Streik hos flyteknikerne (2022)

Tja. Når man fremmer et krav om lønnsøkning på rundt 18%, så mangler man noen antenner

For meg som ikke er en part part i dette er dette fullstendig virkelighetsfjernt. Har enda til gode å snakke med noen som støtter de streikende.

Din kommentar viser jo bare hvor lite innsyn du har for hvor akterutselt flyteknikerne har vært lønnsmessig de siste årene. Er selv flytekniker, men valgte selv å forlate bransjen for noen år siden. Hvorfor skal en bilmekaniker med to års utdanning som jobber på et merkeverksted ha samme lønn som noen som har hatt syv års utdanning, og i tillegg har et ansvar som få andre yrkesgrupper i Norge har? Du er jo du som er fullstendig virkelighetsfjern i den kommentaren du gir her! Har du virkelig gått i grunnen å sett på hvor mange ganger flyteknikerne har godtatt "dårlige" oppgjør for å hjelpe firmaet de jobber for. NEI, for det har stort sett aldri vært snakk om noen flytekniker-streik. På tide at både du og mange andre trekker hodet ut av en viss plass og faktisk støtter den streiken som pågår nå, for det som skjer er at vi ser slutten på en yrkesgruppe som få kommer til å utdanne seg til i fremtiden om der ikke skjer forandringer.

Last edited:
Tekniker er i grunnen ikke noen dårlig oversettelse av engineer, synes jeg.

Nei hvis man skiller på teknisk og operativ side, er vel alle på ene siden teknikere. Men man har jo tekniker, ingeniør og sivilingeniør utdannelser som skal si noe om hvor dypt man har dykket i detaljer!

På maritim side har man omtrent samme systemet for A1, B1, C1 og så 2 og 3, for de som har tilleggsutdannelse for å foreta og signere for årlig og 5 årlig inspeksjon og service og stå ansvarlig for evt feil.

Dette er en ansvarsfull jobb, som bør prioriteres at blir gjort av ansvarsfulle og dyktige folk. Kanmfort få katastrofale følger hvis noe blot oversett!

Jepp, exactly...trenger en "like" button her!

Den har du under nicket. :)

Har ikke så stor bakgrunn for å kunne mene noe om rekrutteringen og lønnsnivået og sånt her. Så det holder jeg meg unna.

Men jeg synes det virker som om NFO har gjort et nokså elendig mediaarbeid. Og muligens et nokså slett taktisk arbeid rundt planene sine.

Det kan jo være årsaker til det, men NHO virker å styre hele narrativet her.

Folk i flybransjen har gått for lut og kaldt vann i mange mange år - og rett og slett fått nok. For å illustrere: da jeg etter 10 år i kabinen på 100% i SAS måtte pakke sammen når corona kom var det ikke noe problem å finne en ny arbeidsgiver som kunne tilby langt over lønna jeg hadde i SAS, med betydelige flere frihelger og goder. Da de nå i våres ringte og lurte på om jeg ville komme tilbake - men på 75/90% lo jeg bare og la på røret.

Jeg unner alle sleipe flyselskaper problemene de har skapt for seg selv ved å behandle folk dårlig.

Flott. Håper du fortsatt trives i din nye jobb. Nå var det vel heller aldri meningen at jobb som CA nødvendigvis skulle vare yrkeslivet til ende. Jeg tviler på at passasjerene beklager seg over at CA crewet er for unge, så lenge de tilfredsstiller minstealder. Jeg hører imidlertid ofte pax klage over den høye alderen på CA, ikke minst hos SAS.

Ref 'om jeg ville komme tilbake - men på 75/90%'.
Slik jeg oppfatter er det en del høyst oppegående unge mennesker som velger å jobbe deltid som CA samtidig som de gjennomfører universitetsstudier. Sikkert en grei måte å gjøre det på. Motiverte CA som samtidig gjør en utmerket jobb den tiden de jobber ombord. Jeg tenker disse unge CA tar 'initial' og 'recurrent training' 'på strak arm'.

Last edited:
Nei hvis man skiller på teknisk og operativ side, er vel alle på ene siden teknikere. Men man har jo tekniker, ingeniør og sivilingeniør utdannelser som skal si noe om hvor dypt man har dykket i detaljer!

