Streik hos flyteknikerne (2022)

NFO ble stiftet før Krigen, og har ført lønnsforhandlinger siden da.
Hvor mange ganger har du hørt at NFO har gått i streik?
Kan du huske en eneste gang?

«NFO forstår ikke hvordan lønnsoppgjør fungerer i Norge»??

Hvis NFO har ført lønnsoppgjør i 80 år uten å havne i streik så vil jeg påstå de har Stein-Kontroll på dette. Hvilke andre fagforeninger/hovedorganisasjoner kan vise til det samme?
Tja. Når man fremmer et krav om lønnsøkning på rundt 18%, så mangler man noen antenner

For meg som ikke er en part part i dette er dette fullstendig virkelighetsfjernt. Har enda til gode å snakke med noen som støtter de streikende.
 
Husk og på at noen av de som prater om norske rammer og betingelser her sikkert og mener at bransjen er internasjonal og må konkurrere der. Så om noen er 18% underbetalt i bransjen så blir deres «krav» mer forståelig.
Jeg har ingen aning om hvordan teknikerne er betalt, men vet at andre grupper i SAS er langt bak industrien.
 
Er en forskjell på hva som er generelle tall og hva som er gjeldende i din situasjon. Og konkurransesituasjonen så helt forskjellig ut i 2003 enn i dag, så tenker at det ikke er så sammenlignbart det heller.

Ellers var det nå mest for å illustrere at det å snakke om lønnsutvikling kan man gjøre på en hvilken som helst måte avhengig av hva slags agenda man har.

Jeg er helt enig at konkurranse situasjonen er meget anderledes enn i 2003 eller i 2015. Ser vi paa utfordringene Luftfarten har i Europa med lange koeer, tak paa antall passasjerer (jfr. Traaden om nettopp Mannskaps Mangel) saa er jo den nye konkurranse vridd seg fra en pris konkurranse med LCC’er og overflod av piloter og andre typer ansatte - til en konkurranse om aa skaffe seg ansatte (noe som ikke bare gjelder Luftfarten).

Tja. Når man fremmer et krav om lønnsøkning på rundt 18%, så mangler man noen antenner

For meg som ikke er en part part i dette er dette fullstendig virkelighetsfjernt. Har enda til gode å snakke med noen som støtter de streikende.

For meg virker det som NFO har antennene 100% paa plass og at det er faktisk stor mangel paa en virkelighets oppfatning hos NHO - Tror virkelig NHO at traaden om mannskaps mangel er rent oppspinn ?

Spoersmaalene er ikke om prosentvis loennsoekning - men om bransjen trenger Flyteknikere, Piloter, mekanikere, security ansatte ja listen er meget lang over de som mangler.

Om svaret er ja paa noen gruppene over, er neste spoersmaal - er det en overflod av kandidater - er flyteknikere hyllevare (1 stk. Flyteniker, 2 liter melk og Dagbla fra i gaar - takk) Eller er rekrutteringen daarlig, gaar Flyteknikere til andre bransjer (ja vi har vel minst en her inne - som gikk til groennere enger (langt mere enn 18% loennsoekning).

Luftfartsbransjen har langt i fra det beste arbeidsforholdene, skiftarbeide, helge arbeidet - i stor grad avhengig av aa bo sentralt med langt hoeyere boligutgifter, usikkerhet. Og ja - om du ikke liker arbeidsforholdene: Finn deg en ny jobb!!

Vel det det vi ser virkningene av - de ansatte som tidligere var hyllevare - har fulgt raadet, de likte ikke arbeidsforholdene og har funnet seg annet arbeide.

Om du ikke liker koeer - snu tanken gangen til de du oensker skal vaere paa naar du skal ut aa reise.
 
Folk i flybransjen har gått for lut og kaldt vann i mange mange år - og rett og slett fått nok. For å illustrere: da jeg etter 10 år i kabinen på 100% i SAS måtte pakke sammen når corona kom var det ikke noe problem å finne en ny arbeidsgiver som kunne tilby langt over lønna jeg hadde i SAS, med betydelige flere frihelger og goder. Da de nå i våres ringte og lurte på om jeg ville komme tilbake - men på 75/90% lo jeg bare og la på røret.

Jeg unner alle sleipe flyselskaper problemene de har skapt for seg selv ved å behandle folk dårlig.
 
Ytterligere 39 flyteknikere er varslet tatt ut i streik fra lørdag av

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0G1OwB/flystreiken-trappes-opp-loerdag?referer=https://www.vg.no

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tar ut ytterligere 39 flyteknikere i streik fra lørdag, melder TV 2.

