Streik hos flyteknikerne (2022)

Tenker tvungen lønnsnemnd kommer ganske kjapt etter at lockout starter. Skulle et ambulansefly bli stående på bakken er det fare for liv og helse.

Med en lockout snakker vi vel omtrent kun timer på søndag før det blir tvungen lønnsnemd, grunnet påvirkning av Luftambulansetjenesten?

Tenker at lockout kan være lurt. Tvinger NFO tilbake til forhandlingsbordet, med en trussel om evt tvungen lønnsnemnd dersom teknikere fra Babcock ikke får lov å gå på jobb fra søndag.

Nå bør staten kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna så lenge som mulig…ellers blir det jo slik NHO vil og plutselig har ikke yrkesgrupper reell streikerett lengre…
Da kan de bare ta hele frontfagmodellen og pakke i bøtta…

Støtter teknikerne!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Å verne egen lommebok er viktigere for flybransjen enn å verne liv og helse. Skam dere!

Betal folk som får endret døgnrytme totalt skikkelig.

Nå bør staten kjenne sin besøkelsestid og holde seg unna så lenge som mulig…ellers blir det jo slik NHO vil og plutselig har ikke yrkesgrupper reell streikerett lengre…
Da kan de bare ta hele frontfagmodellen og pakke i bøtta…

Støtter teknikerne!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo det fagforeningen gjør her. NFO som en uavhengig fagforening er ikke bundet av frontfagsmodellen. De prøvde seg på en "spansk en" ved å legge skikkelig press på arbeidsgiversiden. Timingen var god, men her ble dem fintet ut av NHO. Sånn er livet i forhandlinger, man kan ha god timing på urimelige krav, kanskje hadde det gått igjennom, men her ble de kanskje litt for grådige, med følgene at dette nok havner på regjeringens bord, og de lander nok på 3,7 % lønnsøkning.

Tenker tvungen lønnsnemnd kommer ganske kjapt etter at lockout starter. Skulle et ambulansefly bli stående på bakken er det fare for liv og helse.

Kan staten gripe inn med lønnsnemnd for bare deler av lockouten, f.eks. bare for ambulansesektoren?

Kan arbeidstakerorganisasjonen søke om dispensajon for lockouten for å holde ambulanseflyene i gang? Jeg mener at arbeidsgiver har gjort det motsatt vei.

Lockout etter 3 dager streik er faktisk noe av det latterligste jeg har vært borti. Dette bør arbeidsgiver siden svi for, å det kraftig. Spessielt når de tvinger fram fare for liv og helse ved å gjøre det.

Flytekniker er et lite beskrivende navn på yrkesgruppen.

På engelsk kalles de Licensed Aircraft Engineer, eller Aircraft Engineer.
Det er altså de som godkjenner jobbene flymekanikerne gjør av vedlikehold.

Trodde de var å sammenlikne med flymekanikere. Det tror jeg mange utenfor næringen tror.

Flyr på sin hjemmeside skriver at de ikke er berørt av streiken, men vil de bli det om det blir lockout ? Hvor omfattende blir en lockout ?

Tenker at lockout kan være lurt. Tvinger NFO tilbake til forhandlingsbordet, med en trussel om evt tvungen lønnsnemnd dersom teknikere fra Babcock ikke får lov å gå på jobb fra søndag.

I følge en artikkel i VG er det planlagt ta ut teknikkene fra Babcock fra lørdag. Så da ville det vel uansett fort gått mot tvungen lønnsnemd

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/34n0GM/nho-varsler-lockout-de-maa-oppleve-alvoret

Etter planen skulle flyteknikere fra Babcock tas ut i streik ved opptrappingen lørdag.

Men da hadde kanskje ikke blitt like bråstopp

Det er altså de som godkjenner jobbene flymekanikerne gjør av vedlikehold.

Trodde de var å sammenlikne med flymekanikere. Det tror jeg mange utenfor næringen tror.

Det er nok Forsvaret som skal ha en del av skylden for dette, da begrepet «tekniker» benyttes som yrkestittel for enhver flysystemmekaniker eller motormekaniker med utsjekk og gyldig autorisasjon. Til og med mitt eget fagfelt (Avionikk) omtales ofte som flyteknikere. Dette går igjen internt, men også ut til rekruttering og generell omtale til verden utenfor.

Nå er Forsvarets legacy-system ganske anderledes enn EASA/EMAR, der enhver mekaniker og avioniker kan signere ut luftdyktighet før flyturen. (Hvertfall hos oss) , mens det er kritiske og komplekse jobber som vil kreve en signering av to personer, hvorav den inspiserende part innehar en egen utsjekk for nettopp dette.

Beklager off topic

Synd at NHO selv velger å vri dette over på liv og helse for å stoppe en streik som ikke har vart særlig lenge. Regner vel ikke med at selskapene heller kommer til å tilby noe mer ut over tariff i fremtiden når nettoresulatet på bemanning går i minus år etter år. Er vel mer aktuelt å hente inn kompetanse fra andre land som er mer enn godt nok fornøyd med dagens situasjon. Skulle de gå lei, så kan de få reise hjem og erstattes av nye.

Men men - vi får hvertfall ta til takke med at vi er «uunnværlige», siden streiken ikke kan fortsette. Lønn får man i himmelen, eller i andre bransjer. (Er jo bare å finne seg ny jobb)

Det er nok Forsvaret som skal ha en del av skylden for dette, da begrepet «tekniker» benyttes som yrkestittel for enhver flysystemmekaniker eller motormekaniker med utsjekk og gyldig autorisasjon. Til og med mitt eget fagfelt (Avionikk) omtales ofte som flyteknikere. Dette går igjen internt, men også ut til rekruttering og generell omtale til verden utenfor.

Nå er Forsvarets legacy-system ganske anderledes enn EASA/EMAR, der enhver mekaniker og avioniker kan signere ut luftdyktighet før flyturen. (Hvertfall hos oss) , mens det er kritiske og komplekse jobber som vil kreve en signering av to personer, hvorav den inspiserende part innehar en egen utsjekk for nettopp dette.

Beklager off topic

Lekkasjen har forgått over mange år, og særlig oljebransjen har sugd til seg teknisk personell fra flyselskapene ... Og etter hve jeg hører trives de godt i oljå ....

Flyr på sin hjemmeside skriver at de ikke er berørt av streiken, men vil de bli det om det blir lockout ? Hvor omfattende blir en lockout ?

Flyr har vel ikke egne teknikere, men bruker SAM aero på OSL husker jeg rett. Men hvor de er organisert aner jeg ikke.

Blir det lockout blir det vel slik at flyene går til de får problemer, men mye av rutinesjekker om natta ryker jo også fort.

Er vel mer aktuelt å hente inn kompetanse fra andre land som er mer enn godt nok fornøyd med dagens situasjon. Skulle de gå lei, så kan de få reise hjem og erstattes av nye.
Det har vært leid inn teknikere (som kontraktører) fra andre land i årevis, det er heller ikke billig. Og det hører med i bildet at det er stor mangel på teknikere, både i EASA-området og ellers i hele verden.

Og LN-MOW har rett, det vrimler av tidligere flyteknikere i oljebransjen. Og andre teknologibransjer generelt..

Tekniker er i grunnen ikke noen dårlig oversettelse av engineer, synes jeg.

Norwegian har kansellert en rundt hver på følgene strekninger i morgen

Oslo-København
Oslo-Trondheim
Oslo-Evenes
Oslo-Roma
Oslo-Molde
Oslo-Budapest
Bergen-København
Bergen-London

Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.
Jepp, exactly...trenger en "like" button her!

Back