Stoeyreduserende headset

Jeg vil ikke påstå at du vil få den beste lyden med propper.
Hva er det du har brukt her? Selvsagt finnes det variabel lydkvalitet i begge kategorier, men vanligvis regner man at for samme prsi så gir "propper" best lyd.

Jeg har selv over ear som er enda bedre i lydkvalitet enn mine Etymotics, men da snakker vi om en helt annen prisklasse med elektrostatiske elementer og egen rørforsterker til hodetelefonen. Der er det imidlertid null støydemping og de er ikke egnet til mobilt bruk. ;)

Hva er det du har brukt her? Selvsagt finnes det variabel lydkvalitet i begge kategorier, men vanligvis regner man at for samme prsi så gir "propper" best lyd.

Jeg har selv over ear som er enda bedre i lydkvalitet enn mine Etymotics, men da snakker vi om en helt annen prisklasse med elektrostatiske elementer og egen rørforsterker til hodetelefonen. Der er det imidlertid null støydemping og de er ikke egnet til mobilt bruk. ;)

Jeg snakker veldig objektivt og generelt her.
Begge alternativene har sine egne styrker og svakheter. Noe som gjør at du må vurdere hvilke behov du har.

Selv synes jeg Japanerne har det veldig bra da de forbyr all mobil-aktivitet i form av støy på sine tog. Her kommer propper inn i bildet.:)

Uansett, jeg opplever klokker som det beste alternativet hvis lydopplevelse er fokus. Men jeg bruker propper da jeg synes styrkene dems passer mitt bruk ganske bra. Det er lite å utsette på lydkvaliteten på dem, men opplevelsen er ikke like bra som med noen gode headset.

Jeg er ikke så veldig god på benevnelser, så mulig jeg blander litt mellom klokker og headset her.:)

Edit: Jeg bruker noen gamle Sony MDR-EX90LP i kombinasjon med Samsung Galaxy S og Voodoo selvsagt. Greier ikke kjøpe ny mobil siden de mangler støtte for Voodoo.:) Voodoo er et program som "åpner" lydchipen i telefonen. Dette gir en merkverdig god lydkvalitet som jeg ikke har opplevd i noen annen telefon.

Last edited:
Her er du ute på dypt vann Tommy.
Hvis man ser bort ifra at propper gir en mer direkte lyd, så lager de en nærmest forsegling i øret som ikke slipper ut mye lyd. Hvis du tester noen slike så vil du oppleve at de skjermer mye av støyen veldig godt. Det betyr i praksis at de ikke slipper ut mye lyd.

Jeg bruker selv noen propper siden jeg ikke vil forstyrre mine medpassasjerer med mitt umenneskelig høye volum.:) Eneste jeg har å utsette på de er at de kan oppleves som ukomfortable ved langtids bruk.

Jeg vil ikke påstå at du vil få den beste lyden med propper.

Dette stemmer ikke. De fleste propper er faktisk laget slik at de ikke forsegler. Unntaket er klassisk in-ear, men de har med vilje ikke ikke demping ut. (port utover)
Dette har med frekvensrespons og ganske avansert lyd/bølge-teori og gjøre.

Et grunnleggende lydkvalitetsmessig problem for ikke formstøpte propper er at de ikke har en nullstilt posisjon, innenfor plasseringsområdet i øret vil lydkvaliteten variere rent kurvemessig med anslagsvis +/- 15dB i forholdet mellom diskant og bass, og det sier seg selv at dette gjør det uegnet for musikklytting. Hvis noen evt. måtte synes det ligner på stax-elektrostater så er det kanskje den tynne lyden av proppene som er for langt ut i øregangen som minner om den bassmanglende teknologien :-p

Last edited:
Dette stemmer ikke. De fleste propper er faktisk laget slik at de ikke forsegler.
Da kalles de ear-buds og er slike jallagreier som fx kommer inkludert med iphone. Det er ikke de vi diskuterer her.

Et grunnleggende lydkvalitetsmessig problem for ikke formstøpte propper er at de ikke har en nullstilt posisjon, innenfor plasseringsområdet i øret vil lydkvaliteten variere rent kurvemessig med anslagsvis +/- 15dB i forholdet mellom diskant og bass, og det sier seg selv at dette gjør det uegnet for musikklytting.
Og her snakker du igjen om earbuds?

Med slike triple forseglinger av øregangen fungerer de som om de var formstøpte, men med 2 luftkamre til å isolere mot forplanting av lyd.
etymotic_er4_phones.jpg

Mine px-250 går også... Symbolsk pris... Varer langt mer enn et par ganger..

Back