Jan
ScanFlyer Gold
Fremtidsplaner
Onsdag den 9. maj 2007, 03:30
Hidtil er størstedelen af Sterlings trafik fløjet ud af Danmark. Men i 2010 vil kun en tredjedel af lavprisselskabets trafik lette og lande i hjemlandet. Vækstmulighederne er bedre i Sverige og Norge, lyder det fra lavprisselskabet, der også satser på at fylde flyene med ikke-skandinaviske passagerer.
Pastor Krogagers gamle, danske charterflyselskab, Sterling, er ved at flyve fra reden. Inden 2010 skal broderparten af lavprisselskabets trafik ikke længere flyve ud af Danmark, men derimod fordeles mellem samtlige skandinaviske hovedstæder med hovedvægt på Stockholm.
»Der ligger et stort, uudnyttet potentiale i at åbne ruter ud af Sverige og Norge, mens mætningspunktet er ved at være nået i København. Derfor vil vi fremover åbne nye ruter ud af Stockholm og Oslo i en meget højere frekvens end ud af København, hvor der er langt mellem de interessante nye ruter,« siger selskabets kommercielle direktør, Stefan Vilner.
Flere ruter ud af Sverige
Sterling har allerede øget antallet af ruter i og ud fra Sverige markant, bl.a. ved at fylde hullet efter det svenske lavprisselskab Flyme, der gik konkurs i starten af året.
Sterlings mål er, at 45 procent af selskabets trafik skal flyve ud af den svenske hovedstad i 2010, mens kun 30 procent skal flyve ud af Danmark. Resten fordeles mellem Oslo, Göteborg, Malmö, Billund og Aalborg. Dermed er lavprisselskabet i ekspresfart på vej væk fra sin gamle, danske hjemmebane, som ved fusionen mellem Sterling og Mærsk Air i 2005 stod for hele 80 procent af selskabets samlede trafik.
»Vi vil stadig være et dansk selskab med dansk indregistrerede fly. Men den fremtidige vækst skal primært komme fra andre baser,« siger Stefan Vilner, der har som ambition at fordoble omsætningen til otte mia. kr. i 2010.
Det betyder, at de nuværende 25 leasede Boeingfly skal suppleres med fem-seks nye fly årligt frem til 2010, enten gennem leasing eller via opkøb.
Sideløbende med, at Sterling nedtoner København vil lavprisselskabet øge andelen af ikke-skandinaviske passagerer. Derfor har Sterling indledt et markedsføringssamarbejde med lufthavne, hoteller og biludlejere, der under navnet »Visit Scandinavia« skal reklamere for rejser til København, Oslo og Stockholm. I første omgang er det rejselystne indbyggere i Milano, London og Amsterdam, der skal lokkes nordpå.
»Jeg har ingen ambition om, at hele verden skal se Den Lille Havfrue, men jeg har en enorm ambition om, at hele verden skal sidde i vores fly. Derfor vil vi nu satse på at drive markant mere trafik til Skandinavien fra den anden ende af vores rutenet, og det bliver lettere, når vi kan tilbyde flere destinationer i Skandinavien end blot København,« siger Stefan Vilner.
Sterling vil bruge 15 mio. kr. årligt på markedsføringen. Målet er, at hver fjerde passager i 2010 skal være ikke-skandinav. I dag er det hver tiende.
Brug for nye idéer
Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank forstår Sterlings ambition om, at fremtidens vækst skal komme uden for København.
»Det har vist sig at være svært at skabe lønsom vækst i København, så der er brug for nye idéer. At Sterling så vælger Stockholm undrer mig dog, idet konkurrencen på det svenske marked ikke er mindre intens end på det danske,« siger han.
Ambitionen om at tiltrække flere ikke-skandinaviske passagerer kalder han »tiltalende« i lyset af det mættede skandinaviske marked, men samtidig svær at realisere, fordi kendskabet til Skandinavien er forholdsvis begrænset, ikke mindst i Sydeuropa.
