Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Star Flyer

Star Alliance only.
Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Nå har LN-RGC (737-800) gått i norsk produksjon i et par dager. Denne er forøvrig kun 1,5 år gammel. Skal opp til Trondheim og Evenes senere i dag.
 
Unormale flybytter innad i SAS

Det har blitt så mange tråder om svenske 737-er i Norge, Airbus innenriks osv. Tenkte at dette kunne være tråden om unormale flybytter innad i SAS og alt rundt det?


I morgen skal SAS i Norge operere med 737-700/800 ut fra København til DUB, FRA og MXP. Det ene flyet kommer nedover i kveld, mens det andre kommer i morgen tidlig. (Begge med flightnr SK6331 OSL-CPH.)
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Det har blitt så mange tråder om svenske 737-er i Norge, Airbus innenriks osv. Tenkte at dette kunne være tråden om unormale flybytter innad i SAS og alt rundt det?


I morgen skal SAS i Norge operere med 737-700/800 ut fra København til DUB, FRA og MXP. Det ene flyet kommer nedover i kveld, mens det andre kommer i morgen tidlig. (Begge med flightnr SK6331 OSL-CPH.)
Jeg tror ikke der er noget underligt i det...SAS er jo trods alt et skandinavisk selskab, hvor flyene kan roteres rundt...Du har set og skal se A320 på svensk og måske også norkse ruter..B737 har opereret til og fra AAL i sommers. Sidst jeg var på job, var der en del tekniske udfordringer med A320. Er der så ledig kapacitet blant B737 flåden, hvorfor så ikke udnytte den frem for at aflyse...For mig at se ganske normalt..At flyene så "tilhører" SAS i det ene eller andet land er vel fuldstændig ligegyldig.
Hilsen Ole
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Precis som Ole säger. Jag förstår inte vad du menar med "unormale flybytter innad i SAS". Det finns ju mängder av orsaker till att inte en flight flygs exakt med den typ som står i tidtabellen. Planerad/oplanerad maintenance , crew-reasons (sjukdom/omskolningar/crew-schedules) , bokningssiffror då en större eller mindre maskin kan behövas på en specifik linje en viss dag bara för att nämna några orsaker. Ett flexibelt utnyttjande av olika flygplanstyper i flottan är väl bara något positivt och inte att betrakta som onormalt.
 
Last edited:
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Da alle Airbus A319/320/321 + CRJ i all hovedsak er basert i CPH så er det vel "unormalt" å bruke dem på ruter som ikke går til/fra CPH. Men det er jo ikke noe negativt med dette, i hvertfall ikke for flyentusiaster :)
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Det er vel ingenting å ta på vei for. Det er artig når flytyper vi ikke er vant til opererer strekninger vi er vant til.

Som lanorge sier, det er ikke noe negativt med dette. Bare gøy!
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

I Oslo flyr det jo nesten bare 737, så da er alt annet spennende, gledelig og unormalt :)
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Jeg tror ikke der er noget underligt i det...SAS er jo trods alt et skandinavisk selskab, hvor flyene kan roteres rundt...Du har set og skal se A320 på svensk og måske også norkse ruter..B737 har opereret til og fra AAL i sommers. Sidst jeg var på job, var der en del tekniske udfordringer med A320. Er der så ledig kapacitet blant B737 flåden, hvorfor så ikke udnytte den frem for at aflyse...For mig at se ganske normalt..At flyene så "tilhører" SAS i det ene eller andet land er vel fuldstændig ligegyldig.
Hilsen Ole

Precis som Ole säger. Jag förstår inte vad du menar med "unormale flybytter innad i SAS". Det finns ju mängder av orsaker till att inte en flight flygs exakt med den typ som står i tidtabellen. Planerad/oplanerad maintenance , crew-reasons (sjukdom/omskolningar/crew-schedules) , bokningssiffror då en större eller mindre maskin kan behövas på en specifik linje en viss dag bara för att nämna några orsaker. Ett flexibelt utnyttjande av olika flygplanstyper i flottan är väl bara något positivt och inte att betrakta som onormalt.

Men kjære dere,
Dere vet da like godt som meg at flyene har "fast" base. Både teknisk og hvor de faktisk flyr.

A321/320/319: Flyr "alltid" ut fra Danmark. (Except nattstopp rundt om selvfølgelig).
CRJ900: Danmark
736: Sverige og Norge
737:
LN-TUx : Norge
LN-RRx/RNx/RPx: Norge
SE-REx: Sverige
738: 737-883: Norge (minus RRJ og RRH)
737-86N: Sverige (snakker om LN-RGx-serien).
737-85P: Norge (RRE/RRF/RRG).
A330/340: Ruleres OSL/ARN/CPH.


Eksempel: A321: Den brukes jo kun på ruter til og fra Danmark? Nattestopp i ARN, BGO, AMS - og flyr tilbake til København. Noen dager ser jeg de bruker A321 ut fra GOT til Europa, men da slinges den tilbake til København igjen dagen etter/senere samme kveld for å komme "hjem".

