Re: Største flyet på norske flyplasser
Om det min far forteller er riktig, så måtte de hente inn nytt crew for avgang, crew-et som landet skal ha nektet å ta av igjen.
Tullball
Nok en av mange feltrykter om store fly på Bardfoss den gangen det var kaldt, mørkt, nesten krig og flere fly en på JFK. (De blir bare mer og mer fly hver gang historiene blir fortalt, noen som har merket det?

)
Ingen har nektet å fly noe sted, men et C-141 crew ble så redd at de kom for å klage i tårnet etter landing. Snøbygene passerte å de så fjella.
C-5 måtte flyttes kun når den ble parkert på TWY-Y lengere enn planlagt. (Asfalt) Ble den parkert på P1 gikk det greit, for det var det betong. (Dette var før C-5 platformene P3 og P4 ble bygget i 88/89 eller deromkring) Grunnen til at C-5 ble satt på TWY-Y øst av brannstasjonen var at under store øvelser ble P1 brukt til C-130, C-160 og C-141 som kom i en konstant strøm under hele inn/uttransporten. Disse hadde "slot" på P1, fikk lov til å stå i max 1 time. C-5 hadde 4 timer på seg, men ble stående på TWY-Y.
Flyene skulle etter air tasking order passere Evenes tacan ca hver 15 min i snitt, da det var alt flyparkeringen kunne svelge unna i peak periodene.
(Dette var flow control lenge før eurocontrol ble født. Begynte på slutten av 60 tallet.)
Første C-5 landing på Bardufoss tror jeg var i 68, står i alle fall det på et bilde som henger i sikringsbygget på Bardfuoss.
Ellers så har seff An-124 vøri der mange ganger også.