• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Steering tiller

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Hei alle sammen!

Hvorfor er det slik at passasjerfly ikke taxer med pedalene, men bruker en "steering tiller"?
På rullebanen vet jeg at de bruker pedalene, men hvorfor bruker de ikke "steering tilleren" da (når det er avgang)?

Hilsen Kenneth
 
Begrenset til 737: Pedalene er koblet til nesehjulsstyringen via kabelsystemet, men bare for et begrenset utslag. Du kan utmerket godt taxe og bare bruke pedalene, men bare til små korreksjoner, da du altså bare kan gjøre ganske slake svinger med pedalene. For krappere svinger må du bruke tiller. Du kan selvfølgelig også bruke bremsene assymetrisk for å "hjelpe" i svingen.
På rullebanen er pedalene dermed bedre egnet, du går jo i utgangspunktet rett fram, og venstrearmen kan brukes på stikka. Med pedalene styrer du altså både nesehjul og sideror (på bakken, i lufta er nesehjulene alltid sentrert). En av forumets pilotkorps kan sikkert redegjøre for eventuelle faste prosedyrer vedrørende dette.

Andre fly jeg har jobbet på, som Fokker F50, F27 og F28 har ikke denne koblingen, slik at man, såvidt jeg husker, bruker tiller til man har tilstrekkelig yaw-kontroll med bare sideroret (ved takeoff).
 
Last edited:
Back
Top