Poenget er vel at "engineer" ikke dekker akkurat det samme på engelsk som "ingeniør" gjør på norsk. Det gjør heller ikke "tekniker", men det er et overlapp på begge.

Som stillinstittel er ofte "ingeniør" noe annet enn utdannelsen "høyskoleingeniør". Du kan gjerne ha en jobb som "førsteingeniør" og samtidig ha utdannelse og bakgrunn fra teknisk fagskole, for eksempel. Samtidig har også "ingeniør" tidligere vært benyttet som begrep for det som nå er "sivilingeniør" (f.eks. het sivilingeniørenes fagforening Tekna lenge "Den norske ingeniør- og arkitektforening").

Så... Slike tekniske titler glir litt over i hverandre, spesielt når man går litt bakover i tid eller til andre utdanningskulturer.

Din kommentar viser jo bare hvor lite innsyn du har for hvor akterutselt flyteknikerne har vært lønnsmessig de siste årene. Er selv flytekniker, men valgte selv å forlate bransjen for noen år siden. Hvorfor skal en bilmekaniker med to års utdanning som jobber på et merkeverksted ha samme lønn som noen som har hatt syv års utdanning, og i tillegg har et ansvar som få andre yrkesgrupper i Norge har? Du er jo du som er fullstendig virkelighetsfjern i den kommentaren du gir her! Har du virkelig gått i grunnen å sett på hvor mange ganger flyteknikerne har godtatt "dårlige" oppgjør for å hjelpe firmaet de jobber for. NEI, for det har stort sett aldri vært snakk om noen flytekniker-streik. På tide at både du og mange andre trekker hodet ut av en viss plass og faktisk støtter den streiken som pågår nå, for det som skjer er at vi ser slutten på en yrkesgruppe som få kommer til å utdanne seg til i fremtiden om der ikke skjer forandringer.

Hadde de ikke gått så knallhardt ut i KR, så kanskje de hadde hatt større støtte.
Hilsen 1 som har måttet nøye seg med knapper og glansbilder de 46 årene jeg har vært i luftfarten

Moderator

Man kan godt være uenig med hverandre og selv om temperaturen bli høy, så la oss holde oss til sak og ikke gå på person

/Moderator

Flott. Håper du fortsatt trives i din nye jobb. Nå var det vel heller aldri meningen at jobb som CA nødvendigvis skulle vare yrkeslivet til ende. Jeg tviler på at passasjerene beklager seg over at CA crewet er for unge, så lenge de tilfredsstiller minstealder. Jeg hører imidlertid ofte pax klage over den høye alderen på CA, ikke minst hos SAS.

Ref 'om jeg ville komme tilbake - men på 75/90%'.
Slik jeg oppfatter er det en del høyst oppegående unge mennesker som velger å jobbe deltid som CA samtidig som de gjennomfører universitetsstudier. Sikkert en grei måte å gjøre det på. Motiverte CA som samtidig gjør en utmerket jobb den tiden de jobber ombord. Jeg tenker disse unge CA tar 'initial' og 'recurrent training' 'på strak arm'.

Hva er intristisk galt med en kvinne eller mann på over 30år, som gjør at passasjerer klager på de?

Det er merkelig hvordan media og kommentatorer behandler en av partene i saken.
Veldig ensidig til fordel arbeidsgiversiden.

Hvorfor kan ikke "ekspertene" fra BI og Handelshøyskolen o.a. gi litt bedre bakgrunn for hvordan arbeidsgiversiden har brukt konkurransesituasjonen de siste årene, og nedgang under Koronaperioden til å "justere" lønns- og arbeidstidsvilkår for store grupper av luftfartsansatte?
Mange år med lowcost selskaper som levde på lånte penger og som til slutt endte med store tap for kreditorene. Fordi driften til slutt ikke var bærekraftig. Dette har som NFO hevder ført til at noen yrkesgrupper blir desimert da folk med kompetanse finner seg andre jobber.
Gelius fra NRK spyttet jo nesten ut drøvelen sin da han bombarderte NFO representanten med negativt ladete spørsmål.