Visstnok jevnt fordelt mellom SAS, Norwegian og Widerøe

Hittils så fremstår de som mer redelig ovenfor 3. part enn endel andre. De tar ikke ut alle med en gang og bidrar heller ikke til total stopp så folk kommer seg avsted sånn mer eller mindre. Selv om effektene kommer til å øke utover uken. Samtidig tar de ikke ut hos f.eks Babcock, slik at de unngår tvungen lønnsnemd.
 
For meg virker det som NFO har antennene 100% paa plass og at det er faktisk stor mangel paa en virkelighets oppfatning hos NHO - Tror virkelig NHO at traaden om mannskaps mangel er rent oppspinn ?

Spoersmaalene er ikke om prosentvis loennsoekning - men om bransjen trenger Flyteknikere, Piloter, mekanikere, security ansatte ja listen er meget lang over de som mangler.

Problemet er imidlertid at dette ikke lar seg løse i et lønnsoppgjør. Frontfagsmodellen gjør det i praksis umulig å forhandle seg fram til vesentlig høyere lønnsøkning enn frontfaget får. Det er i år 3,7% etter forhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet.
 
Problemet er imidlertid at dette ikke lar seg løse i et lønnsoppgjør. Frontfagsmodellen gjør det i praksis umulig å forhandle seg fram til vesentlig høyere lønnsøkning enn frontfaget får. Det er i år 3,7% etter forhandlingene mellom Norsk Industri og Fellesforbundet.

Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.
 
Det er helt sikkert 100% korrekt, men det loesnet jo ingen problemer. NHO «vinner» stor Champagne fest med hummer og hoey sigarfoering, i mellomtiden finner nok Flyteknikere nye jobber og neste gang NHO, du og andre skal ut aa fly - vel finn dere en koe - dere vant slaget, men tapte krigen. Det er paa hoey tid aa klatre ned fra «slik har det vaert, slik skal det vaere» det er ny verden der ute ! Og nyhetene bare i dag viser utfordringene.

Bare så jeg forstår deg rett:

Mener du at tariffoppgjørene i flybransjen skal gjennomføres utenfor frontfagsmodellene, eller mener du at den bør fjernes som utgangspunkt for alle tariffoppgjør?

Eventuelt: Kan du kort forklare hvordan du mener frontfaget bør påvirke lønnsoppgjørene i flybransjen?
 
Må si meg litt enig med dc-8-63. Du har sikkert 110% rett om teknikalitetene rundt lønnsoppgjør og frontfagsmodellene, gustavf, men når støvet har lagt seg og Lothe har fått viljen sin så er sånn ca ingen av problemene som bransjen sliter med for øyeblikket løst. En kan synes at de streikende er virkelighetsfjerne helt til krampa tar en, reist til granca får en ikke åkke som. :P
 
Når man i 20 år har fått mindre enn alle andre grupper i samfunnet. Si 1% mindre vil de ha 20 % lavere lønn det er det ingen fokus på. Mest sannsynlig er nedgangen over tid større enn 20%.
 
Alle sektorer sliter med underbemanning om dagen, å bruke det som argument for høyere lønn er altså ikke særlig konstruktivt. Mesteparten av verden står nå overfor en inflasjonsspiral hvor store krav om høyere lønn vil kaste bensin på bålet. Presser bare frem flere renteøkninger for alle oss andre. Arbeidsgiverne har også fått betydlig økte kostnader og har allerede begynt å slite. Hvis ikke folk besinner seg nå så går vi mot en hard landing til høsten/vinteren. På torsdag får vi se om det blir dobbel eller trippel rentehevning og hvor mye rentebanen evt. har økt som konsekvens av lønnsoppgjørene...
 
Alle sektorer sliter med underbemanning om dagen, å bruke det som argument for høyere lønn er altså ikke særlig konstruktivt.

Vel, det er såpass basic som Adam Smiths teori om tilbud og etterspørsel, og påvirkningen av priser
 
For meg virker det som NFO har antennene 100% paa plass og at det er faktisk stor mangel paa en virkelighets oppfatning hos NHO - Tror virkelig NHO at traaden om mannskaps mangel er rent oppspinn ?

Spoersmaalene er ikke om prosentvis loennsoekning - men om bransjen trenger Flyteknikere, Piloter, mekanikere, security ansatte ja listen er meget lang over de som mangler.

Om svaret er ja paa noen gruppene over, er neste spoersmaal - er det en overflod av kandidater - er flyteknikere hyllevare (1 stk. Flyteniker, 2 liter melk og Dagbla fra i gaar - takk) Eller er rekrutteringen daarlig, gaar Flyteknikere til andre bransjer (ja vi har vel minst en her inne - som gikk til groennere enger (langt mere enn 18% loennsoekning).

