Sterling vs. Norwegian hva gjelder økonomi

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date

Jan

ScanFlyer Gold
Fremtidsplaner

Onsdag den 9. maj 2007, 03:30
Hidtil er størstedelen af Sterlings trafik fløjet ud af Danmark. Men i 2010 vil kun en tredjedel af lavprisselskabets trafik lette og lande i hjemlandet. Vækstmulighederne er bedre i Sverige og Norge, lyder det fra lavprisselskabet, der også satser på at fylde flyene med ikke-skandinaviske passagerer.

Pastor Krogagers gamle, danske charterflyselskab, Sterling, er ved at flyve fra reden. Inden 2010 skal broderparten af lavprisselskabets trafik ikke længere flyve ud af Danmark, men derimod fordeles mellem samtlige skandinaviske hovedstæder med hovedvægt på Stockholm.

»Der ligger et stort, uudnyttet potentiale i at åbne ruter ud af Sverige og Norge, mens mætningspunktet er ved at være nået i København. Derfor vil vi fremover åbne nye ruter ud af Stockholm og Oslo i en meget højere frekvens end ud af København, hvor der er langt mellem de interessante nye ruter,« siger selskabets kommercielle direktør, Stefan Vilner.

Flere ruter ud af Sverige

Sterling har allerede øget antallet af ruter i og ud fra Sverige markant, bl.a. ved at fylde hullet efter det svenske lavprisselskab Flyme, der gik konkurs i starten af året.

Sterlings mål er, at 45 procent af selskabets trafik skal flyve ud af den svenske hovedstad i 2010, mens kun 30 procent skal flyve ud af Danmark. Resten fordeles mellem Oslo, Göteborg, Malmö, Billund og Aalborg. Dermed er lavprisselskabet i ekspresfart på vej væk fra sin gamle, danske hjemmebane, som ved fusionen mellem Sterling og Mærsk Air i 2005 stod for hele 80 procent af selskabets samlede trafik.

»Vi vil stadig være et dansk selskab med dansk indregistrerede fly. Men den fremtidige vækst skal primært komme fra andre baser,« siger Stefan Vilner, der har som ambition at fordoble omsætningen til otte mia. kr. i 2010.

Det betyder, at de nuværende 25 leasede Boeingfly skal suppleres med fem-seks nye fly årligt frem til 2010, enten gennem leasing eller via opkøb.

Sideløbende med, at Sterling nedtoner København vil lavprisselskabet øge andelen af ikke-skandinaviske passagerer. Derfor har Sterling indledt et markedsføringssamarbejde med lufthavne, hoteller og biludlejere, der under navnet »Visit Scandinavia« skal reklamere for rejser til København, Oslo og Stockholm. I første omgang er det rejselystne indbyggere i Milano, London og Amsterdam, der skal lokkes nordpå.

»Jeg har ingen ambition om, at hele verden skal se Den Lille Havfrue, men jeg har en enorm ambition om, at hele verden skal sidde i vores fly. Derfor vil vi nu satse på at drive markant mere trafik til Skandinavien fra den anden ende af vores rutenet, og det bliver lettere, når vi kan tilbyde flere destinationer i Skandinavien end blot København,« siger Stefan Vilner.

Sterling vil bruge 15 mio. kr. årligt på markedsføringen. Målet er, at hver fjerde passager i 2010 skal være ikke-skandinav. I dag er det hver tiende.

Brug for nye idéer

Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank forstår Sterlings ambition om, at fremtidens vækst skal komme uden for København.

»Det har vist sig at være svært at skabe lønsom vækst i København, så der er brug for nye idéer. At Sterling så vælger Stockholm undrer mig dog, idet konkurrencen på det svenske marked ikke er mindre intens end på det danske,« siger han.

Ambitionen om at tiltrække flere ikke-skandinaviske passagerer kalder han »tiltalende« i lyset af det mættede skandinaviske marked, men samtidig svær at realisere, fordi kendskabet til Skandinavien er forholdsvis begrænset, ikke mindst i Sydeuropa.

Kilde: Business.DK
 
Re: Fremtidsplaner

Selskapets økonomiske situasjon tatt i betraktning er det vel usikkert hvor lenge Sterling kan tillate seg å satse noe særlig.

Men, utsagnet er interessant fordi det viser at CPH er nær et metningspunkt pga. den tidligere, mere eller mindre uoffisielle status som "Nordisk Hub". Effekten av dette, nå som SAS DK mister produksjon, og det åpnes stadig nye direkteruter fra ARN og OSL, er en stødig vekst på de 2 siste plassene, i disfavør av CPH.

Så gjenstår det å se hvordan Sterling skal få økonomien opp på den svarte tall....
 
Re: Fremtidsplaner

Og nu lover Sterling også overskud, men det er jo hørt før !

http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=23531&cHash=7319e99d41
 
Re: Fremtidsplaner

De har jo sagt så mye rart før... Får håpe for de sin del at de får det til... Hvor mye minus var det ifjor?
 
Re: Fremtidsplaner

2006 endte ud med -200 mill. Dkk, men det lader til at 1Q 2007
økonomisk er gået nogenlunde.

Derudover har NB nu sikret sig mod dollarkurs og fuelpriser !
Jeg tipper på et 0 resultet for 2007
 
Re: Fremtidsplaner

Sterling har intet valg enn å satse stort i konkuransen med Norwegian. Dette utvikler seg nå mye til en LCC krig mellom disse selskapene i det skandinaviske markedet.
En slik konkuranse har det gamle Sterling tapt før og det kan skje igjen.
I 1992 overtok Sterling aksjene til ILG(Air Europe) i Norway Airlines samtidig med at de overtok det gamle Transwede for å danne et pan-skandinavisk selskap under navnet Trans Nordic Airlines banneret.
Det brakk de som kjent nakken på og hele opplegget gikk over ende.
 
Sterling vs. Norwegian hva gjelder økonomi

God formiddag folkens!

Siden det nå ser ut til at det blir en "fight / krig" mellom Norwegian & Sterling fremover, både for å kapre mere terreng, men kanskje også for å overleve, lurer jeg på følgende:

Hvem av disse 2 har egentlig best økonomi?
Hvem har best belegg av de 2?
Hvem av de ser ut til å komme best ut av året etter tallene såååå langt i år?

Javel har Sterling Islandske formuende eiere, men slik jeg ser det har de enda verre tall i bunnen enn det Norwegian leverer om dagen, og de hadde vel adskillig verre tall for 2006 enn det Norwegian hadde og vel?

kommentarer og innspill mottas!

:clap
 
Re: Sterling vs. Norwegian hva gjelder økonomi

Originally posted by BU662

Jeg foreslat at vi limmer din posting inn i det topic om Sterling sine fremtidsplaner. En god del vil bli diskutert da.

Kanskje Moderatorene kan vaere sa snille?

Done! (men ved en inkurie ble det nye topicen hovedtopic istedetfor å bli innlemmet i tråden om Sterlings økonomi...)
 
Re: Sterling vs. Norwegian hva gjelder økonomi

Jeg er redd Sterling trekker det korteste strået her! Time will tell!
 
Back
Top