Kilde: Business.DK
Onsdag den 9. maj 2007, 03:30
Hidtil er størstedelen af Sterlings trafik fløjet ud af Danmark. Men i 2010 vil kun en tredjedel af lavprisselskabets trafik lette og lande i hjemlandet. Vækstmulighederne er bedre i Sverige og Norge, lyder det fra lavprisselskabet, der også satser på at fylde flyene med ikke-skandinaviske passagerer.
Pastor Krogagers gamle, danske charterflyselskab, Sterling, er ved at flyve fra reden. Inden 2010 skal broderparten af lavprisselskabets trafik ikke længere flyve ud af Danmark, men derimod fordeles mellem samtlige skandinaviske hovedstæder med hovedvægt på Stockholm.
»Der ligger et stort, uudnyttet potentiale i at åbne ruter ud af Sverige og Norge, mens mætningspunktet er ved at være nået i København. Derfor vil vi fremover åbne nye ruter ud af Stockholm og Oslo i en meget højere frekvens end ud af København, hvor der er langt mellem de interessante nye ruter,« siger selskabets kommercielle direktør, Stefan Vilner.
Flere ruter ud af Sverige
Sterling har allerede øget antallet af ruter i og ud fra Sverige markant, bl.a. ved at fylde hullet efter det svenske lavprisselskab Flyme, der gik konkurs i starten af året.
Sterlings mål er, at 45 procent af selskabets trafik skal flyve ud af den svenske hovedstad i 2010, mens kun 30 procent skal flyve ud af Danmark. Resten fordeles mellem Oslo, Göteborg, Malmö, Billund og Aalborg. Dermed er lavprisselskabet i ekspresfart på vej væk fra sin gamle, danske hjemmebane, som ved fusionen mellem Sterling og Mærsk Air i 2005 stod for hele 80 procent af selskabets samlede trafik.
»Vi vil stadig være et dansk selskab med dansk indregistrerede fly. Men den fremtidige vækst skal primært komme fra andre baser,« siger Stefan Vilner, der har som ambition at fordoble omsætningen til otte mia. kr. i 2010.
Det betyder, at de nuværende 25 leasede Boeingfly skal suppleres med fem-seks nye fly årligt frem til 2010, enten gennem leasing eller via opkøb.
Sideløbende med, at Sterling nedtoner København vil lavprisselskabet øge andelen af ikke-skandinaviske passagerer. Derfor har Sterling indledt et markedsføringssamarbejde med lufthavne, hoteller og biludlejere, der under navnet »Visit Scandinavia« skal reklamere for rejser til København, Oslo og Stockholm. I første omgang er det rejselystne indbyggere i Milano, London og Amsterdam, der skal lokkes nordpå.
»Jeg har ingen ambition om, at hele verden skal se Den Lille Havfrue, men jeg har en enorm ambition om, at hele verden skal sidde i vores fly. Derfor vil vi nu satse på at drive markant mere trafik til Skandinavien fra den anden ende af vores rutenet, og det bliver lettere, når vi kan tilbyde flere destinationer i Skandinavien end blot København,« siger Stefan Vilner.
Sterling vil bruge 15 mio. kr. årligt på markedsføringen. Målet er, at hver fjerde passager i 2010 skal være ikke-skandinav. I dag er det hver tiende.
Brug for nye idéer
Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank forstår Sterlings ambition om, at fremtidens vækst skal komme uden for København.
»Det har vist sig at være svært at skabe lønsom vækst i København, så der er brug for nye idéer. At Sterling så vælger Stockholm undrer mig dog, idet konkurrencen på det svenske marked ikke er mindre intens end på det danske,« siger han.
Ambitionen om at tiltrække flere ikke-skandinaviske passagerer kalder han »tiltalende« i lyset af det mættede skandinaviske marked, men samtidig svær at realisere, fordi kendskabet til Skandinavien er forholdsvis begrænset, ikke mindst i Sydeuropa.
Kilde: Business.DK