Stor test av europeiske selskaper

Det blir presentert som en test, ikke som lørdagsunderholdning eller presentasjon av inntrykk.
Mulig du ikke forventer bedre av en avis som liker å profilere seg selv som seriøs.
Selv hadde jeg forventet at man iallefall opplyste om servicekonseptene til de forskjellige selskapene.
Og at man sier at, f.eks AF har et helt annet servicekonsept på ruter som er lenger enn CDG-AMS.
Folk får faktisk et falskt inntrykk av selskapene ved å lese dette.

Hele lørdagsavisen er underholdning og bærer klart preg av det - det tror jeg de fleste skjønner.

Aftenposten ber jo også sine lesere om å "stemme på det beste selskapet" - er man misfornøyd med avisens vinkling er det bare å gå inn på ap.no/reise.
Der inviteres du (og alle andre) til å gi sin kommentar til flyselskapenes produkter.
 
Testen er egentlig verdiløs som noe annet enn ren underholdning - eneste faktaene man får ut av dette er jo hva slags serverig selskapet hadde på nøyaktig det tidspunktet journalisten fløy. Men samtidig så ser jeg faktisk en god del praktiske problemer med å skulle lage en test av flyselskaper.

Etter egen erfaring er LH helt ok, bedre enn SK, men langt bak BA og AF. Noe av det som ødelegger inntrykket av LH for meg er blant annet setekomforten i Boeing 737 (som jeg gjerne får når jeg flyr LH), de setene jeg har fått er forferdelig vonde å sitte i.

Men samtidig så er det jo sånn at ikke alle fly av samme type innenfor selskapene har samme seter heller, f.eks. er det stor forskjell på "feil" og "riktig" seter i KL's F70.
 
Hele lørdagsavisen er underholdning og bærer klart preg av det - det tror jeg de fleste skjønner.

Sukk.... det er en TEST.
Det står i Aftenpostens reisebilag. Det er klart folk leser det og endel tar det som fakta.
Og hele lørdagsavisen er ikke underhodning. Da tror jeg du har misforstått.
 
OK - lykke til. Jeg ser ikke verden så svart/hvit og gidder ikke bruke kreftene mine på det.
 
Jeg synes den mest interessante opplysningen var at AF vil ha flere avganger OSL-CDG, og at de vil fly E-190. Betyr dette at ruta overføres til Regional?

Det jeg tenkte på da var at Regional også har E-135, det ville jo vært spennende om noen av de virkelige små plassene, som Fagernes, kunne få en rute til CDG med en sånn.
 
Jeg synes den mest interessante opplysningen var at AF vil ha flere avganger OSL-CDG, og at de vil fly E-190. Betyr dette at ruta overføres til Regional?
Såvidt jeg har forstått; ja.

Synes AF kom litt ufortjent dårlig ut av det ved at det ble testet AMS-CDG... KLM med en noe lengre rute gjorde det i så måte uventet godt som testens nummer 2.
 
Tåpelig test dette her. Skal man teste noe så må jo produktene stå i en lik klasse. Man kan ikke begynne å sammenlikne ruten Frankfurt - Istanbul mot Paris - Amsterdam, det sier seg jo selv. Selvfølgelig blir det ikke noe god servering på en flytur på 40 min, det er jo rett opp og ned igjen. Jeg forstår ikke helt hvorfor SAS scoret så bra mht hvordan testen ble utført.

De som skrev denne testen bør finne seg noe bedre å skrive om, dette var jo egentlig bare en trip-report :)
Synd så mange ikkevitende som leser Aftenposten kommer til å bli lurt av dette tullet.


Kansje vi på Scanair kunne gjort en bedre test. ^_^
 
Last edited:
Litt off topic, men siden bagasje ble nevnt: Jeg er ingen ekspert, men en gang jeg reiste med SAS presterte de noe "fortreffelig". For å gjøre en lang historie kort, jeg skulle ut av Europa, bagasjen min forlot også Europa, men endte opp i feil verdensdel... Jeg kontakta forsikringsselskapet mitt som kunne opplyse at SAS var pliktig til å levere bagasjen min på døra til meg på sluttdestinasjonen. Dersom jeg fikk ekstra kostnader på grunn av sommel/rot fra SAS, kunne jeg ta det på reiseforsikringa, så ville forsikringsselskapet i sin tur kreve SAS for beløpet.

Slik jeg forstår det, er altså flyselskapene pliktige til å sørge for at du får bagasjen din på døra der du måtte befinne deg, så lenge de har rota den bort. Eller var det forsikringsselskapet mitt som var hyggeligere enn det de hadde grunn til?
 
