Sterling vil fly LCC på intercont

Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by SAJblue
Originally posted by DY
Originally posted by KLMNordic
der knuste du droemmen til mange her i skandinavia.....:naughty:
Could you be more spesific?

Å kunne tilby flyvninger til USA som er langt billigere ann f.eks SAS og Continental kan vel ikke kalles å knuse drømmer. Om det står mellom et kjapt crewskifte i Reykjavik eller ingen flyvninger i det hele tatt så tror jeg ikke så mnage drømmer ble knust:)

Må være lov å tenke nytt, og økonomisk samtidig;)

Men det var bare en tanke.... Icelandair gjør jo noe tilsvarende

Det er jo ikke gratis med mellomlanding heller, så det kan jo tenkes at det(nesten) går opp i opp hvis en sammenligner kostnadene for mellomlanding med en ekstra liggedag for crewet.
ja det stemmer...tenkte på det, men kjenner ikke til hvordan prisnivået for avgifter hos det islandske "Avinor" er.....
..i tillegg koster det vel litt ekstra fuel også
;)
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Å kunne tilby flyvninger til USA som er langt billigere ann f.eks SAS og Continental

Det er nettopp dét som er poenget - skal Sterling lykkes på interkontrtrafikk må de være MYE billigere enn CO/SK/KL/BA/LH og alle de andre som allerede i dag tilbyr f.eks. OSL-NYC til under 3000, noen ganger helt ned i 2500. Hva kan du få fra STO til NYC med MH?? Og, skal de selge f.eks. CPH-NYC til 1000 kroner, KAN de ikke få lønnsomhet med en 767-300.

Som vår danske venn sier - dette er make or break for Sterling. Lykkes de (da skal jeg spise mine ord) blir det sukess for Sterling - men går de på tryne, går de SKIKKELIG på trynet og da ryker hele butikken.

Det mangler ikke på eksempler på de som har gjort den store synden blant nye flyselskaper - Too Big Too Fast! Luftfartskirkegården er full av selskaper hvis ledelse og eiere "tok av" - Air Europe, Ansett, America West (da de satset på 747 til Europa og Hawaii), Volare Group, Swissair (!!), ATA Airlines - the list goes on and on...

jeg sier Lykke til, men jeg tror dette er begynnelsen på slutten
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

I Omnoen skal velge å fly Sterling til USA så må tilbudene deres være endel bedre enn LH, SAS, CO og KLM etc.

Men om en velger for eks. A340/330, hvor mange flere passasjerer får en egenting med seg? Dessuten koster det vel mer å fly med B767 enn A330/340, men så koster det sikkert ganske mye mer å få en Airbus i flåten enn en B767 i flåten som er en "gammel" maskintype.

Uansett spennende tanker fra Sterling.....men tror ikke dette kommer til å skje med det første.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Tenkte mer paa skandinavisk crew som sikkert ville flydd disse flightene. Det var det jeg mente!!
Originally posted by DY
Originally posted by KLMNordic
der knuste du droemmen til mange her i skandinavia.....:naughty:
Could you be more spesific?

Å kunne tilby flyvninger til USA som er langt billigere ann f.eks SAS og Continental kan vel ikke kalles å knuse drømmer. Om det står mellom et kjapt crewskifte i Reykjavik eller ingen flyvninger i det hele tatt så tror jeg ikke så mnage drømmer ble knust:)

Må være lov å tenke nytt, og økonomisk samtidig;)

Men det var bare en tanke.... Icelandair gjør jo noe tilsvarende
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Tror dessverre at CK har rett - skal de fly over dammen må de være klart billigere enn de andre, og det er allerede billig å fly der. Dessuten møter de da konkurranse fra mange selskaper, og ikke bare BUSK og kanskje Ryanair som idag.

Det er en grunn til at Soutwest har blitt ved sin lest: De vet hva de kan gjøre bedre enn andre, og hva de ikke kan gjøre bedre.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by Isbamse

Det er en grunn til at Soutwest har blitt ved sin lest: De vet hva de kan gjøre bedre enn andre, og hva de ikke kan gjøre bedre.

Joda, men er da mange som har utviklet seg nettopp på å forsøke nye ting også.

Å fotsatt gjøre det en er god på er viktig, men en kan også forsøke nye ting.
SAS har jo f.eks endret seg kraftig i retning av LCC, noe som noen mener er bra, mens andre mener dem heller burde satse på det som dem er best på.

Vil nok alltid være en kombinasjon og ikke nødvendigvis enten eller.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Ser ikke helt for meg hvordan dette skulle gå, 767 betyr ny flytype og eget sett crew med de kostnader dette medfører. 763 hadde kanskje blitt brukbart fylt opp, men jeg ser ikke helt annet enn at kanskje det måtte vært en 764 - og er det virkelig marked for en sånn fra Skandinavia?
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Galskap!!!!
Med max to turer i doegnet per fly blir det ganske enkelt ikke nok cash i kassen til aa betjene utgiftene.
LCC + Longhaul = Kort vei til skifteretten.

