Stormøte 17 desember

Re: Stormøte 17 desember

SGS ansatte er ikke redd for å miste jobben! De vil jobbe i SAS, alternativt legger de ned arbeidet og går hjem! Og de kommer ikke tilbake...
Det er en kjapp tur innom NAV også får de fleste seg en ny jobb, sikkert bedre betalt også med "normal" arbeidstid nærmere hjemmet enn de fleste har i dag!

E!

Så hva frykter de da, hvis alternativene er å bli i SAS/SGS eller få seg en ny og bedre betalt jobb?

Muligens jeg ikke skjønner det, men det må isåfall være mangel på logikk i saken

Last edited:

Jeg har arbejdet i SAS/SGS i 38år...Jeg har en god løn, som jeg bestemt mener at jeg gør mig fortjent til...Vi i SGS landside er dem der ofte står med alle passagerer..alle rejsende idag som rejser med SAS bliver betjent af SGS ansatte i SAS uniform..Det er SGS ansatte
som modtager alle klager på SAS ...så jo, jeg ville blive meget meget ked at det, hvis SAS sælger SGS fra....
Fra mit synspunkt er det jo nok det værste der kan ske...Jeg er jo 54 år og det vil absolut ikke blive det nemmeste i denne verden at finde et eventuelt nyt job..
SGS ansatte idag er utrolig loyalt mod "familien"...jeg har mødt mange ansatte fra andre virksomheder, men aldrig aldrig nogen der er så loyale som SGS ansatte er over for SAS.
Til tider værdsætter SAS dette, skal jeg så sige. Kommer vi SGS ansatte over i f.ex Menzies vil SAS bare blive et selskab i skuffen sammen med mange mange andre...Der vil ikke blive taget specielt hensyn til rejsende med SAS. Det gør der idag, synes jeg no jeg kan sige...
SAS/SGS har idag et personale som sleskabet kan og børe være meget glade for.
Derfor håber jeg ikke at man vælger panik løsningen og sælger SGS landside fra..
Det er også korrekt at vi som ansatte har en favorabel ID billet politik, men mange glemmer alstå at ofte kommer vi kun med når der er plads(hvad der ofte ikke er)..
Idag er det ofte bedre at shoppe rundt på nettet og finde billige alternativer.
Det har jeg lige gjort og fået Condor billetter til og fra Tenerife til 39 EUR fra DUS og
fra TFS til FRA til 69 EUR......Jamen det er da billigt...og her kan ID billetter slet ikke konkurrere...
Det er mit håb at SAS vælger at bibeholde SGS i koncernen...Derfor er jeg meget spændt på hvad dagen må bringe......
----
og til diskussionen om fly køb !!!!
Ja jeg håber også at SAS beslutter sig for CRJ 900 og 4 stk A318 eller 319...sidstnævnte
til brug på blandt andet London city...Ligeledes håber jeg at der tages beslutning om en
udfasnings plan for MD80....Disse trofaste fly skal nu skiftes med noget mere tilsvarende, og gerne så hurtigt som muligt....
Støj problematikken omkring lufthavne taler jo ikke ligefrem for at MD80 typen skal flyve
i mange år..

Ja det var så mit indlæg i denne disskusion og SAS og SGS samt flykøb

Hilsen
Ole

Last edited:

Som vanligt ett bra inlägg Ole!

Vad som än händer i morgon hoppas jag att det som skrivs på detta forum förblir sakligt utan "skitsläng". I'll be watching!

Last edited:

Først av alt er det viktig å si at jeg tildels deler Ole' frustrasjon over at SGS muligens ikke er heleiet av SAS i fremtiden.. men..
Kommer vi SGS ansatte over i f.ex Menzies vil SAS bare blive et selskab i skuffen sammen med mange mange andre...Der vil ikke blive taget specielt hensyn til rejsende med SAS. Det gør der idag, synes jeg no jeg kan sige..

I all min enfoldighet trodde jeg at en av grunnene til utskillelsen av Ground Handling selskapet SGS i oktober 2003 var at det skulle gjøre det "uavhengig" og attraktivt ovenfor øvrige carriers.

