Stilig take off i tåken på Torp

  • Thread starter Thread starter jb1
  • Start date Start date
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Kan ikke ha ligget så mange metere over bakken den tåken?
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Nei kun noen 10 talls meter godt under tårnet. Skulle tro en Seaking ett par ganger over rullebanen vill løst det opp.
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Nei kun noen 10 talls meter godt under tårnet. Skulle tro en Seaking ett par ganger over rullebanen vill løst det opp.

Franskmennene eksperimenterte med å legge store jet motorer langs rullebanen og kjøre dem på full guffe i tåka.
Vet ikke hvor godt det funket men sikkert god ide.
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Og jeg husker en gang på 90-tallet da en Maersk B737-300 i holding over Kirkenes, Høybuktmoen i tett tåke tilbød seg og deretter foretok to-tre lowpass slik at Widerøe skulle få nok sikt på bakken til å kunne ta av. Det funket for Widerøe, men Maersk måtte til slutt divertertere til Lakselv eller Ivalo (husker ikke helt). Løsningsorientert kaptein på den Maersk-maskinen.

Espen
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Så vidt jeg husker; så ble det vel prøvd med en Piper Aztec med kvern og tørris om bord for å løse opp tåke på Fornebu.
Også prøvd ved hopprenn på Holmenkollsøndagen. Husker ikke resultatet. :)
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Artig footage, og gøy at de får til take-off i de forholdene!
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Hva var så stilig med dette. Er jo helt normalt, og opplevd det mange ganger selv.

Andre veien er vel mer spektakulert, når du ikke ser en dritt før du kun er meter over bakken.
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Så vidt jeg husker; så ble det vel prøvd med en Piper Aztec med kvern og tørris om bord for å løse opp tåke på Fornebu.
Også prøvd ved hopprenn på Holmenkollsøndagen. Husker ikke resultatet. :)

Det funka greit når temperaturen var innenfor kriteriene, men husker ikke helt nøyaktig hvor grenseverdiene lå. Minus 6..? I visse temperaturer ble det tettere tåke av det, så det gjaldt å følge med.
 
Re: Stilig take off i tåken på Torp

Franskmennene eksperimenterte med å legge store jet motorer langs rullebanen og kjøre dem på full guffe i tåka.
Vet ikke hvor godt det funket men sikkert god ide.

Systemet ble kalt Turboclair og var i bruk på ORY og CDG. Det lå hele 14 langs bane 07 (06 nå) på Orly og åtte stykker på 09 på CDG. Vinkelen mot banen varierte litt, avhengig av hvor langt inn på banen viftene sto. Det ble brukt både propangass og jet-fuel som drivmiddel. I artikkelen sies det at det gikk med 1500 liter pr landing, og systemet ofte gikk tomt. Det var vel en kombinasjon av økte drivstoffpriser og bedre ILS-systemer som til slutt overflødiggjorde Turboclair.


https://www.aeroport-paris-orly.com/systemes-anti-brouillard
 

Attachments

  • CDG Turboclair 1.jpg
    CDG Turboclair 1.jpg
    63.8 KB · Views: 146
  • CDG Turboclair 2.jpg
    CDG Turboclair 2.jpg
    66.6 KB · Views: 147
  • ORY Turboclair RWY 06.jpg
    ORY Turboclair RWY 06.jpg
    100.7 KB · Views: 146
Back
Top