(Rart å tenke på hvordan journalistene forventet støtte under streiken de hadde for ikke lenge siden. Da var tonen en helt annen.)

:fly

Nå var det vel heller aldri meningen at jobb som CA nødvendigvis skulle vare yrkeslivet til ende.
...
Slik jeg oppfatter er det en del høyst oppegående unge mennesker som velger å jobbe deltid som CA samtidig som de gjennomfører universitetsstudier.
Dette vrøvlet om at noen fagfelt skal være forbeholdt ungdom i studier eller som et "trappetrinn" inn i arbeidslivet hører ingensteds hjemme. Man ser hvor godt det funker i USA for eksempel, der de er på et bristepunkt jeg selv ikke er særlig interesert i å oppleve.

Om du flipper burgere, evakuerer passasjerer, eller surrer rundt i skjorte og slips på møterom og peker på plansjer, så skal du betales for tiden din, ferdig. Lønning etter kompetanse javel, men ikke ulevelig lønn for hardt arbeid uansett fagfelt.

Du forveksler yrkesliv med å være 15 år og vanne plantene til naboen to ganger i uka mens de er på ferie.

Streikende flyteknikere tør ikke stå frem av frykt for trusler: − Det går over streken

Etter at lederen av Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) mottok trusler og hatmeldinger, ble det stille fra resten av flyteknikerne.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...em-av-frykt-for-trusler-det-gaar-over-streken

Litt mer bakgrunn om hvorfor de med rette streiker.

– Tror vi streiker for å være jævlige

Han sier han har stor forståelse for at folk reagerer på streiken og at han personlig gjerne skulle sett at den kom på et annet tidspunkt.
– Ferien er kanskje noe av det viktigste man har i året. Det skaper mye følelser hos folk og mye sinne, sier han.
– Folk tror vi streiker nå om sommeren fordi vi skal være jævlige ikke sant. Det er ikke det, det er fordi vi har fått tildelt megling nå.

Jeg sliter rett og slett med å forstå meg på folk som truer enkeltpersoner i ei arbeidskonflikt. Hittil har det jo også vært ganske små konsekvenser, selv om jeg kan forstå at folk frykter for at en planlagt ferie kan bli problematisk.

Men true enkeltpersoner? Ærlig talt!

Det er jo det fagforeningen gjør her. NFO som en uavhengig fagforening er ikke bundet av frontfagsmodellen. De prøvde seg på en "spansk en" ved å legge skikkelig press på arbeidsgiversiden. Timingen var god, men her ble dem fintet ut av NHO. Sånn er livet i forhandlinger, man kan ha god timing på urimelige krav, kanskje hadde det gått igjennom, men her ble de kanskje litt for grådige, med følgene at dette nok havner på regjeringens bord, og de lander nok på 3,7 % lønnsøkning.

Det er en stund siden jeg var innen luftfarten - saa dette innlegget forvirrer meg. Jeg ser kun at NHO fintet seg selv og flyselskapene, ingenting er loest, man sitter igjen med et billig loennsoppgjoer og selv tror jeg den eneste som sitter meget fornoeyd er forummedlem OJB ! Som har faatt den luksusen i disse dager adgang til meget solid opplaert arbeidskraft !

Jeg har store problemer med aa at NHO bidrar noe som helst til verdikjeden Fluxie skal tjene gode penger paa, samtidig ser jeg at Flyteknikerene er 100% noedvendige for at Fluxie skal kunne selge noe som helst - mulig jeg tar feil, men som Boeing Direktoeren (som kom fra Embrarer for aa rydde opp etter MAX og Co) They are sending excellent technicians to the Oil Industri ?? What the F… (ikke Fnat) men jeg fikk inn 4 MAKAN !) OK vi hadde syklet rundt oeya og besoekt 4 Wineries med smaksproever (slik man gjoer i Asker hele tiden).

Han fortalte dypt om utfordringene Boeing har med aa ansette, ikke rent faa hentes fra Brazil (Ja store Firmaer i USA kan kjoepe Green Card for ansatte).