Om tilfellet er at Ole's sterke binding til SAS (forståelig nok etter så mange år), også er en innrømmelse at øvrige kunder er "et selskap i skuffen med mange andre", må jeg bare få komme med følgende bemerkning; Ikke nok med at SGS ikke er konkurransedyktige, de ansatte sager definitivt selv av grenen de sitter på:exclaimation

Personlig håper jeg at SGS består også etter styremøtet - men mitt råd er krystallklart;
Se hva Swissport har fått til :wow:
Kanskje SGS organisasjonen (ansatte&ledere) har godt av et realt spark bak. Om ikke annet enn for å våkne opp av sin søvndyssene (falske) trygghet innunder SAS paraplyen:old

Sluta fjäska! 2007-12-17 08:19 - fra DI.se..
Ta i med hårdhandskarna och sätt hårt mot hårt. Facket kommer aldrig ta något ansvar för SAS då man hela tiden utnyttjar den situationen att något slags samhällsansvar tvingashålla igång en sjuk ruljans. Låt dom strejka, låt dom köra SAS i botten så att det blir konkurs. Först då kommer den sedan 20 år nödvändiga omstruktureringen av bolaget kunna äga rum. Vi flygkonsumenter vill ha ett modernt, fungerande och lönsamt SAS. VI kommer att ha förståelse för en tid av kris för att sedan med glädje komma tillbaka till ett modernt och dynamiskt SAS som inte styrs av ett sjukt fackvälde.
Observant

Noen som vet når i dag innstillingen offentliggjøres?

BF:question:

De regner med det blir et laaaangt møte til langt ut på kvelden/natten, så ikke sikkert det kommer noe før i natt. Men....dersom halvparten av alle saker ikke skal behandles før i januar, så er dem vel ferdig før lunsj :)

www.finansnyheder.dk P said:
En truende storstrejke har fået SAS til at udskyde en beslutning om et salg af de tre datterselskaber SAS Ground Services, SAS Technical Services og SAS Cargo. De faglige organisationer i den skandinaviske luftfartskoncern har truet ledelsen med en lammende storstrejke, hvis salget gennemføres.

Det er da utroligt som pøbelvældet bestemmer! :exclaimation
Så alene trusler om ulovligheder er nok til at tage selskabet som gidsel for forretningsmæssige dispositioner.

Der må være mange kvinder i den bestyrelse - for det er da ikke beslutninger med "nosser i" der præger den.:rolleyes:

Du må ikke misforstå denne del af mit indlæg
"Kommer vi SGS ansatte over i f.ex Menzies vil SAS bare blive et selskab i skuffen sammen med mange mange andre...Der vil ikke blive taget specielt hensyn til rejsende med SAS. Det gør der idag, synes jeg nok jeg kan sige..."
SGS handler loyalt alle de mange mange selskaber som vi har kontrakt med. Det skal forstås på den måde, at hvis SGS sælges fra, til et andet groundhandling selskab f.ex,
Så vil der ikke være samme tilhørsforholdover for SAS og dermed heller ikke nogen form for
loyallitet som den vi oplever idag.
Men hele denne diskussion har , så vidt jeg kan se, været stort set forgæves..Jeg kan ikke
ikke rigtig forstå strejke truslen, idet de faglige jo har været med hele vejen, og hvis de
har det skidt med beslutningen, så burde de have meldt klart ud lige fra starten, idet MJ og den samlede bestyrelse så ville vide, hvad de var op i mod, og det jeg har fået fra min
faglige baggrund samt andre jeg har fornøjelesen af at arbejde sammen med, har ikke på nogen måde indikeret en strejke trussel, nærmest det modsatte
Hilsen
Ole

SAS/SGS har idag et personale som sleskabet kan og børe være meget glade for, sakset fra sk931's innlegg:
La oss være helt ærlig, muligens litt utenom tråden men allikevel,
vi har et stort forbedringspotensial ( jeg skriver vi... ), hva enten vi blir værende i familien eller får en deleier inn i selskapet.

