Steering tiller

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Hei alle sammen!

Hvorfor er det slik at passasjerfly ikke taxer med pedalene, men bruker en "steering tiller"?
På rullebanen vet jeg at de bruker pedalene, men hvorfor bruker de ikke "steering tilleren" da (når det er avgang)?

Hilsen Kenneth

Begrenset til 737: Pedalene er koblet til nesehjulsstyringen via kabelsystemet, men bare for et begrenset utslag. Du kan utmerket godt taxe og bare bruke pedalene, men bare til små korreksjoner, da du altså bare kan gjøre ganske slake svinger med pedalene. For krappere svinger må du bruke tiller. Du kan selvfølgelig også bruke bremsene assymetrisk for å "hjelpe" i svingen.
På rullebanen er pedalene dermed bedre egnet, du går jo i utgangspunktet rett fram, og venstrearmen kan brukes på stikka. Med pedalene styrer du altså både nesehjul og sideror (på bakken, i lufta er nesehjulene alltid sentrert). En av forumets pilotkorps kan sikkert redegjøre for eventuelle faste prosedyrer vedrørende dette.

Andre fly jeg har jobbet på, som Fokker F50, F27 og F28 har ikke denne koblingen, slik at man, såvidt jeg husker, bruker tiller til man har tilstrekkelig yaw-kontroll med bare sideroret (ved takeoff).

Last edited:
Back