• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Støy i DH3

LN-FHU

Superflyer
Støy i DH3

Skal som nevnt i tidligere poster til BGO i morra med WF. Siden det ser ut som om WF ikke klarer å hoste opp en Q400, blir det vel DH3 i morra.

Noen som har erfaringer med hvor det lønner seg å sitte mht støy i denna ?

Replying to Topic 'Støy i DH3'

Så langt bak som mulig. Men husk at nest bakerste seterekke har litt bedre benplass enn bakerste. Widerøes best og back er samme sted..

God tur!

DH3???

Kan noen fortelle meg hvilken flytype dette er?

Originally posted by LN-FHU

Skal som nevnt i tidligere poster til BGO i morra med WF. Siden det ser ut som om WF ikke klarer å hoste opp en Q400, blir det vel DH3 i morra.

ln-wfa skal visstnok fly i følge Malin :)

Originally posted by LCH78

Originally posted by LN-FHU

ln-wfa skal visstnok fly i følge Malin :)

Malin er Ms. LCH78? :p

Jeg har litt sansen for den helt bakre seteraden som går tvers over, sitter man der så får man litt den gode gamle skolebuss-følelsen, sitte på bakerste rad og være cool... :devil

AHA - men for en gamling som kjenner DHC-2 som Beaver og DHC-6 som Twotter, blir det litt forvirrende med DH3.

DH var betegnelsen da flyet ble produsert i England. Googling på DH3 blir bare bæsj.

Hvilket må bety at i "moderne" tid har man gått over til å bruke versjoner av den Canadiske Dash-8, strek whatever.

Akk ja. :(

Litt forvirring her ja..

Blubird: Det er Dash-8-100 (altså 37 seters varianten) som har seterad helt over helt bakerst. På -300 (50 seters varianten) er gallyet (kjøkkenet) helt bakerst og tilgang til dette er mellom seteradene.

ANX: Under krigen flyttet de Havilland deler av produksjonen til Canada og de flyene som senere ble konstruert her ble betegnet DHC, altså de Havilland of Canada. Likeledes ble det også produsert de Havilland i Australia, de ble betegnet DHA. Men den fabrikken er for lengst historie. Google de Havilland Australia.

Liten ot: Se etter motorene på en Dash-7. Sammenlign med Mosquito. Nettopp. Det er blåkopien, bokstavelig talt!

Hvorfor konstruere noe nytt når det gamle fungerer!

Originally posted by Blubird
Jeg har litt sansen for den helt bakre seteraden som går tvers over, sitter man der så får man litt den gode gamle skolebuss-følelsen, sitte på bakerste rad og være cool... :devil

Satt i midtsetet bakerst fra Bodø til Skagen en gang. Dette var før døra til cockpit ble stengt (ref: øksemannen på Kato Air), og jeg hadde utsikt i tre retninger..

Gøy da flyet gjorde en sving, og plutselig så jeg en rullebane foran oss..

(Når jeg tenker meg om, var vel det en-100, og ikke -300..)

Nå er jeg klar for Dash-8 igjen, om litt over to uker. (ref: signatur)

FK27: En stund siden jeg har fløyet -300'en, så husket ikke om den hadde eller ei. Men -100'en ble det en del turer med i vinter, også da et par på bakerste rad. :)

Originally posted by FK27

Litt forvirring her ja..

Blubird: Det er Dash-8-100 (altså 37 seters varianten) som har seterad helt over helt bakerst.

Alle Dash-8 100 til Widerøe har nå 39 seter,de tok ut galley som var foran på styrbord side.

Originally posted by Savipix

Malin er Ms. LCH78? :p

er nok ikke det tenk :baeh skal se om jeg ikke får hosta opp hva det egentlig er forkortelse for i morra :)

typebetegnelsen for en Dash 8-300 er DHC-8-300, men DH3 er IATA-koden i reservasjonssystemen (Dash 8-100 er DH1, og Q400 er DH4).

God tur med WFA - den er jo en av tre (er det vel) 300-maskiner i de nye fargene om ikke annet. Kos deg på Widerøe's lengste flyrute - 1219 km!

300'n er litt tregere enn Q400, men min erfaring er at du har bedre benplass i 300'n enn i de andre modellene. på Q400 er det 76 (av maks 78) seter, og 100'ene har fått 39 seter, mens 300'n nok kunne hatt plass til en seterad til, men den er vel ikke sertifisert for mer enn 50 (og da måtte man ha tatt med en c/a til også). Alt i alt er DH3 et behagelig fly å reise med. God tur!

LCH78, Malin betyr følgende: Movement And Load INformation.
For dere andre: Dette er et dataprogram som brukes på Widerøe`s stasjoner. I dette systemet finner man all mulig relevant informasjon om dagens flygninger samt at man sender movement, loadmessage og diverse annen informasjon relatert til flygningene

Synd at WF ikke klarer (ønsker?) å sette inn -400 hver dag på denne... Dårlig belegg, mao?

Du får ha god tur likevel, FHU, skal se om det ikke blir en slik tur på meg også. Alltids noe å finne på i Bergen... (??)

DH-3 Otter bråker nok noe helt sinnsykt - men for et deilig bråk! Schwær stjernemotor i front...

K

Det er ingen slu plan, men rett og slett mangel på flymaskin som gjør at det blir -300. Men nå sier jeg ting som andre kan si bedre.

ANX: Du reddet morgenen (formiddagen) min med kommentaren din om googling! :cheers:

Originally posted by CK

God tur med WFA - den er jo en av tre (er det vel) 300-maskiner i de nye fargene om ikke annet. Kos deg på Widerøe's lengste flyrute - 1219 km!

LN-WFA og LN-WFP har iallfall nye farger så vidt jeg veit da.. Så at WFE var på LAKCHECK så kan det være den som er den 3 maskina?

Back