Om du titter bak NFO saa finner du kollegaer du er 100% avhengige av, les hva Stone (en meget balansert, svaert fornuftig forummedlem jeg har stor respekt for!!) skriver om virkeligheten med Flyteknikere i Norge, det er allerede for faa, slik at Norge er avhengig av utenlandske Flyteknikere - hva om utlendingene faar bedre vilkaar hjemme og pakker kofferten !

jeg tror NHO har solgt deg Keiserens nye koeer !!

Mye her gjelder jo veldig mange gruppper i samfunnet. For eksempel kan vi se sykepleiere. Kritisk mangel på arbeidskraft og dårlige vilkår. Her kreves det økte lønninger som monner, uten at det hjelper i særlig grad. 18% lønnsstigning hadde sikkert hjulpet på rekruttering her også. Men det er vel ikke bærekraftig.

Jeg er 100% enig, og foeler sykepleie mangelen direkte, her ute paa vaar lille oey har vi mistet begge sykehusene (ja vi har kjoept Helikopter Forsikring) - ikke fordi disse mindre avdelingene av store Helse Systemer (HMO) ikke tjente svaert gode penger her ut, men fordi de ikke finner ansatte (sykepleiere / leger) - begge grupper er nok aa finne i Medisin Industrien, som lokker med minst dobbel loenning og garantert slipper de aa sitte foran «Antimaskegjengen med Covid for 4 gang.

Uten at vi kan sammenligne Norge og USA direkte - boer dagens tall fra arbeidsmarkedet her USA vaere en tankevekker - 47 Millioner her har byttet jobb det siste aaret, det er en 1/3 !.

Naar jeg i mai bestilte time for den aarlige helsesjekken, var foerste ledige time i August ! Dette i et privat system, meget meget meget langt i fra billig (omtrent NOK 10.000 i maaneden betaler min arbeidsgiver).

Vi staar over meget alvorlige utfordringer og krangler om hvorvidt noen faar NOK 10.00 mer enn andre. Er det noen her inne som tror at Schipol ikke visste hvilken shitsstorm som kom ?

Uten at vi kan sammenligne Norge og USA direkte - boer dagens tall fra arbeidsmarkedet her USA vaere en tankevekker - 47 Millioner her har byttet jobb det siste aaret, det er en 1/3 !.

Tror det er lite smart å bytte jobb nå. Å være blant de siste nyansatte når vi nå går inn i langt tøffere økonomiske tider kan fort straffe seg. Folk flest har bare ikke sett den komme enda...

....Mange år med lowcost selskaper som levde på lånte penger og som til slutt endte med store tap for kreditorene. Fordi driften til slutt ikke var bærekraftig.....

Godt hjulpet av media som de siste tyve årene har fremstilt superbillige flybilletter som noe bortimot en menneskerett, men det er en annen diskusjon.

Problemet er imidlertid at dette ikke lar seg løse i et lønnsoppgjør. Frontfagsmodellen gjør det i praksis umulig å forhandle seg fram til vesentlig høyere lønnsøkning enn frontfaget får. Det er i år 3,7% etter forhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet.

Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.

Man kan vel kanskje dra paraleller til lønnsutviklingen hos US Regionals her? Forstår jeg det rett så er det ikke gjennom lønnsoppgjøret deres at mange selskaper nå har kraftig økt lønningene til de ansatte den siste tiden, men at selskapene selv har funnet det tvingende nødvendig å øke lønningene for å ha nok folk?

Utfordringen med mangel på kompetente teknikkere løses jo overhodet ikke med å gi dem 3,7%, men det er heller ikke her man få løst det. Jeg forstår det slik at det også er noen mer prinsipielle ting det også forhandles om, men det påvirker ikke lønn i samme grad

Jeg ser litt det samme selv hos egen arbeidsgiver. Når man så endel jaktet på grønnere gress under pandemien, så ble det tatt noen grep som innebar mer på konto for de ansatte...

Jeg ser litt det samme selv hos egen arbeidsgiver. Når man så endel jaktet på grønnere gress under pandemien, så ble det tatt noen grep som innebar mer på konto for de ansatte...

Da man oppdaget det samme hos min arbeidsgiver, så begynte de med en rekrutteringspodcast og en powerpoint om at man innenfor rammene av intern policy skal se på hva som er mulig å gjøre med arbeidsvilkår og lønninger i deler av organisasjonen på sikt.

Back