Og i den useriøse undersøkelsen på nett, kommer KLM best ut.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3695092.ece

Det nederlandske flyselskapet KLM går seirende ut i en avstemning om beste flyselskap på Aftenposten.no, og slår SAS på deres hjemmebane

Det må da være et fundamentalt problem for SAS nordmenn fortrekker KLM framfor SAS nå de skal velge selskap? Og svært mange liker LH. Kanskje på tide å innføre litt mat på Europa-turene igjen?
 
Og i den useriøse undersøkelsen på nett, kommer KLM best ut.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3695092.ece



Det må da være et fundamentalt problem for SAS nordmenn fortrekker KLM framfor SAS nå de skal velge selskap? Og svært mange liker LH. Kanskje på tide å innføre litt mat på Europa-turene igjen?

Jeg tror folk flest forbinder servering av mat ombord på fly som bra service. Siden SAS ikke gjør dette så taper dem enkelte kunder. Kundene tenker jo "hvorfor velge SAS når man kan fly KLM eller LH til ca samme pris og få mat inkludert?" (nå vet jeg ikke om KLM serverer mat, men det er kun et eksempel)
 
Det er endel mangler i denne testen. F.eks opplyses det at man kun får en pose med 30 gram snacks hos BA. Det opplyses ikke at det er fri bar ombord og at man får frokost på flyvinger før kl. 10.
Mens de i testen av LH dveler veldig ved at man får gratis, både alkoholholdig og alkoholfri drikke. I tillegg er ikke testen representativ, siden de hos LH har testet en mye lenger rute, nemlig til Istanbul, der det selsvagt er naturlig at man får en fyldigere servering. Det ville man også fått hos BA og andre selskaper.
Så på meg virker det som om Aftenposten har en agenda her.

Derimot kan du tylle i deg så mye drikke du bare orker og betjeningen tillater, og det omfatter også øl, vin og brennevin.

Fra artikkelen om BA. Kanskje lese på nytt??

Synes testen er litt rar.
finnair har de testet på HEL-LHR, LH har de testet på OSL-FRA og FRA-IST, AF på CDG-LHR (!) og BA på LHR-OSL.

Burde ikke første bud være å teste på ruter av noenlunde lik lengde? Det er vel ganske naturlig at AF ikke har den helt store servicen på CDG-LHR f.eks?
Og burde de ikke testet på litt andre kriterier enn bare mat og drikke-servering? Det er jo veldig mange andre ting enn servering man bør legge vekt på når det gjelder nettverksselskaper. Hvem har best kundeservice når noe går galt f.eks?

Lavmålet i artikkelen for meg kom da man trakk frem at beviset på at AF bruker eldgamle fly er at det er askebegre i armlenet.
Give me a break Aftenposten :rolleyes:

Testen heter "Best i luften" der man hands on har testet selskapene i praksis. Hvordan blir det da relevant med alt annet?

Eller kanskje de bare har bestemt seg for at AF er ræva, og så prøver vi å finne så mange negative ting vi kan, og finner vi ikke noe dikter vi opp noe..?

Man reagerer på at kabinen er slitt og trang og skriver ingenting negativt om servicen.

Den eneste tingen denne reportasjen lærte meg, og som forfatteren av reportasjen gjør et stort nummer utav, er at AY ikke har alkoholservering før kl. 10.
En fornuftig ordning, synes jeg.
¨

:8:


Synes testen er helt grei og man har begrunnet godt hvorfor man har kommet til disse konklusjonene. Uansett hvordan man vrir og vender på ting, vil man aldri kunne få en test som er 100% rettferdig, men de har kommet med en fornuftig konklusjon
 
Jeg tror folk flest forbinder servering av mat ombord på fly som bra service.

Det er enda værre: Jeg snakket med en som jobber i SAS, som jeg av og til treffer ifm. jobben. Det var rett før den siste USA-turen min, og vi stod og pratet om at jeg skulle fly CO. Han var av den oppfatning av at servicen til CO var dårlig, og det eneste argumentet hans var at alkoholen kostet 6 USD per stykk.
 
Det er enda værre: Jeg snakket med en som jobber i SAS, som jeg av og til treffer ifm. jobben. Det var rett før den siste USA-turen min, og vi stod og pratet om at jeg skulle fly CO. Han var av den oppfatning av at servicen til CO var dårlig, og det eneste argumentet hans var at alkoholen kostet 6 USD per stykk.

Ja hehe, det er bare sånn det er tror jeg... En liten tue kan velte stort lass :p
 
Back
Top