Luftfartsbransjen har langt i fra det beste arbeidsforholdene, skiftarbeide, helge arbeidet - i stor grad avhengig av aa bo sentralt med langt hoeyere boligutgifter, usikkerhet. Og ja - om du ikke liker arbeidsforholdene: Finn deg en ny jobb!!

Vel det det vi ser virkningene av - de ansatte som tidligere var hyllevare - har fulgt raadet, de likte ikke arbeidsforholdene og har funnet seg annet arbeide.

Om du ikke liker koeer - snu tanken gangen til de du oensker skal vaere paa naar du skal ut aa reise.

Mye her gjelder jo veldig mange gruppper i samfunnet. For eksempel kan vi se sykepleiere. Kritisk mangel på arbeidskraft og dårlige vilkår. Her kreves det økte lønninger som monner, uten at det hjelper i særlig grad. 18% lønnsstigning hadde sikkert hjulpet på rekruttering her også. Men det er vel ikke bærekraftig.
 
Last edited:
Status i dag:
En rundttur hver kansellert for Norwegian fra OSL til: London, Alicante, København, Edinburgh og Murcia. Samt en Finnmarksrundtur for Widerøe fra TOS

SAS er det som vanlig vanskelig å finne ut av hva som kanselleres pga streiken, og hva pga deres generelle mangel på flyvende personale
 
Må si meg litt enig med dc-8-63. Du har sikkert 110% rett om teknikalitetene rundt lønnsoppgjør og frontfagsmodellene, gustavf, men når støvet har lagt seg og Lothe har fått viljen sin så er sånn ca ingen av problemene som bransjen sliter med for øyeblikket løst. En kan synes at de streikende er virkelighetsfjerne helt til krampa tar en, reist til granca får en ikke åkke som. :P

Derfor løftes slike problemstillinger vanligvis ut av lønnsoppgjøret.
 
Vel, det er såpass basic som Adam Smiths teori om tilbud og etterspørsel, og påvirkningen av priser


Jepp, og siden vi *alle* er etterspurte om dagen, så bør vi vel *alle* kreve 18% øking, så får vi se hvor bra det kommer til å gå...:drunk:
 
Status i dag:
En rundttur hver kansellert for Norwegian fra OSL til: London, Alicante, København, Edinburgh og Murcia. Samt en Finnmarksrundtur for Widerøe fra TOS

Ser ut som det har kommet vesentlig flere innstillinger med Widerøe i løpet av dagen

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...vedlopet_row13_pos1&utm_medium=df-86-de869844

Widerøe merker nå for fullt konsekvensen av streiken blant flyteknikerne. Hittil i dag er 30 avganger innstilt, og problemene kan øke utover dagen.
 
Nær 40 innstillte fra widerøe. kundene bes ikke ta kontakt.
https://www.nrk.no/nordland/naer-40-innstilte-avganger-i-wideroe_-ber-reisende-om-a-ikke-ta-kontakt-1.16010508
Widerøe: – Ikke ring

Forsinkelsene skyldes at det er for få flyteknikere på jobb. De må til for å godkjenne at et fly er i stand til å ta av etter vedlikehold eller skader.

Vanligvis er det tre eller fire teknikere på jobb. Streiken gjør at det nå gjerne bare er én til å gjøre jobben.

I tillegg var det ikke teknikere på jobb i går kveld eller natt i Bodø, forklarer Solli.
lurte litt på bodø prisene til flyr torsdag men nå vet jeg grunnen.
 
Prisene bedriftene tar, og som arbeidstakerne selv må betale, øker stadig.

Likevel hører man at arbeidstakerne skal «utvise moderasjon».

Hvorfor utviser ikke arbeidsgiverne moderasjon med sine pris- og utbyttekrav?
 
NHO varsler lockout i konflikten med flyteknikerne

NHO og NHO Luftfart varsler i dag lockout i konflikten med flyteknikerne i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO).

– Lockout er et virkemiddel vi svært sjeldent benytter. Men NHO er nødt til å svare når et lite, frittstående forbund har fremmet et ekstremt lønnskrav, langt utover det man har blitt enig med andre yrkesgrupper om, sier administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO i en pressemelding.

Lockouten trer i kraft natt til søndag 26. juni, og etter dette kan ikke flyteknikere som ikke allerede er i streik, gå på jobb.

– I en konflikt er lockout det eneste virkemiddelet arbeidsgivere har, og vi gjør dette for å få flyteknikerne tilbake til forhandlingsbordet. Når flyteknikerne har så urealistiske krav, mener vi det er riktig at alle medlemmene til NFO er en del av konflikten, sier Almlid i pressemeldingen.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nho-varsler-lockout-i-konflikten-med-flyteknikerne.t-tliogCc
Ikkje bra blir ikke noen løsning snart da
 
Back
Top