Streik hos flyteknikerne (2022)

I følge DN fikk flyteknikerne hos Norwegian en økning i lønnen på over 10% gjennom lokale forhandlinger i våren, og den laveste lønnen økte med 14%

https://www.dn.no/luftfart/nho-luft...ian-fikk-opp-mot-14-prosent-i-var/2-1-1244680

Flyteknikere hos Norwegian fikk opp mot 14 prosent i vår

Dette er jo et godt eksempel på hva kanskje noen av oss har nevnt her i tråden før, at i disse sentrale forhandlinger ikke er det riktige stedet for større lønnsjusteringer. Men er noe som må tas lokalt

Litt surt for Norwegian som først gir denne gruppen en brukbart løft, og rett etterpå blir rammet av streik fra den samme gruppen

SAS har heller ikke noe å tjene på å ‘skjule’ informasjon om sene kanselleringer pga streik.
Ved å si i media at de ikke har kansellert pga streiken får de i hvert fall ikke gjennomgå som WF og DY. Reportere er jo «dumme» og går ikke igjennom de faktiske tallene ;)

I følge DN fikk flyteknikerne hos Norwegian en økning i lønnen på over 10% gjennom lokale forhandlinger i våren, og den laveste lønnen økte med 14%

[…]

Litt surt for Norwegian som først gir denne gruppen en brukbart løft, og rett etterpå blir rammet av streik fra den samme gruppen

Må helt klart være surt for DY ja. Det virker som om de for tiden får til avtaler med de ansatte som alle er fornøyde med. Senest i dag ble de enige med de svenske kabinansatte.

Men hvordan blir egentlig forhandlingene når det er flere selskaper med tilsynelatende forskjellige tariffer? Eller er det egentlig samme lønnsstige for alle flyteknikere i de berørte selskaper?

Ellers så synes jeg kommunikasjonsdirektørene i WF og DY er rolige og balanserte i sine utalelser i media den siste tiden, innen eggekasting som blåhalene driver med

Ved å si i media at de ikke har kansellert pga streiken får de i hvert fall ikke gjennomgå som WF og DY. Reportere er jo «dumme» og går ikke igjennom de faktiske tallene ;)

Reportere er løse kanoner og har like lite peiling på luftfart som andre bransjer. Tenk på det neste gang du reagerer på noe de skriver innen ditt fagfelt.

Men faktum er at de flightene ble kansellert lenge før streiken var et faktum og ville vært kansellert uansett, streik eller ikke.
Og det er ikke gjetting fra min side.

Dagbladet kommer med nyheter om Widerøe sin flåte:
Som følge av både større og mindre tekniske feil er seks Widerøe-fly ute av drift. Det opplyser pressesjef Catarina Solli i Widerøe til Dagbladet.

- Det er store utfordringer over hele linja. Som følge av flyteknikerstreiken har vi ikke nok ressurser til å få reparert de tekniske feilene på flyene. Derfor står de bare nå, sier Solli til Dagbladet.

Hun opplyser at et av flyene som har tekniske problemer er en jumbo-jet som står stille i Tromsø.

Kult at Widerøe har fått "jumbo-jet":D

Kult at Widerøe har fått "jumbo-jet":D

Endelig! Første utkast kom jo i 2015...

169cfd29848f2726b32bf7a19d4c6e01.jpg

Widerøe kansellerer i følge NTB trafikken på kortbanenettet fra i dag. Kan dette føre til at vi er nærmere en eventuell tvungen lønnsnemd?

Widerøe opplyser til NTB at de lørdag vil foreta en kontrollert nedstengning av kortbanenettet. Kortbanenettet er rutene til minste flyene til flyselskapet.

– Det gjør vi for å ivareta passasjerene våre, og for få flyene tilbake til sine tekniske baser. Det er for at vi skal kunne starte raskere opp igjen når denne streiken er avsluttet, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NTB.

Flyene mellom større flyplasser som Bergen og Tromsø vil fortsette å gå, mens for eksempel Widerøe sine flygninger mellom Oslo og mindre flyplasser, som Førde, fra i dag blir trappet ned.

https://www.aftenbladet.no/direkte/i/L5Vra1/reisesommeren-direkte?pinnedEntry=118871

Uten at jeg har lest meg opp til å ta noe stilling til noe som helst om konflikten, så tenker jeg uansett at NFO kunne googlet litt før de sendte plassoppsigelse for Babcock sine flyteknikere. Lockout er jo et velkjent virkemiddel som motparten har brukt før i andre streiker. Hadde NFO valgt å ta ut ett område hadde streiken vart gjennom sommeren. Hadde jeg vært organisert i NFO hadde jeg meldt meg ut for dette er amatørmessig.

Det er vel ved midnatt i natt man får vite om man kan reise i morgen tidlig, det er da eventuell full streik/lockout starter ? Eller kan vi vente at enkelte avganger går som planlagt ?

Det er vel ved midnatt i natt man får vite om man kan reise i morgen tidlig, det er da eventuell full streik/lockout starter ? Eller kan vi vente at enkelte avganger går som planlagt ?

Det er ikke før jobber ikke blir gjort og feil ikke rettet at det vil stoppe opp. Morgenflyene blir nok klare, hvis de rekker å bli ferdige før midnatt. Deretter vil det nok balle på seg.

Nå har jo NHO avvist dispensasjon søknaden fra Babcock, så jeg tipper det ikke blir mange timene i morgen, før det blir tvunget lønnsnemnd

Må si at Widerøe har noen merkelige prioriteringer. De kan altså fly Bergen->Leknes, men de kan ikke fly Bodø->Leknes

Back