt muligens også ansiennitetslistene.

På meg virker det ganske utrolig at SAS ikke klarer å få til det som veldig mange andre selskaper klarer - nemlig en fast turnus (med 5 dager på og 4 dager fri). SAIL klarer f.eks. det, og Norwegian klarer det.

Hva angår SAIL så er mitt klare inntrykk at SAS gjør akkurat det samme som DY gjorde i sin tid - SAIL skulle i utgangspunktet kun fly ut fra AGP og LHR og kun tilleggsproduksjon, noe som man stadig har endret på (og nå flyr de på en rekke andre destinasjoner i den ordinære produksjonen, herunder også på hovedstadstriangelet hvor jeg har fløyet med dem og også mellom BRU og OSL).

I tillegg kan man jo stille seg spørsmål ved om det i det hele tatt er økonomisk bærekraftig med en egen AOC med kun 9 fly (og det er sikkert årsaken til at denne maksgrensen synes å ha blitt litt mer flytende i senere tid...). Pilotene tjener neppe så veldig mye mindre enn pilotene i SAS Scandi, men de sparer kanskje litt (men ikke mye) på kabinpersonalet. Sistnevnte tjener ikke akkurat store summer i f.eks. Norge. Oppå dette har man så en egen administrasjon som må til for å opprettholde AOC'en. I tillegg så reduserer det den totale fleksibiliteten når noen fly er koblet opp mot et annet AOC.

Last edited:

En følelse jeg ofte har hatt i forbindelse med disse pilot og CC streikene rundt om er at foreningene er veldig dårlige på å formidle sin sak og sine poenger utad. Ergo får de kanskje ikke den sympatien de fortjener blant kundene.

Slik som nå finner jeg lite konkret fra pilotene som gir meg en forståelse. SAS virket for meg friskmeldt, men dette kan koste seriøst med cash.

En følelse jeg ofte har hatt i forbindelse med disse pilot og CC streikene rundt om er at foreningene er veldig dårlige på å formidle sin sak og sine poenger utad. Ergo får de kanskje ikke den sympatien de fortjener blant kundene.

Joda, men på en annen måte, har de egentlig noen nytte og behov for sympati? Det er vanskelig å omgjøre sympati inn i cash, arbeidsplaner og feriedager [emoji6]

Som den ukuelige optimesten jeg er, så har jeg booka SK flighter, delvis i allefall, OSL <--> BNN, fredag om ei uke.

Nå er det ikke verdens undergang om jeg ikke kommer meg avgårde, men ser ikke for meg at det her kommer til å vare så lenge.

Joda, men på en annen måte, har de egentlig noen nytte og behov for sympati? Det er vanskelig å omgjøre sympati inn i cash, arbeidsplaner og feriedager [emoji6]

Helt enig, men kunder uten sympati til selskapets ansatte har vel lettere for å booke hos noen andre. Og er det virkelig slik at de ikke skjønner viktigheten av å bidra til sin arbeidsgiver så er de jo på bærtur. Tusenvis av nye stillinger dukker ikke opp over natten skulle dette skade selskapet i for stor grad.

Jeg var hovedtillitsvalgt samt på avtalenivå i forbund i 6/3 år, og for oss var det de få gangene vi hadde konflikt med arbeidsgiver organisasjon var vi særs tydelige på hvorfor vi vurderte streik. Så slapp vi å oppfattes som en gjeng med tullinger helt uten gangsyn.

Back