• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Storfly kom lavt over Kirkenær i dag (12/04/13)

LN-NOB

Newcomer
Storfly kom lavt over Kirkenær i dag (12/04/13)

Hei!

Ved 17:15 tiden i går kom det et storfly over Kirkenær i Grue (11 mil nord-øst for Gardermoen) Det dro innover mot sverige i høy fart, men det kom utrolig lavt.

Noen som vet hva dette kunne være?

Re: Storfly kom lavt over Kirkenær

Propellfly eller jetmotorer? Kan ha vært noe militært?

Bruk "Playback" på menyen til venstre. Det eneste jeg ser i nærheten av Kongsvinger kl 17:15 var en 738 fra DY. ;) Så det var sikkert militært hvis det var mer spennende enn som så.

Last edited:

an-124'n var så snøgt og stutt innom på osl i går.. kan jo ha vært den du så?

Asiana tok av 1707 i går ..... HL7419 nonstop til ICN.

Re: Storfly kom lavt over Kirkenær i dag (12/04/13)

Da var det nok det jeg så! Kom voldsomt lavt, med forferdelig bråk!

det høres jo merkelig ut at den skal ha kommet voldsomt lavt over Kirkenær..? burde vel alt ha kommet opp på en 10-11000ft på de breddegrader?

Snakket litt med andre naboer, og de hadde hørt flyet voldsomt innendørs, og det var de som hørte det nede i kjellerene sine!

Men jeg fant ikkenoe på Fr24 så var kanksje noe millitært.

Det tok av en An124 på 01L som svingte nordøstover etter avgang på Torsdag, husker ikke nøyaktig tidspunkt.

Gir meg ikke ... hehe se på playback for gjeldende dag og sjekk tidspunkt 1515 da dukker
det opp en asiana over området 1515 = 1715 lokal tid er ikke på radarbildet før da

Last edited:

og jeg ser på playback at den passerte Kirkenær på ca 12000ft, så voldsomt lavt med voldsom støy er vel å dra den litt vel langt. Men så klart, er man ikke vant med fly over taket, så kan vel 12000ft virke lavt :-)

Alternativt, dersom man er vant med mindre maskiner over hustaket i adskillig bedre høyde, så kan en tungt lastet "sværing" kjapt gi intrykk av å være nærmere enn den egentlig er. Det er noe jeg husker fra tiden jeg tilbragte som "spotter" ved AKL; 777, A340 og 747 virket alltid som om de var ganske nær, mens spesielt B1900 var "den lille knerten der borte" da de fløy forbi. For ikke å glemme den lille Tiger Moth'en som en dag dristet seg inn mellom "de store gutta"... ;)

Back