Fred solgte seg ut i tide ....
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by Isbamse
Det er en grunn til at Soutwest har blitt ved sin lest: De vet hva de kan gjøre bedre enn andre, og hva de ikke kan gjøre bedre.
Det du glemmer Isbamse, er at Southwest har blitt ved en lest alle andre mente det var umulig å sitte ved i utgangspunktet, og ihvertfall i lengden! Rett og slett fordi de klarte å tenke utenfor den berømte boksen (eller "color outside the lines" som Southwest kaller det) og startet med blanke ark, og ikke var belemret med en masse naysayers som var "hjernevasket" i de tradisjonelle selskapene til å tro at det ikke gikk an å bestille enveisbilletter eller ikke være borte mellom lørdag og søndag.

At en long-haul low-cost carrier ikke har lykkes før BEHØVER ikke bety at det ikke er mulig. Med rette fly og dedikerte eiere, som er villig til å satse penger langsiktig, istedet for på kortvarig fortjeneste slik det virker som om norske og amerikanske selskaper utelukkende satser på, skulle det ikke forundre meg om de får det til.

767 er kanskje ikke så veldig stor, men det må da være bedre å fly med en full 762 enn en halvfull A340? Og brukte 767 går det vel tretten av på dusinet for tiden?
Sterling har allerede i dag ruter på 6-7 timer, så de ekstra to timene til f.eks NY behøver vel ikke innebære så veldig mye flere problemer.

Dette håper jeg inderlig at de lykkes med, og jeg har faktisk stor tro på det, islendingene må tydeligvis gjøre mye riktig for tiden.

Denne nyheten gjorde virkelig dagen min! :spin:
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by LCH

Det du glemmer Isbamse, er at Southwest har blitt ved en lest alle andre mente det var umulig å sitte ved i utgangspunktet, og ihvertfall i lengden! Rett og slett fordi de klarte å tenke utenfor den berømte boksen (eller "color outside the lines" som Southwest kaller det)

At en long-haul low-cost carrier ikke har lykkes før BEHØVER ikke bety at det ikke er mulig. Med rette fly og dedikerte eiere, som er villig til å satse penger langsiktig, istedet for på kortvarig fortjeneste slik det virker som om norske og amerikanske selskaper utelukkende satser på, skulle det ikke forundre meg om de får det til.
Joda - jeg sier ikke at det ikke kan gå med en langdistanse LCC, men jeg har mine tvil. Flyprisene interkont er lave. Dessuten vil NB i tilfelle konkurrere ikke bare med SAS og litt Ryanair som idag (de samarbeider jo fornuftig nok med DY), men med omtrent alle selskaper som kan få folk over dammen. SWA har skjønt det ved at de sørger for å ha en dominerende posisjon på de fleste rutene sine.

Selvsgat kan nykomlinger lykkes interkont - bare se på suksessen til Virgin Atlantic, som satset på service i den motsatte enden av skalaen. Så jeg skal ikke nekte for muligheten av at kan kan fylle en 767 til ripa av kuklasseseter (hva er maks kapasitet forresten?) og satse på høy kabinfaktor - men jeg har mine tvil. Husk at NB hittil har hatt en egen nisje på sol&sommer&sprit-markedet, men den har jo de store selskapene også gått inn på etterhvert.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

http://forbruker.no/reise/article1018533.ece

Sitater:
For turistene kan demed prisene komme til å falle med 30-40 prosent og en oversjøisk billett vil kunne nærme seg ca. 2500 kroner, lyder en vurdering avisen har innhentet fra kilder i bransjen. Sterling vurderer også å starte ruter til Det Fjerne Østen og Sør-Afrika.

- Vi vil avgjort gjøre noe som ingen har sett. Når overtagelsen er på plass, skal Sterling være en mer aggressiv lavprisoperatør. Den eneste måten å operere et lavprisselskap på er ved å utvide virksomheten. Der er mange muligheter for å åpne nye destinasjoner ut fra Skandinavia, sier han til Børsen.
...

Falle til 2500? Finnes ikke det allerede? Men han snakker kanskje om snittpris. Blir dårlig yield for 8 timer i lufta.

Den eneste måte å operere på er å utvide??? Betale regningene med billetter for morgendagens flygninger? Lukter boble.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Tvil har jeg også, bevare meg vel, men jeg synes det ble litt vel mye negativitet her. Jeg tror det går ann å drive en lavpris LCC med de riktige forutsetningene, uten at jeg vet hvordan. Og jeg sier heller ikke at det er lett eller åpenbart hvordan.

767-200: Y290 max
767-300: Y330 max

Begge med 8 seter i bredden, noe som høres ille ut, men setene er faktisk like brede som på 737/757.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Med 290 pax burde det vel være en mulighet hvis man får høy nok kabinfaktor og skraper produktet til beinet. Problemet er selsvagt at man vanskelig kan klare mer enn 2 legs i døgnet, dvs en t/r tur, så flyutnyttelsen blir vanskelig bedre enn hos et vanlig selskap.

