• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Stemningsbilde

MD11

ScanFlyer Dusty
Hei:)

Et bilde fra WF 368 SVG-ABZ for nøyaktig en uke siden. Litt is på vinduet gjorde sikten litt uklar....Q400.

Attachments

• WF 368 SVG-ABZ.jpg
    WF 368 SVG-ABZ.jpg
    37.2 KB · Views: 9
Replying to Topic 'Stemningsbilde'

Hvordan er Q400 å reise med kontra DCH 8 300/100, eller jetfly for den slags skyld?
-motorlyd
-vibrasjoner
-komfort

Skal ut å fly den ruta på tirsdag. Æ glær me! Fint bilde også ja :)

Originally posted by MountainDew

Hvordan er Q400 å reise med kontra DCH 8 300/100, eller jetfly for den slags skyld?
-motorlyd
-vibrasjoner
-komfort

etter å ha flydd med Q400 fra København til Torp, og da satt man rett ved siden av propellen, kan jeg iallfall bare si: MYE MYE bedre enn -100 :)

Det er vel gjerne litt subjektivt hvordan man oppfatter slikt, men jeg synes den støyer mere enn Q300 med NVS som fungerer. -100 har vel ikke NVS installert, iallefall ikke hos Wif?
Det er også forskjeller fra Q400 til Q400. Personlig synes jeg det både er forholdsvis høyt støynivå og endel vibrasjoner. En jet er ganske enkelt mere behagelig sånn sett.

Støynivået i cockpit er også høyere enn på f.eks. 300 grunnet mere vindsus. Også her er det forskjeller fra fly til fly etter hva jeg har hørt.

I min subjektive og partiske verden er Q400 en alldeles utmerket flyvemaskin. Har fløyet med WF et utall ganger til/fra Aberdeen, med SK til/fra Billund og med FlyBe fra Exeter til Edinburgh. Plenty av benplass, gode seter og i min verden er ikke støyen plagsom i det hele tatt. Et meget godt alternativ på strekninger opp til 2 timer.

Har ikke fløyet med annet enn -300, men den hadde et rimelig friskt lydnivå (legg merke til ordbruken ;)) under takeoff og climb. På cruise var den helt ok, men litt høyere allikevel enn f.eks. en 737 NG. Jeg satt rett ved motoren den ene veien, men bakerst andre gangen. Liker man ikke motorlyd var den bakerste plassen helt klart å foretrekke.

Back