Streik hos flyteknikerne (2022)

Uten å kritisere din luktesans for mye, sikker long-covid, så er jeg selv litt overrasket over tidsbruken her. Både partene i mellom, og selv med en regjering som uansett politisk ståsted ikke alltid kan sies at de saler og rir samme dag

Utfallet, i kroner, virker nå såpass gitt, at jeg føler det nå er en helt unødvendig uthaling og dertil ramming 3. part. Ikke først og frem Per Sandberg som skal på fylla i Syden, men heller tante Olga som i dag skulle fått cellegift i Tromsø. Og den heller generelle ulempen for samfunnet.

Det betyr ikke at flyteknikere ikke fortjener bedre vilkår og mer enn 3,7% mer i lønn. Men det er ikke helt sånn det funker

Men den generelle ulempen for samfunnet er det lockdownen til NHO som står for, ikke flyteknikerenes streik slik den var?

Føler uansett det er det samme spørsmålet som sikkert har blitt stilt siden tidenes morgen på dette forumet - hva er vitsen med streik om det ikke gir en generell ulempe for samfunnet? Det *skal* jo både høres og sees og føles, drittkasting mellom arbeidstaker og giver kan man gjøre på møterom. Streik skal vel være en siste resort for å understreke hvor viktig ens arbeid er, og dermed også hvorfor bl.a lønnsøkning er fortjent. Hva forventer man, at streiken kun skal lamme Oslo-Kristiansand - hvor man uansett kan kjøre ganske raskt fra A til B?

Jeg synes flyteknikerene blir kastet under en buss av føleri og urettferdig behandling.

Men den generelle ulempen for samfunnet er det lockdownen til NHO som står for, ikke flyteknikerenes streik slik den var?

Jeg fordelte ikke noe skyld mellom partene her [emoji6]

Men som jeg har skrevet tidlig, og som er, eller snart blir, bevist her: Skal man ha vesentlig justering av lønn, så gjøres ikke det i slike sentrale forhandlinger. Men lokalt, som jo teknikerne hos Norwegian tydeligvis fikk til i våres lokalt, med mer enn 10% lønnsøkning, og opptil 14% «på bunn»

Man kan selvsagt mislike det hvis man vil, men det er nå slik arbeidsmarkedet fungerer i Norge. Og selv om det nødvendigvis ikke er perfekt, vil jeg i det minste hevde det er bedre enn mange andre

Uten å kritisere din luktesans for mye, sikker long-covid, så er jeg selv litt overrasket over tidsbruken her. Både partene i mellom, og selv med en regjering som uansett politisk ståsted ikke alltid kan sies at de saler og rir samme dag

Jeg tror det er Helsetilsynet som må sale og regjeringa som må ri. Leste Rikslønnsnemda-saken fra 2016, og der varslet Helsetilsynet fare for liv og helse 8 timer før ambulanseflyene sto på bakken og streiken ble avsluttet i et møte 6 timer før. Her er det vanskelig å vite hvordan Helsetilsynet vurderer en fare som øker litt mer gradvis.

Tidsbruken partene i mellom, får meg til å mistenke intern uenighet i NFO. De er jo også en liten organisasjon, uten en hovedorganisasjon i ryggen, så de har vel muligens ikke hatt nok ressurser til å håndtere ei så omfattende konflikt.

Tidsbruken partene i mellom, får meg til å mistenke intern uenighet i NFO. De er jo også en liten organisasjon, uten en hovedorganisasjon i ryggen, så de har vel muligens ikke hatt nok ressurser til å håndtere ei så omfattende konflikt.

Ja, i følge media hevdet de i formiddag de skulle komme med en skisse i løpet av dagen, som
NHO hevder de ikke har mottatt. Så virker som de har noen interne utfordringer

Partene innkalt til arbeidsministeren nå i formiddag. Pleier vel og ende med tvungen lønnsnemnd når det skjer.

Partene er innkalt til møte hos arbeidsministeren. Det betyr nok tvungen lønnsnemnd.

Kan jo lure på om det ble utsatt fra i går på grunn av NFOs lovede løsningsforslag, som jeg er litt usikker på om de fikk levert fra seg før midnatt.

I praksis ja. Det er regjeringen som fremmer forslag til Stortinget om en særlov som Stortinget vedtar. Men om ikke Stortinget er samlet er samlet sånn som nå, kan regjeringen beslutte dette. Det er vanlig praksis at streiken avsluttes umiddelbart når regjeringen sier de vil fremme forslag om tvungen lønnsnemd. Det var en gang husker jeg hvor arbeidstaker organisasjonen sa de ikke ville avslutte før Stortinget hadde vedtatt dette, men det løste seg til slutt ved at de gikk tilbake til arbeidet når regjeringen varslet tvungen lønnsnemd.

I teoro ja. Det nedlegges da forbud mot videre streik og lockout. I praksis kan det ta noe tid å få teknikerne tilbake på jobb.