Men tenk 8 timer hos Sterling uten at man får ha med matpakke...
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by LCH
Tvil har jeg også, bevare meg vel, men jeg synes det ble litt vel mye negativitet her. Jeg tror det går ann å drive en lavpris LCC med de riktige forutsetningene, uten at jeg vet hvordan. Og jeg sier heller ikke at det er lett eller åpenbart hvordan.

Riktige forutsetninger = inntekter > utgifter ......
Uten premiuminntekter fra First/Business blir det vanskelig aa matche nettverksselskapene paa tilbudsbilletter uten aa brekke ryggen. Inntekt per sete kan holdes lavere pga flere seter, men her snakker vi tross alt ikke mer enn rundt 20-25% ... (250 seter paa en 767 mot 200 (SAS) )
En longhaul operasjon er en ogsaa helt annen type operasjon enn Sterling har naa og man faar kostnader med aa innfoere (og operere) en ny flytype ...
Jeg tror Sterling boer stikke fingeren dyyyypt ned i jorden og se grundig paa dette prosjektet. Ikkenoe med negativitet aa gjoere - kun business ....
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by LN-MOW
Riktige forutsetninger = inntekter > utgifter ......
Uten premiuminntekter fra First/Business blir det vanskelig aa matche nettverksselskapene paa tilbudsbilletter uten aa brekke ryggen.
Det sa de vel de vise menn da SWA startet den gang da, også? Problemet for NB blir at spranget ned til dem i pris vil bli mindre enn den tradisjonelle LCC vs dinosaur på short-haul. Dessuten begynner dinosaurene å bli mer effektive etterhvert også - det er kanskje derfor NB vil ekspandere, emn da tror jeg de løper rett i løvens gap.

Jeg har jo en drøm om å bli rik og kjøpe både DY, NB og LF og slå dem sammen. Blir ikke mye interkont da!

Må bare skrive ferdig boka mi og gjøre den til Harry Potter-suksess først :D
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Hva er de lengste rutene LCC-selskap har i USA? Og hvordan er det sammenlignet med turer fra Skandinavia til USA/Østen?
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by Isbamse

...

Falle til 2500? Finnes ikke det allerede? Men han snakker kanskje om snittpris. Blir dårlig yield for 8 timer i lufta.
Tja...hvor finner du priser til USA for 2500,-kr hen?

For å eksemplifisere det hele tar en et raskt søk på reise fra Oslo til EWR 15. til 21.november når det er lavsesong. Søker selvsagt ved hjelp av www.wideroe.no som nylig har blitt kåret blant de fremste sider for internettbestillinger av flyreiser. Følgende alternativer finnes:
SAS skal ha 5860,-kr, mens KLM skal ha 3999,-kr.
Endres datoene til 20. til 26.nov kommer CO med en pris på 10889,- nonstop, og KLM/NWA med 5999,-kr

Sammenliknet med 2500,-kr er vel forskjellen på 40% ikke overdrevet.

Tenk nytt!! Lønner seg ofte, men er litt risikalbelt selvsagt. Den som intet våger intet vinner. Tror de tradisjonelle selskapene er nettopp....alt for tradisjonelle.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Originally posted by DY

Tenk nytt!! Lønner seg ofte, men er litt risikalbelt selvsagt. Den som intet våger intet vinner. Tror de tradisjonelle selskapene er nettopp....alt for tradisjonelle.

Nytenking maa ogsaa vaere gjennomtenkt ... naar du sier nytenking i denne sammenheng, faar det meg til aa tenke paa CEO'en i Africa One som sa at 'erfaringer viser at naar man etablerer nye flyruter, kommer passasjerene ogsaa'. De holdt i seks maaneder.
Markedsanalysen boer helst vaere litt grundigere enn dette ... proeving og feiling har foert til veldig mange konkurser.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Ja ja...vi faar se hva de kommer med. Men faar ikke meg ombord med 290 pax. Greit med 8 i raden, men det er noe med mellomrom mellom radene ogsaa.
 
Re: Sterling vil fly LCC på intercont

Sterling har jo fløyet intercont før, dog i sine charterglansdager. Var ikke Sterling det første selskapet som brukte Caravellen over Atlanteren (fra Oslo)? De brukte til og med 727 via Bangor og helt til Miami. Og 757 var jo også en gang del av Sterlings flåte. Så intercont trafikk er ikke helt ukjent for dem. Utfordringen nå blir vel å skape og tilby et produkt som får folk til å velge dem fremfor andre. Jeg kan ikke se at det blir noe annet enn vanskelig når andre operatører kan tilby IFE med drøssevis av kanaler, internett etc. Eller er det bare jeg som er litt kresen når jeg skal fly langt? :)
 
Back
Top