• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Stockholm beholder toget...

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Mer på boarding.no:

Fra januar 2005:
Fortsatt togtilbud Oslo-Stockholm

Jernbaneselskapene NSB og SJ sluttfører nå avtaler om fortsatt utenlandstog mellom Oslo og Stockholm i helgene fra januar 2005. Det jobbes også med muligheten for et nattogtilbud mellom Oslo, Stockholm og Malmø fra sommeren 2005.

Det har vært et sterkt ønske i NSB og SJ om å kunne videreføre persontrafikken mellom Oslo og Stockholm etter at Linx legger ned sin virksomhet fra januar 2005 på grunn av svært svak lønnsomhet.

Forutsetningen har vært at dette kan gjøres med tilfredsstillende økonomi for selskapene.

Sammen med SJ har NSB nå etablert et opplegg som kan sikre trafikken mellom Oslo, Karlstad og Stockholm i helgene og i sommerperioden og som synes økonomisk forsvarlig for selskapene.

Alle detaljer er ikke på plass, men forventes å kunne bli løst i løpet av november.

Selskapene jobber også med muligheten for et nattogtilbud mellom Oslo, Stockholm og Malmø fra sommeren 2005. Disse rutene vil alle gå via Gøteborg. Det vil fortsatt ta noe tid før endelig beslutning kan fattes.

Et utvidet dagtogtilbud på hverdager mellom Oslo, Karlstad og Stockholm har for få kunder til å bære kostnadene uten offentlig støtte.

Dersom myndighetene i Norge eller Sverige ønsker å betale for opprettholdelsen av et slikt tilbud vil både NSB og SJ gjøre det som er mulig for å realisere et slikt ønske så fort som praktisk mulig, heter det i en melding fra NSB.
 
Replying to Topic 'Stockholm beholder toget...'

Sjølskrytt er sjelden bra.
Det er jo imponenerende at de ser ut til å klare å framstille noe negativt som noe positivt. Da nedleggelse av Linx ble kjent ble det sagt at SJ og NSB selv ville kjøre disse togene igjen. Begge selskap var så misfornøyd med Oslo-Stockholmstogene at de vurderte å bare kjøre i helgene og kanskje daglig på sommeren. Men i utganspunktet skulle det gjøres daglig hele året. Etter mye fram og tilbake ble for noen måneder siden bestilt ruter for helg og sommertrafikk. Noe mer en det var ennå veldig usikkert. Politikere leser kanskje bare gamle aviser? De våknet i hvert fall veldig sent. Og nå plutselig kan NSB og SJ stolt oplysse at de har blitt enige omtogkjøring i helgene og på sommeren!
Gammalt nytt!!! Men siden journalister flest ikke har tid til å sette seg grundig i saken så lar folket lurer seg. Og så fornøyd alle er.....
 
Replying to Topic 'Stockholm beholder toget...'

Man er vel ikke fornøyd..men det er tross alt bedre med avganger i helgen enn ingen avganger!!!
 
Replying to Topic 'Stockholm beholder toget...'

Ja det er det. Men når begge selskap i flere måneder har hatt en "løsning" klar for så å presentere den som et "resultat av forhandlinger" når politikere engasjere seg i saken så får jeg en dårlig smak i munnen.
Men det er mer. Linx legges ned pga dårlige resultater. Det som ikke har kommet fram noen sted er at eierne har tatt ut millionbeløp i form av provisjon på billettsalget. Hvis man tar med de pengene som på en måtte har tatt snarveien til lomene til SJ og NSB blir regnstykket noe annet.

Hilsen,
Laurenz
 
Back
Top