Stoltenberg-regjeringen vil "redde" norsk luftfart

Tro meg, en snekker ville du aldri importere fra Thailand. Leger og ingeniører derimot ........
Jeg vet ikke hvordan, men firmaer klarer det. Kansje de kaller dem spesialister?
Uansett var meningen min å si at det ikke nødvendigvis er så galt med et miljøskifte. Det kommer veldig mye an på hvilken innstilling man går inn i forandringene med.

Nja, en kan jo se på Taxi næringen, ingen ( iallefall ikke mange ) etniske Nordmenn vil kjøre Taxi, selv om prisen for en tur matcher flybilletter langt sør i Europa og dermed skulle utgjøre et nokså ok inntektsgrunnlag.
Våre nye landsmenn derimot, de vil, og står på til gagns, men de vil vi ikke kjøre med ( iallefall ikke i fylla:drink)

Så kan en spørre seg, hvilken vei har Taxi næringen gått?
Går flybransjen samme vei?

Hvis man ser på lønnsutviklingen til bakkeansatte de siste ti årene, kan man ikke da hevde at bransjen ikke trenger "hjelp" fra utenlandsk arbeidskraft til å forverre vilkårene?

Et meget bra innlegg av BI-professor Johan Olaisen i dagens papirutgave av DN, med tittelen : Vikarer som drivkraft.
Innledningen er slik : Norwegian flytter ut virksomheten og leier inn utenlands arbeidskraft. Dermed mister vi kompetanse i Norge. Og den lar seg ikke gjenskaffe om vi mister den ...

Kunne ikke finne dette online, men jeg tror han er inne på noe helt vesentlig her, og dette er jo også et verdivalg på hvilken type vi ønsker å bygge videre på i Norge!

...og med det mener du at en bør slippe hele verden inn til å jobbe fritt i Norge...? Åpne alle sluser - det kan bli et spennende eksperiment...!

Det sa jeg ikke. Luftfarten er relativt spesiell i så måte, spesielt internasjonal. Dersom du trenger ytterligere forklaring, kan jeg nevne at det for eksempel ikke er veldig aktuelt at isbilen kommer kjørende fra Thailand med en thailandsk sjåfør...

Det sa jeg ikke. Luftfarten er relativt spesiell i så måte, spesielt internasjonal. Dersom du trenger ytterligere forklaring, kan jeg nevne at det for eksempel ikke er veldig aktuelt at isbilen kommer kjørende fra Thailand med en thailandsk sjåfør...

Hvis Norwegian kan tilby t/r-billetter og isbileieren her i Norge kan tilby vilkår for den thailandske sjåføren som er gode nok for sjåføren sin del, og han eller hun (sjåføren) samtidig er mye billigere enn å ha en nordmann eller EØS-borger bak rattet? Hvorfor skal man ikke velge han/hun fra Thailand?

Dette er vel et av nåtidens paradokser. De aller fleste av oss ønsker rimeligere mat, reiser, klær osv, samtidig med at vi ønsker oss høyere lønn, lengre ferie og lavere pensjonsalder. Disse ønskene er jo slikt sett motstridende. Resultatet av dette er at flere og flere Norske arbeidsplasser vil bli konkurranseutsatt mot arbeidstakere i lavkostland. Det er få yrkesgrupper i dag som har noen reell beskyttelse mot dette. Unntakene er vel landbruket det importvernet er med og sikre betingelsene til Norske bønder.

Selv jobber jeg i IT bransjen, her konkurrerer Norske utviklere med en brutto time lønn på 700-1200 (konsulentpris) med lavkostland med timepriser fra 170 til 220. Kompetansen på folk i lavkostland er minst like god som her hjemme.

Jeg tror at det vil bli åpnet for import av rimelig arbeidskraft på flere og flere områder, uansett om man liker det eller ikke.

Godt skrevet , det er jo nettopp dette som er realitetene i en global verden vi er en del av. Hver og en av oss er i vårt høykost land ansvarlig for den utvikling vi erfarer og ser rundt oss i dag.
Norge var et land som lenge etter 2.verdenskrig var markedsbeskyttet på mange områder.
Så kom konkurransen på område etter område. Det begynte med bilbransjen ,skipsfart deretter bank og forsikring osv.
Og så flybransjen med resultatet siste 10-15 år med oppkjøp og nedleggelser.
De siste som er monopolbeskyttet er bøndene. Noen grunn til at de skal ha subsidier for å opprettholde arbeidplasser?
Hvorfor kan ikke alle andre markeder og yrkesgrupper også få subsidier også for opprettholdelse av arbeidsplassene?
Jeg ser svaret i innlegget over.
Vår helpdesk i vårt selskap ligger i Irland , ikke på Forus. Noen som kan gjette på hvorfor?
Jeg tror ikke det er fordi øl smaker bedre der over. Den er muligens billigere , men man skal jo leve også.
Norsk luftfart vil om få år få resultat slik man har sett i internasjonal skipsfart ; snart er det bare skipper'n som er norsk.
Årsak ? Fordi alle dere her inne på Forumet og alle andre på utsiden shopper etter de billigste billettene når dere skal ut og reise.

Årsak ? Fordi alle dere her inne på Forumet og alle andre på utsiden shopper etter de billigste billettene når dere skal ut og reise.

Mye rett i det du skriver. Jeg tror forøvrig at det ikke er unikt at man kjøper det billigste produktet når man ikke ser forskjellen i produktene som leveres. Sette ser vi overalt. Hvorfor betale mer enn nødvendig? Hvis selskapene ikke kan levere tjenesten/produktet til en pris som gjør at folk er villige til å betale det tjenesten koster, så får man enten gjøre ting på en annen måte eller reskalere volumet slik at det er tilpasset betalingsviljen. Vi shopper vel riktignok etter billigste billett justert for kvaliteten som leveres.

Back