Store selskaber vil byde på SAS

Re: Store selskaber vil byde på SAS

Jag vet inte om jag den norska regeringen sagt offentligt tidigare att de kan tänka sig att sälja sina aktier. Det betyder isåfall att alla tre regeringar vill sälja. Räkna dock med att alla eller ingen säljer aktierna. Ingen av dem vill att någon av de andra regeringarna ska få ökat inflytande.

Jo, alla de tre nordiska länderna har sagt att de är villiga att sälja när rätta omständigheter råder.

Jag tycker det verkar som något är på gång. Dock väntar jag mig att den nye VDn först tillträder innan något konkret sker. En strukturaffär mellan SAS och någon annan innan året är slut!?
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Et salg av de statlige aksjene vil nok bli en komplisert affære uansett siden eierforholdet er slik det er. Det vil neppe bli veldig stille av samme årsak.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Et salg av de statlige aksjene vil nok bli en komplisert affære uansett siden eierforholdet er slik det er. Det vil neppe bli veldig stille av samme årsak.

Tror ikke det blir så vanskelig jeg, felles forhandling om pris fra kjøpere. Så ender det med en kjøper av alle de statlige aksjene.
I følge bekjente i meglerbransjen, burde dette være veldig enkelt.
Men "time will show"
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Tror ikke det blir så vanskelig jeg, felles forhandling om pris fra kjøpere. Så ender det med en kjøper av alle de statlige aksjene.
I følge bekjente i meglerbransjen, burde dette være veldig enkelt.
Men "time will show"

Selve salget kan fortone seg som enkelt , men salgs- og kjøps forberedelser er en omstendelig prosess og noe tid vil det naturlivis ta.
Uansett er prosessen startet så lenge det er et klart politisk klarsignal for dette.
Et salg er gjennomførbart så lenge siste par års innsprøyting av ny egenkapital pluss en anstendig oppside kan realiseres sett fra et politisk ståsted.
Dette synes å være innen rekkevidde og det vil forbause meg at et statlig nedsalg ikke er gjennomført innen først halvår i år.
Sonderinger har pågått en stund.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Et salg er gjennomførbart så lenge siste par års innsprøyting av ny egenkapital pluss en anstendig oppside kan realiseres sett fra et politisk ståsted.

Er det noe son tyder på at Wallenberg ikke ønsker å selge? De har vel blokkerende mindretall.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Er det noe son tyder på at Wallenberg ikke ønsker å selge? De har vel blokkerende mindretall.

Nej, för vad skulle egentligen Wallenberg tjäna på det? Att motsätta sig en affär är mot all logik och skulle bara förstöra värden som sfären kontrollerar.

Jacob Wallenberg, styrelseledamot i SAS, har t.ex. sagt sig vara positiv till att staten (Sverige, Norge, Danmark) säljer sitt innehav i flygbolaget.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

SAS trenger nok ett par brukbare kvartalsresultater til skal de få
den prisen de ønsker seg og ett salg blir gjennomført.
Selv om kursen har økt litt de siste dagene er den fortsatt på historisk bunnivå
og det er jo som regel aksjekursen som er utgangspunkt for en salgskurs.

Så hvis SAS tror kvartals-resultatene vil bedre seg/stabilisere seg er SAS aksjonærene tjent med å vente litt med å selge.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Den norske statråd for Næring og Handel sa på radio ifm norsk statlig eierskap at han ikke så noe behov for at staten skulle være medeier i et flyselskap, og at hvis prisen var rett var de klare til å selge Norges andel av SAS.

Må si meg enig med ministeren, der ingen grunn til at mine skattepenger skal pumpes inn i SAS.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Må si meg enig med ministeren, der ingen grunn til at mine skattepenger skal pumpes inn i SAS.

Dine skattepenker pumpes ikke inn i SAS ved at staten lar være å selge sine aksjer. Det er faktisk gode muligheter for at staten vil få igjen mer penger ved å vente med å selge til prisen på selskapet går opp.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Hvem vil i så fall disse ikke-europeere være?
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Hvem vil i så fall disse ikke-europeere være?

Det lurte jeg litt på også. Jeg klarer liksom ikke å se United, Delta, Thai eller Air China som interessenter i SAS.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Så lenge SAS er et EU (/EØS) så sier uansett eierskapsbegrensningene i EU at ingen utenfor her kan eie mer enn 49%
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Så lenge SAS er et EU (/EØS) så sier uansett eierskapsbegrensningene i EU at ingen utenfor her kan eie mer enn 49%

Er dette et krav i noen av de bilaterale avtalene som SAS benytter seg av? EU-reglene setter vel, som sådan, ikke noen begrensninger i hvem som kan eie et selskap som har europeisk AOC og fly rutetrafikk innad i EU/EØS-landene.
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Er Aeroflot og Turkish ikke-europæiske? :)

Aeroflot er vel i aller høgeste grad europeisk... Turkish er kanskje et tvilstilfelle, men tyrkerne har riktig nok en fot på europeisk side av Bosporos.

Edit: for ordens skyld trur jeg ikke det blir ett av de to.
 
Last edited:
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Aeroflot er vel i aller høgeste grad europeisk... Turkish er kanskje et tvilstilfelle, men tyrkerne har riktig nok en fot på europeisk side av Bosporos.

Rusland og Tyrkiet har vel det til fælles, at en mindre del af deres territorium er i Europa, mens hovedparten er i Asien...

Men det jeg mente var, om der kunne være tale om et af de to selskaber ift "fusionsemner udenfor Europa", som Fritz Schur nævner. Jeg har som andre svært ved at tænke på selskaber udenfor Europa, der kunne tænkes at fusionere med SAS?
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

Er Aeroflot og Turkish ikke-europæiske? :)

Tja, dette kan jo diskuteres, da Moskva er i Europa, og Istanbul også ligger delvis i Europa.

Men jeg tror uansett ingen av dem er aktuelle kjøpere av SAS. Aeroflot er jo også et betydelig mindre selskap enn SAS.

Men en fusjon med Turkish? Tja, aldri si aldri...
 
Re: Store selskaber vil byde på SAS

fra Flygtorget
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8438
SAS är på väg in i Atlantic++, en allians inom alliansen Star Alliance. Ett medlemskap i den exklusiva klubben av 5-6 flygbolag och trafiken över Atlanten kan innebära upp till 150 miljoner i ökade intäkter.

Samtidigt som Star Alliance fortsätter att växa har tre av grundarna, Air Canada, Lufthansa och United Airlines bildat en "allians inom alliansen" kallad Atlantic++. I juli 2009 gav de amerikanska transportmyndigheterna gruppen en så kallat antitrustimmunitet vilket innebär att de kan utveckla samarbetet när det gäller flygningarna över Atlanten. Att dela på intäkter, kostnader och linjenät är ett sätt att möta den allt hårdare konkurrensen på trafiken mellan Europa till USA..
 
Back
Top