La oss som mange andre har skrevet håpe at delskapet ser oss som en
ressurs og la oss vise at vi kan,bryr og ønsker å iverta våre kunders
forventninger enten kunden heter Sk eller Anders familefar
:nor:DEN:SWE

Og E24 slår til igjen med uforståelig artikkel hvor de spør lederen av kabinforeningen om mulig storstreik...akkurat som om kabinforeningen er involvert i denne saken.

Lederen i kabinpersonalets forening (CAU) i Danmark ønsker ikke å kommentere saken:
- Det har jeg ingen kommentar til, sier CAU-leder Verner Lundtoft Jensen til E24.

http://e24.no/naeringsliv/article2156203.ece#AF

Som jeg har sagt X antall ganger tidligere, så skjønner jeg fortsatt ikke hva som skal være så problematisk med evt. SGS-beslutning på styremøtet. SAS gikk forrige uke ut med informasjon om at det nå kun jobbes med 2 alternativer som styret skal ta stilling til, og INGEN av de alternativene sier noe om fullstendig salg. Alternativene er:

1 - SGS fortsetter som eget SAS-selskap hvor SAS som i dag.
2 - Det kommer inn en deleier i SGS fra ground handling-bransjen, men SAS er fortsatt eier.

Så jeg tror ganske sikkert at det kommer en beslutning i morra, at fagforeningene blir fornøyde og at trafikken vil gå som normalt.

.....men tror dere SGS nå vil "sluke" wf handling? (i så fallfår vi mye godt vedlikeholdt utstyr.. ) :D

Det ville vel være naturlig (?) å slå sammen Groundhandlingen i bolaget ?

Har videre tro på en overføring av F50 produkesjonen til WF nå , WF har vel personell til å ta dette og med ekspansjon i SAS.no så blir det vel ikke noe overtallighet fd/ca på en slik avgjørelse

Det er da utroligt som pøbelvældet bestemmer! :exclaimation
Så alene trusler om ulovligheder er nok til at tage selskabet som gidsel for forretningsmæssige dispositioner.

Der må være mange kvinder i den bestyrelse - for det er da ikke beslutninger med "nosser i" der præger den.:rolleyes:

Jeg kan være enig i at det var en tannløs "beslutning", men smart var det nok. Man kan snakke om å ha baller og ta på slosshanskene - men i uken før jul er det aller best å holde fred i rekkene - både av hensyn til sine ansatte og til kundene. Man skal ikke kødde til julen for folk!

I krisemøte nå

http://e24.no/naeringsliv/article2156603.ece

SAS-styret sitter nå i møte. Dette møtet kan avgjøre om juletrafikken vil gå som normalt.

Fagforeningene i SAS (SAS-NOK )truer med gigantstreik for å verne 10.000 arbeidsplasser, sier kilder til di.se.

Trusselen kan bli reell dersom SAS-ledelsen på møtet i dag beslutter å selge tre datterselskaper.

Re: I krisemøte nå

Samme artikkel, bare med en annen vinling, samme nettsted :)

http://e24.no/naeringsliv/article2156203.ece

Fagforeningene i SAS (SAS-NOK) truer med gigantstreik for å verne 10.000 arbeidsplasser.

Det kan ramme jule- og nyttårstrafikken:

- Temaet vil bli tatt opp på styremøtet på mandag. En storstreik i hele Skandinavia vil koste SAS cirka 100 millioner kroner dagen, og vil føre til store problemer for selskapets kunder. Tanken på passasjerene under jule- og nyttårshelgen gjør at SAS' styre utsetter beslutningen, bekrefter en kilde overfor den svenske nettavisen di.se.

Jeg blir gang på gang pinlig berørt av å lese e24 sine artikler om SAS....

http://e24.no/naeringsliv/article2156203.ece#VG

Overskriften med linken på VG er; "SAS i krisemøte nå" (et møte som har vært planlagt i et halvt år)

og så klarer de plutselig å flette inn CAU som er sitert "- Det har jeg ingen kommentar til".

"Som et trinn i prosessen med å fokusere på kjernevirksomheten har selskapet allerede avviklet sine andeler i flyselskapet Spanair" eeeeeeeeeehm........ de har jo ikke solgt en tøddel enda!

:drunk::lol:

:nor

Last edited:
Back