Kan vel ta enda litt tid å få unnagjort backlog på vedlikehold, reparasjoner og inspeksjoner så blir vel nok heller ikke slik at alt er tilbake til normalen med en gang fra passasjersynspunkt

I praksis ja. Det er regjeringen som fremmer forslag til Stortinget om en særlov som Stortinget vedtar. Men om ikke Stortinget er samlet er samlet sånn som nå, kan regjeringen beslutte dette. Det er vanlig praksis at streiken avsluttes umiddelbart når regjeringen sier de vil fremme forslag om tvungen lønnsnemd. Det var en gang husker jeg hvor arbeidstaker organisasjonen sa de ikke ville avslutte før Stortinget hadde vedtatt dette, men det løste seg til slutt ved at de gikk tilbake til arbeidet når regjeringen varslet tvungen lønnsnemd.

Det er riktig - regjeringen fremmer en proposisjon til Stortinget om tvungen lønnsnemnd. Det er egne særlover. Antagelig blir ikke dette vedtatt formelt før oktober da Stortinget ikke samles før da.

Da var det offisielt: Tvungen lønnsnemd

https://www.nettavisen.no/okonomi/har-innkalt-partene-i-flystreiken-til-mote/s/5-95-551226

På ettermiddagen i går kom det et varsel fra Helsetilsynet om at vi måtte gripe inn i konflikten i dag før klokken ti, for å unngå fare for liv og helse. Jeg har dessverre ikke hatt annet valg enn tvungen lønnsnemnd, sier Persen.

Men det blir vel en grei backlog på ting som må fikses før trafikken er tilbake som normalt

Når kan Widerøe fyre opp kortbanenettet igjen?

Men det blir vel en grei backlog på ting som må fikses før trafikken er tilbake som normalt

Når kan Widerøe fyre opp kortbanenettet igjen?

Widerøe sier på FB nå at det vil ta "dager og uker" å komme ajour.

Konflikten er over, men det vil ta noe tid før trafikken kan gå som normalt. Vi jobber nå med å skaffe oss oversikt og gjøre prioriteringer, slik at vi kan få i gang full ruteproduksjon så raskt som mulig. Vi har imidlertid endel etterslep på vedlikehold som vil påvirke driften i Widerøe i dager og uker fremover. Passasjerer vil bli kontaktet av Widerøe dersom flygningen ikke gjennomføres som planlagt. Alle andre passasjerer møter som normalt.

Veldig bra dette her; får bli slutt på det streiketullet snarest mulig (det gjelder både teknikere og SAS-piloter).

Ja, forhandlinger bør bare være at man får servert krav fra ledelsen, så får man se føye seg. Liker ikke foreningene vilkårene man får servert, så far de heller finne et forbund (FPU), som kan akseptere dem, eller faktisk underby dem ytterligere.

Føler uansett det er det samme spørsmålet som sikkert har blitt stilt siden tidenes morgen på dette forumet - hva er vitsen med streik om det ikke gir en generell ulempe for samfunnet? Det *skal* jo både høres og sees og føles, drittkasting mellom arbeidstaker og giver kan man gjøre på møterom. Streik skal vel være en siste resort for å understreke hvor viktig ens arbeid er, og dermed også hvorfor bl.a lønnsøkning er fortjent. Hva forventer man, at streiken kun skal lamme Oslo-Kristiansand - hvor man uansett kan kjøre ganske raskt fra A til B?

Jeg synes flyteknikerene blir kastet under en buss av føleri og urettferdig behandling.

NFO kunne gitt en generell ulempe for samfunnet med å gjøre dette på en skikkelig måte, for eksempel ikke sende plassoppsigelse for teknikerne til ambulanseflyene. Ellers må nå en streik kunne møtes med mottiltak fra arbeidsgiver.

NFO som tabbet seg ut her

Veldig bra dette her; får bli slutt på det streiketullet snarest mulig (det gjelder både teknikere og SAS-piloter).
Viktig med så ræva vilkår som mulig slik at du kan komme deg fra A til B for en billigere penge enn flytoget til OSL.

Last edited:
Kan vel ta enda litt tid å få unnagjort backlog på vedlikehold, reparasjoner og inspeksjoner så blir vel nok heller ikke slik at alt er tilbake til normalen med en gang fra passasjersynspunkt

Det er nok veldig forskjellig fra selskap til selskap hvor stor backloggen har rukket å bli. Norwegian er tilbake og ajour allerede, mens Widerøe melder om at det kan ta flere uker å bli ajour.

https://www.vg.no/nyheter/i/eEj6ry/slik-blir-flytrafikken-fremover

NFO kunne gitt en generell ulempe for samfunnet med å gjøre dette på en skikkelig måte, for eksempel ikke sende plassoppsigelse for teknikerne til ambulanseflyene. Ellers må nå en streik kunne møtes med mottiltak fra arbeidsgiver.

NFO som tabbet seg ut her.

NFO levert vel ikke plassoppsigelse for teknikere hos Babcock, det var jo NHO som iverksatte lockout?

Back