Største flyet på norske flyplasser

Re: Største flyet på norske flyplasser

Ikke sååå mye større da, annet enn i lengden. Vingespennet er større på A340 med sine 60,3 mot 747-100's 59,64, men i lengden tar 747'en kaka med 70,6 meter mot luftbussen sine 63,7
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

HAU har vel hatt en 757-200 fra Alitalia som den største maskinen, fritt etter egen hukommelse
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

På Sola må det bli:

Passasjerfly:

Boeing 747-400
Wing span 64.44m
Length 70.67m
Height 19.41m
Maximum Takeoff Weight: 180,985kg

Fraktefly:


Antonov AN-124
Wingspan: 73.3 meters
Length: 68.96 meters
Height: 20.78 meters
Maximum Takeoff Weight: 405,000 kg
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Svalbard har hatt B777 innom hvertfall en gang.


777 og Molde: Hvor lang var banen i Molde før de forlenget den? Vet ikke om AIP kartet her er oppdatert nemlig, men det sier at banen i Molde er 2500m.

Svaldbard sin bane er 2350meter, og 777 har vært innom der. På vinteren tilogmed...


http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=171147&nseq=1
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Banen i Molde var vel knappe 1800 meter totalt. Så hadde du vel TORA på 1600?

HAU hadde besøk av 757-200 fra Air Italy, ikke Alitalia. ;)
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Svaldbard sin bane er 2350meter, og 777 har vært innom der. På vinteren tilogmed...

Ja, men det var en testtur og den var uten passasjerlast .. ;)

Tror det var samme maskin som ogsaa var innom BOO, men uten aa klare aa lande pga ruskevaer. Den divertet til Dubai ... ;)
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Om det min far forteller er riktig, så måtte de hente inn nytt crew for avgang, crew-et som landet skal ha nektet å ta av igjen.

Tullball

Nok en av mange feltrykter om store fly på Bardfoss den gangen det var kaldt, mørkt, nesten krig og flere fly en på JFK. (De blir bare mer og mer fly hver gang historiene blir fortalt, noen som har merket det? :) )

Ingen har nektet å fly noe sted, men et C-141 crew ble så redd at de kom for å klage i tårnet etter landing. Snøbygene passerte å de så fjella.

C-5 måtte flyttes kun når den ble parkert på TWY-Y lengere enn planlagt. (Asfalt) Ble den parkert på P1 gikk det greit, for det var det betong. (Dette var før C-5 platformene P3 og P4 ble bygget i 88/89 eller deromkring) Grunnen til at C-5 ble satt på TWY-Y øst av brannstasjonen var at under store øvelser ble P1 brukt til C-130, C-160 og C-141 som kom i en konstant strøm under hele inn/uttransporten. Disse hadde "slot" på P1, fikk lov til å stå i max 1 time. C-5 hadde 4 timer på seg, men ble stående på TWY-Y.
Flyene skulle etter air tasking order passere Evenes tacan ca hver 15 min i snitt, da det var alt flyparkeringen kunne svelge unna i peak periodene.
(Dette var flow control lenge før eurocontrol ble født. Begynte på slutten av 60 tallet.)

Første C-5 landing på Bardufoss tror jeg var i 68, står i alle fall det på et bilde som henger i sikringsbygget på Bardfuoss.

Ellers så har seff An-124 vøri der mange ganger også.
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

TRD

Passasjerfly:

Boeing 747-400
Wing span 64.44m
Length 70.67m
Height 19.41m
Maximum Takeoff Weight: 396.890kg

Fraktefly:

Antonov AN-124
Wingspan: 73.3 meters
Length: 68.96 meters
Height: 20.78 meters
Maximum Takeoff Weight: 405,000 kg
 
Last edited:
Re: Største flyet på norske flyplasser

Største fly på Vigra

Sted: Ålesund Lufthavn Vigra
Flytype: Ilyushin 76
Dato: 24. februar 1998

Makst startvekt: 190 tonn
Lengde: 46,5 meter
Vingespenn: 50,5 meter

Da har jeg sjekket litt med borderen, som jobber i firmaet som lager utstyret som ble sendt:

Et seismikkskip utenfor Angola hadde slitt ut flere flottører som var nødvendig for å holde aktiviteten i gang. Et uvirksomt skip med mannskap i flere uker/måneder i påvente av sjøtransport av "Gun floates" ville være dyrere enn å hyre flyet. Det ble sendt 3-4 flottører, som er ca 16,5 meter lange. Det franske selskapet som eide båten var ikke begeistret for den dyre transporten, men ifølge leverandøren så hadde de seg selv å takke fordi de ikke hadde somlet seg til å bestille nytt utstyr før det gamle ble utslitt. :)
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Hamar - C-130 Hercules
Landet fra sør, måtte flyttes regelmessig under bakkoppholdet siden bakken ikke beregnet for slike fly der oppe, landet tom, tok av med JATO.
80-tallet en gang.
De eldre herrer fra Hamar kan vel utfylle mer? :)
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

9.mars i år, hadde vi besøk av flere sværinger samtidig på Evenes. An-124, MD-11, VC-10 og en liten B707. 4 stk C130 og et par C160 dukket også opp
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Svalbard har hatt B777 innom hvertfall en gang.


777 og Molde: Hvor lang var banen i Molde før de forlenget den? Vet ikke om AIP kartet her er oppdatert nemlig, men det sier at banen i Molde er 2500m.

Svaldbard sin bane er 2350meter, og 777 har vært innom der. På vinteren tilogmed...


http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=171147&nseq=1

RWY 07:
LDA: 1980 (Landingsdistanse)
TORA/ASDA: 2120 (litt forenklet er dette tilgjengelig startdistanse - dvs alt foran motstående terskel, frem til motsatt baneende, som jo ligger 'oppå' motstående terskel)
TODA: 2420 (Total distance available, inkluderer TORA+clearway (CWY) -CWY er ikke 'asfalt', men er et hinderfritt stigeområde etter enden av TORA/ASDA)

RWY 25:
LDA: 1980
TORA/ASDA: 2080
TODA: 2380

http://www.molde-airport.com/nyhetsarkiv.php?xnewsaction=fullnews&newsarch=072009&newsid=5
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Var også en fransk Airbus342, og an124 på Evenes i mars. Og B744 i juni å juli.
 
Re: Største flyet på norske flyplasser

Ja det dukker opp heavy med jevne mellomrom her oppe. Det er i alle fall bekreftet 4 store SAS-busser i jan/feb.
 
Back
Top