Det er "unormalt" at SAS flyr 737 ut fra CPH til Europa i disse dager. Selvfølgelig skjer det i ny og ne, men det er ikke normalt. Jeg mener det kun positivt! :)

Jeg vil at folk skal bli oppmerksomme hvis det kommer en, feks., A320, innenriks i Norge. Jeg, som flyr mye innenriks, ville heller da valgt den avgangen med A320, for eksempel.
Det er formålet med denne tråden.
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Hvis det er snakk om en lang innenrikstur, så ville jeg kanskje heller satset på en avgang med 738 og håper på wifi :P
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Men kjære dere,
Dere vet da like godt som meg at flyene har "fast" base. Både teknisk og hvor de faktisk flyr.

Ja, det vet både Ole och jag ! Ovanligt , ja men onormalt , nej !
 
Last edited by a moderator:
Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

LN-RGC tillbaka i svensk produktion idag efter att LN-RPN återkommit i trafik.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Nå er LN-RRR (B736), Torbjörn Viking, i norsk produksjon. Kom i går fra Arlanda.
 
Re: Unormale flybytter innad i SAS

Men kjære dere,
Dere vet da like godt som meg at flyene har "fast" base. Både teknisk og hvor de faktisk flyr.

A321/320/319: Flyr "alltid" ut fra Danmark. (Except nattstopp rundt om selvfølgelig).
CRJ900: Danmark
736: Sverige og Norge
737:
LN-TUx : Norge
LN-RRx/RNx/RPx: Norge
SE-REx: Sverige
738: 737-883: Norge (minus RRJ og RRH)
737-86N: Sverige (snakker om LN-RGx-serien).
737-85P: Norge (RRE/RRF/RRG).
A330/340: Ruleres OSL/ARN/CPH.

Tillägg till 737:
LN-RRx/RNx/RPx: Norge (minus RNU & RNW)
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Nå er LN-RRR (B736), Torbjörn Viking, i norsk produksjon. Kom i går fra Arlanda.

Är det en "permanent" flytt - eller bara tillfällig? Någon som vet?
Samtidigt har LN-RCU, Sigfrid Viking, flugit i svensk produktion sen den 26:e oktober.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

LNRRC, LNRRD, OYKKS, SEDOR og SEDNX skulle jo bare fly i Norge ett par måneder, nå er det vel snart over 1 år siden de kom, å har ennda ikke vært tilbake i Sverige siden :)

Flydd både KKS, DOR, RRC og DNX på Norsk innenriks flere ganger i år :)

Mye på SVG-BGO-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-BGO-SVG rutene, disse synes jeg har behageligere seter enn de andre :)

SE-RJS skulle jo også være på NO base for en kort stund, å den har vært i over ett halvt år nå så :)

Så endringer er det, å vi trenger "nyere" fly inn til OSL base og..:)
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

LNRRC, LNRRD, OYKKS, SEDOR og SEDNX skulle jo bare fly i Norge ett par måneder, nå er det vel snart over 1 år siden de kom, å har ennda ikke vært tilbake i Sverige siden :)

Flydd både KKS, DOR, RRC og DNX på Norsk innenriks flere ganger i år :)

Mye på SVG-BGO-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-BGO-SVG rutene, disse synes jeg har behageligere seter enn de andre :)

SE-RJS skulle jo også være på NO base for en kort stund, å den har vært i over ett halvt år nå så :)

Så endringer er det, å vi trenger "nyere" fly inn til OSL base og..:)

Trodde disse maskinene ble satt inn på kystrutene nettopp fordi 737-500-maskinene gikk ut.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

LNRRC, LNRRD, OYKKS, SEDOR og SEDNX skulle jo bare fly i Norge ett par måneder, nå er det vel snart over 1 år siden de kom, å har ennda ikke vært tilbake i Sverige siden :)

Flydd både KKS, DOR, RRC og DNX på Norsk innenriks flere ganger i år :)

Mye på SVG-BGO-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD-BGO-SVG rutene, disse synes jeg har behageligere seter enn de andre :)

SE-RJS skulle jo også være på NO base for en kort stund, å den har vært i over ett halvt år nå så :)

Så endringer er det, å vi trenger "nyere" fly inn til OSL base og..:)

Har inte hört något om att dessa maskiner bara skulle flyga ett par månader i Norge.

Det är exakt ett år sedan som skiftet skedde, när ovanstående maskiner (+RPE, RPS och RPT) fördes över till norsk produktion, och ett antal tidigare OSL-baserade
gick över till svensk produktion (RCW, RPF, RPH, RRY, RRZ - och till och från RCU).

Senare har ju också RPA och RPB förts över till Norge. Kanske är det dessa som är "utlånade" ett par månader?

För övrigt är LN-RRR åter på Arlandabasen. RCU flyger fortsatt i Sverige.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser LN-TUA er på vei til OSR som SK9125. Skal den på heavy check?

Har den fortsatt de slitte BU-setene?
 
Back
Top