Storsatsning fra Skyways, bl.a. ARN-TRD/BGO/SVG

Bergen har 30 direkteruter, SVG har 23 og TRD har 16.(-charter) Så det er vel TRD som trenger en direkterute mest. :)

Høh? Kun 16 direkteruter? Det stemmer ikke. Jeg teller ca. 23 direkteruter (Kun Helårsruter).

Last edited:
Høh? Kun 16 direkteruter? Det stemmer ikke. Jeg teller ca. 23 direkteruter (Kun Helårsruter).

Ser bare 16 jeg, bade på trondheimlufthavn.net og avinor (+FRA) sine sider er det 16 direkteruter. Da uten charter og ruter som ikke er slettet.
Isåfall hvilke? :)

Alicante
Amsterdam
Antalya
Dubrovnik
Frankfurt
Købnhavn
Las Palmas
London
Malaga
Murica
Nice
Praha
Riga
Reykjavik
Split
Stockholm

Det er de jeg ser.

Last edited:
Innland: Rygge, Oslo, Torp, Stavanger, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Namsos, Rørvik, Brønnøysund, Sandnessjøen, Mosjøen, Mo i Rana, Bodø, Evenes og Tromsø (17)
Utland: Stockholm, København, Amsterdam, London/LGW, Alicante, Murcia, Las Palmas, Riga og Praha er vel helårs. (9)
Det gir 26 direkteruter om jeg ikke har glemt noen.
I tillegg kommer Dubrovnik, Split, Nice, Frankfurt, Malaga og Reykjavik (I tillegg til charter)

Fint at det kommer nye flyruter til TRD/BGO/SVG. Ihvertfall de to siste stedene trenger flere flyruter.
SVG og BGO har vel bedre rutetibud enn TRD?

Joda klart det, men hvis vi ser på det med et litt større perspektiv (litt OT dog) så er det jo logisk at SVG og BGO har flere ruter enn TRD.
1 - pga geografisk beliggenhet (iforhold til resten av Europa (ikke ARN)).
2 - pga antall mennesker i de respektive regionene. TRD-regionen har mindre folk enn både BGO- og SVG-regionen, og er dessuten mye lengre nord enn de to andre.
Det er hva som er logisk, i tillegg spiller jo flere faktorer inn - som sikkert andre kan forklare bedre om enn meg.

Last edited:
Joda klart det, men hvis vi ser på det med et litt større perspektiv (litt OT dog) så er det jo logisk at SVG og BGO har flere ruter enn TRD.
1 - pga geografisk beliggenhet (iforhold til resten av Europa (ikke ARN)).
2 - pga antall mennesker i de respektive regionene. TRD-regionen har mindre folk enn både BGO- og SVG-regionen, og er dessuten mye lengre nord.
Det er hva som er logisk, i tillegg spiller jo en rekke faktorer inn - som sikkert andre kan forklare bedre om enn meg.

Catchment Area rundt BGO er 300.000 på en radius av 30 minutter. På SVG er det samme tallet 200.000.

Vet ikke hvor langt det er til Trondheim fra TRD, men jeg vil tro at dersom det tar litt under enhalvtime (edit) fra Trondheim til flyplassen, så blir det over 200.000 som er innenfor Catchment Area.

Last edited:
Beklager! Glemte å si at det var utenlandsruter jeg mente :) noen små feil, men la oss heller snakke om det opprinelige temaet. :)

Last edited:
Vet ikke hvor langt det er til Trondheim fra TRD, men jeg vil tro at dersom det tar litt under en time fra Trondheim til flyplassen, så blir det over 200.000 som er innenfor Catchment Area.

Med bil fra Trondheim sentrum tar det ca 30 minutter å komme seg til Værnes.

Catchment Area rundt BGO er 300.000 på en radius av 30 minutter. På SVG er det samme tallet 200.000.

Vet ikke hvor langt det er til Trondheim fra TRD, men jeg vil tro at dersom det tar litt under en time fra Trondheim til flyplassen, så blir det over 200.000 som er innenfor Catchment Area.

Snakker vi 30 minutter kjøretid pr. Bil her? I så fall vil TRD kile seg inn mellom BGO og SVG. Stjørdal, Malvik og Trondheim alene har godt over 200.000 innbyggere. Og da regner jeg ikke innbyggerne nord for Stjørdal.

