Streik i SAS (April 2019)

Re: Mulig streik i SAS (April 2019)

Går fristen ut kl 23:59 i kveld (Torsdag) med mulighet for mekling på overtid - er dette riktig tidspunkt ??

https://www.sas.se/trafikinformatio...Ce_n7ARYEleYlcNxdf9XrnR3_ic1dOiYj8yyXW1anZrLM

liste over SAS fly som ikke blir påvirket av streik.

Jeg er meget skeptisk til om denne listen stemmer for det er mange fly som er opperert av SAS Norge som står på listen og som opplagt burde bli påvirket, men men vi får vente å se

Hvis det blir streik fredag 00:00, får SAS-SK likevel fly flyene hjem til base (OSL/CPH/ARN) fredag morgen, som vanlig.
Dermed vil alle morgenavganger fra utestasjon bli fløyet mer eller mindre som normalt.

Hvis det blir streik fredag 00:00, får SAS-SK likevel fly flyene hjem til base (OSL/CPH/ARN) fredag morgen, som vanlig.
Dermed vil alle morgenavganger fra utestasjon bli fløyet mer eller mindre som normalt.

De har vel også base i SVG og TRD?

Beklager - påminnet at jeg husket feil. Var det DY som gjorde dette kanskje?
Nei, DY har crewbaser ved SVG, BGO og TRD. Man bør vel også skjele til hvor SK har teknisk til å ta vare på flyene (SVG & TRD) eller teknisk avtale med WF (BGO, TOS og BOO(?))

Er det parallelle meklinger og forhandlinger i tre land, eller foregår alt nå hos Riksmekleren i Norge?

Forhandling i alle 3 land.
Danmark startet visstnok mandag, Sverige tirsdag og Norge kom etter på onsdag.
Samme frist slik jeg har forstått.

Om det kreves enighet alle plasser eller kun en, vet jeg ikke.
Før de meldte om plassfratredelse var de jo i forhandlinger i alle landene, og da var det slik at om et land ble enig så gjaldt den for alle etter hva jeg forsto.

Dersom forhandlingene skulle fortsette utover dagen i morgen, hvor lenge kan en da regne med det går fra et evt. Brudd til avganger blir kansellert?

Har lagt kriseplaner dersom flyene skulle stå stille i morgen, men er jo avhengig av å vite litt i forveien dersom planene må tas i bruk.

SAS har uansett hatt en del innstillinger i dag og ser ut til å ha innstilt en del i morgen og. Vet ikke hva de i dag skyldes dog.

SAS har uansett hatt en del innstillinger i dag og ser ut til å ha innstilt en del i morgen og. Vet ikke hva de i dag skyldes dog.

Skyldes forberedelser til streik for å sørge for å ha minst mulig fly og mannskap på feil sted. Akkurat det samme skjedde forrige gang

Forhandling i alle 3 land.

Det kompliserer jo en del, med delegasjer på tre steder som må samordne synspunkter, tilbud og svar. Dersom det ikke er åpenbart at det blir brudd i meklingene, så antar jeg det kommer til å drøye en del timer over fristen før vi får endelig avklaring.

Skulle flydd SVG-OSL med SK 4014 i morgen, retur med SK4045.

SK 4014 er allerede kansellert fra SAS sin side uavhengig av streik eller ei. Men artig nok så har de ikke da kansellert hjemreisen. Blir litt tricky å fly hjem fra Oslo når du aldri flydde til Oslo liksom.

Har nå prøvd å nå SAS via chat, FB, tlf selvsagt håpløst. Får tlf svarer med beskjed om at info ligger under oransje boks på netsiden. Men trykker du på den lastes aldri neste side inn. Prøver også å gå på mine bestillinger, for å se om jeg kan kansellere derfra, den siden lastes heller ikke inn.

Satser bare på å ikke dukke opp til utreisen og satse på at SAS tilbakebetaler billetten :-)

Skulle flydd SVG-OSL med SK 4014 i morgen, retur med SK4045.

SK 4014 er allerede kansellert fra SAS sin side uavhengig av streik eller ei. Men artig nok så har de ikke da kansellert hjemreisen. Blir litt tricky å fly hjem fra Oslo når du aldri flydde til Oslo liksom.

Satser bare på å ikke dukke opp til utreisen og satse på at SAS tilbakebetaler billetten :-)

Du kjøper generelt to enveisbilletter. Derfor har du hverken tur eller retur. Bare to reiser. ;)

Du må selv initiere refusjonen, men sikkert greit å vente til det roer seg litt.

interessant å følge andre skandinaviske medier. SVT melder nå om at det også er uenighet om hva pilotene i dag tjener, i tillegg har pilotene takket nei til et tilbud fra ledelsen. Det skal vel svært mye til for at det ikke blir streik.

Var også på tide at denne tråden ble flyttet til hovedforumet, den har aldri hatt noe i Småprat å gjøre.

Skyldes forberedelser til streik for å sørge for å ha minst mulig fly og mannskap på feil sted. Akkurat det samme skjedde forrige gang

Eksempelvis ferger SK nå f.eks OY-KBT fra SVG til CPH etter å ha fløyet SK1876 nå i kveld og har dermed kansellert første CPH-avgangen i morgen tidlig. Hvorfor skal dette være mer gunstig en å ha maskin og eventuelt crew tilgjengelig til å fly avgangen i morgen tidlig dersom streiken avverges før den tid?

Back