Større underskudd for AirFrance-KLM i Q1

Someone

Moderator
Medlem

AirFrance-KLM fortsetter å tape penger, og i motsetning til mange andre har de en langt dårligere start på året enn fjoråret, med et underskudd På €630 milioner

http://www.huffingtonpost.com/huff-...rns-air-france-klm/?utm_hp_ref=green&ir=green

Air France-KLM said in a statement it lost 630 million euros ($821 million) in the January-March quarter, compared to a loss of 379 million euros a year earlier. Last year's result benefited from a 220 million euros gain on the airline's hedging contracts.

Re: Større underskudd for AirFrance-KLM i Q1

Hvorfor taper de så mye penger ? kun fordi de har dyre biletter? KLM har stive priser i forhold til SK eller LH!

Hvorfor taper de så mye penger ? kun fordi de har dyre biletter? KLM har stive priser i forhold til SK eller LH!

Nå fører vel ikke høye priser til tap, heller det motsatte. Dårlig fyllingsgrad derimot ;) Nå vet ikke jeg hva kabinfaktoren er altså.....

For å si det på en annen måte, så har AF/KLM en god del kostnadskutt å ta. Lykke til når de franske fagforeningene skal overtales til kutt alà det SAS har vært igjennom de siste årene.

Nå fører vel ikke høye priser til tap, heller det motsatte. Dårlig fyllingsgrad derimot ;) Nå vet ikke jeg hva kabinfaktoren er altså.....

Kabinfaktoren for Air France-KLM var 84.2 % i mars.

De burde gjøre noe med sine ufleksible betingelser, les billigere enveisbilletter, og dårlige bonusprogram. Ellers er de begge bra selskaper. KLM var jo sluket før, men det har snudd.

Kan nok tenkes at Air France må selge KLM på sikt for å få cash inn....

Air France eier ikke KLM.... :headbang

Kan ikke selge noe som ikke er ditt vettu :old

Det blir vel litt flisespikking, selv om de formelt eies av et selskap som hetet Air France-KLM, men som i praksis er Air France

Det blir vel litt flisespikking, selv om de formelt eies av et selskap som hetet Air France-KLM, men som i praksis er Air France

Men Air France har da strengt talt ikke kjøpt KLM. Å si at KLM kan selges er derfor litt dumt. Sliter med å se hvordan dette er flisespikkeri når det ikke går an/er fullstendig urealistisk ;)

Men Air France har da strengt talt ikke kjøpt KLM. Å si at KLM kan selges er derfor litt dumt. Sliter med å se hvordan dette er flisespikkeri når det ikke går an/er fullstendig urealistisk ;)

Air France - KLM er et holdingselskap og kan selge hvilke skriva de ønsker. F. Eks KLM. Akkurat som at SAS selger WF.

Dette stemmer dårlig med mine erfaringer. Er ute og flyr 3-4 ganger i året til forskjellige europeiske destinasjoner, og KLM er alltid billigst der det ikke går direkte rute fra SVG.
Men man må være tidlig ute.

Air France - KLM er et holdingselskap og kan selge hvilke skriva de ønsker. F. Eks KLM. Akkurat som at SAS selger WF.

Det er jeg fullstendig klar over. Men man kan fortsatt ikke si at Air France kommer til å selge KLM for å få cash! Air France kan ikke selge KLM - holdingselskapet kan selge hva de ønsker (selv om jeg tviler på at dette er realistisk). :)

Det er jeg fullstendig klar over. Men man kan fortsatt ikke si at Air France kommer til å selge KLM for å få cash! Air France kan ikke selge KLM - holdingselskapet kan selge hva de ønsker (selv om jeg tviler på at dette er realistisk). :)

I real life så er vel holdingselskapet Air France og vice versa - det ble kalt en fusjon for å holde husfreden, men AF var uten tvil den overtagende part, og i praksis var det et oppkjøp hvor AF kjøpte KL. KLM-aksjene ble byttet ut mot AF-aksjer. Holdingselskapet AFKL er registret under fransk lov, har hovedkontor i Frankrike, har fransk CEO og er notert på Paris-børsen (dog også i Amsterdam). Du har selvsagt rett i at formelt kan ikke AF selge KL, det er det bare holdingselskapet AFKL som kan. Men i praksis så er det det samme, snu på flisa så er det utenkelig at AFKL selger AF ;)

Men selskapene er vel godt integrert, med bl.a. felles cargoavdeling, så tror nok at et salg kan bli komplisert. Når det er sagt har jeg liten tro på at et salg noen gang kommer til å bli aktuelt, fra AF sin side vil et salg bli litt som å pisse i buksa for å holde seg varm. Men hvem vet, i nøden spiser fanden fluer og AFKLs største marked, Frankrike, er i en skikkelig økonomisk hengemyr det kommer til å ta tid å komme seg ut av...

Ikke at Wikipedia er fasit, men det fremgår jo ganske klart der at Air France-KLM er mest tidligere Air France:
"Private shareholders own 81.4% of the company with 37% held by former Air France shareholders and 21% held by former KLM shareholders. The Government of France owns the remaining 18.6%."

Back