Last edited:
Snakker vi 30 minutter kjøretid pr. Bil her? I så fall vil TRD kile seg inn mellom BGO og SVG. Stjørdal, Malvik og Trondheim alene har godt over 200.000 innbyggere. Og da regner jeg ikke innbyggerne nord for Stjørdal.

Det er 30min med bil fra Trondheim til Værnes ja...For de som kjører sakte ;) Nord for Stjørdal kommune er det ikke veldig mange innbyggere (innenfor den tidligere nevnte 30min grensa). Stjørdal + Malvik + Trondheim skulle bli rundt 210 000 innbyggere.

Last edited:
Brannfakkel: Vi (SVG) har oljen. Så dermed blir SVG automatisk litt større en TRD uansett.

Skyways trenger vel å utvide flåten sin litt nå? Eller er de aktuelle flyene allerede på plass?

Blir spennende å se hvordan dette går, uansett så ønskes Skyways velkommen til Bergen, og jeg ser fram til å få knipset de et par ganger i hvert fall. :) Håper de holder ut.

Dette høres ut som veldig farlige saker - likner mye på luftslottet som City Airline lanserte i fjor og som aldri ble noe av. Skyways var i sin tid et ganske interessant regionalt selskap, med internasjonale ruter og samarbeid med SAS.

Er dette i samarbeid, eller konkurranse med SAS? 3 daglige til Bergen virker voldsomt, ettersom SAS sin ene avgang ikke akkurat er full, og Norwegian vel er i ferd med å legge ned sin rute (mener jeg å ha lest en plass).

SAS har vel avsluttet samarbeidet med Skyways - og de er ikke lenger medlem av EuroBonus. Så tviler på at dette er et code-share-samarbeid. SAS og Norwegian skal fly daglig mellom Bergen og Stockholm i sommerprogrammet. I vinterprogrammet flyr ikke Norwegian, mens SAS har et begrenset ruteprogram.

Arven fra? Lever ikke City Airline i beste velgående og med et ganske så bra rutenett ut fra GOT? (Hjemmesiden tyder i allefall på det)

Jo, men de hadde vanvittige ekspansjonsplaner som aldri ble noe særlig av for bare ett år siden: http://www.cityairline.com/air-vasteras-lanseras og http://www.cityairline.com/city-airline-storsatsning-pa-inrikesflyg.

Men tror det er mange siddiser som hadde satt pris på en direkte-rute til Stockholm.

SAS fløy Stockholm-Stavanger tidligere, men valgte å legge ned ruten.

De har vel ingen ERJ145 per dags dato, så det trengs vel iallefall tre stk.

Skyways har i dag 10 Fokker 50 og en Saab 340. Selskapet opererte tidligere fire Embraer 145:
http://www.airliners.net/photo/Skyw...0451185/&sid=8a17efbec8e30bf6fc4f38088346dfe5

Frisk satsning fra Skyways og det blir like spennende denne gang og se om det er butikk i TRD-ARN. Men to daglige er en nødvendighet mener jeg.

Hvilke kunder satser de på å kapre?
Alle de som bare skal til Stockholm, eller vil de ha codeshare billetter med SK for videre forbindelser ut i verden? Hvis ikke er det vel et spørsmål om det ikke er overkill? ARN har vel ikke så mange ruter videre ut i verden med Skyways, eller så mange LCC avganger fra ARN som den kunne feede inn til.

Da jeg leste første post, måtte jeg nesten se i kalenderen om vi var kommet til 1. april alt?!?

BF:cool2

Spännande satsning från skyways. Men det är frågan vilka linjer som kommer bestå. Tvivlar på att det finnns underlag från Jkg till Bru med 2 dagliga flighter. Och en daglig flight till Berlin? När både AB och EZ flyger Landvetter - Berlin med väldigt låga priser är nog risken många åker till Landvetter istället? Kanske bättre förutsättningar från Arn, där de säkert kan freda från andra linjer också?

Nå bør en merke seg at Skyways opererer på samme måte som Vildanden.
Dvs De har ingen egne fly, men har andre til å fly for seg.

De mangler på lista over over Svenske selskaper med egen lisens:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygbolag/Svenska-flygbolag/Operativa-licenser/

Når det gjelder Emb145, så er det bare City Airline som har slike i grannelandet:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Sok-luftfartyg/?registration=ra

Så det blir vel de som skal fly for Skyways?
Noterer også at et fly vil ha nattstopp i Bergen. :)

Back