Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Nogen der kan fortælle hvorfor det er så vigtigt at vide, hvilke SAS B737 og A319-320-321 der flyver hvor og hvorfor ??
Og hvorfor, hvis det er vigtigt er der så ikke en for de lidt større fly...

Jeg tænker jo på, at alle ved at SAS roterer flyene rundt i mellem landene. Ikke så meget som før i tiden, men alligevel

Hilsen Ole



Ikke viktig, men er man nerd så er man nerd
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Nogen der kan fortælle hvorfor det er så vigtigt at vide, hvilke SAS B737 og A319-320-321 der flyver hvor og hvorfor ??
Og hvorfor, hvis det er vigtigt er der så ikke en for de lidt større fly...

Jeg tænker jo på, at alle ved at SAS roterer flyene rundt i mellem landene. Ikke så meget som før i tiden, men alligevel

Hilsen Ole

Det är självklart inte alls viktigt - i likhet med många andra särintressen som de flesta människor har.
Ibland kan ens hobby te sig en smula udda, och jag erkänner gärna att det här intresset är udda, men låt mig (och några till här på Flyprat) få odla detta intresse utan att ifrågasättas.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som SK6354, som siden sommerprogrammets start har gått 2x ukentlig som "ekstra" flighter OSL-AGP går "fast" med A320neo, fra SAS (og ikke SAS Ireland). Ser ut til slyngen er satt opp som en W enten CPH-AGP-OSL-AGP-CPH eller ARN-AGP-OSL-AGP-ARN. Lørdagsflighten ser ut som har nightstop i AGP og avgang derfra 06:00
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som SK6354, som siden sommerprogrammets start har gått 2x ukentlig som "ekstra" flighter OSL-AGP går "fast" med A320neo, fra SAS (og ikke SAS Ireland). Ser ut til slyngen er satt opp som en W enten CPH-AGP-OSL-AGP-CPH eller ARN-AGP-OSL-AGP-ARN. Lørdagsflighten ser ut som har nightstop i AGP og avgang derfra 06:00
Det verkar som SAS har valt att numrera visa flygningar till och från Malaga i 6xxx-serien, vilket jag tycker är olämpligt eftersom detta indikerar extraflighter.
Dessa flighter tycks vara de som kommer att tas över av SAS Ireland.

Samtidigt finns flighter i ordinarie nummerserie som, åtminstone från Stockholm, också trafikeras av SAS Ireland (jag har tittat i tidtabellen för september) - men huvudsakligen tursätts av moderbolaget.

SAS har uppenbarligen valt att särskilja SAS Irelands flygningar till och från Spanien med en egen nummerserie, vilket man inte har gjort avseende flygningarna till och från Storbritannien.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det verkar som SAS har valt att numrera visa flygningar till och från Malaga i 6xxx-serien, vilket jag tycker är olämpligt eftersom detta indikerar extraflighter.
Dessa flighter tycks vara de som kommer att tas över av SAS Ireland.

Samtidigt finns flighter i ordinarie nummerserie som, åtminstone från Stockholm, också trafikeras av SAS Ireland (jag har tittat i tidtabellen för september) - men huvudsakligen tursätts av moderbolaget.

SAS har uppenbarligen valt att särskilja SAS Irelands flygningar till och från Spanien med en egen nummerserie, vilket man inte har gjort avseende flygningarna till och från Storbritannien.

Hvilket er litt rart, da kommende AGP-HEL, som jo er første Malaga-flight utenfor Skandinavia er SK4307
 
Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Hvilket er litt rart, da kommende AGP-HEL, som jo er første Malaga-flight utenfor Skandinavia er SK4307



Ja, rart i så fall. HEL-AGP begynte riktignok å gå i vinterprogrammet allerede.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Hvilket er litt rart, da kommende AGP-HEL, som jo er første Malaga-flight utenfor Skandinavia er SK4307

Det verkar som SAS helt har släppt de gamla reglerna för flightbenämningar, så man tycks ta vilka siffror som helst!

Jag har en fråga till de kloka medlemmarna i detta forum, som möjligen faller utanför trådens ämne, men jag ställer den här i alla fall - och den må flyttas till bättre plats om så behövs.

Den gängse regeln avseende flightnummer hos SAS är att flighter utgående från skandinavisk hubb har udda (ojämna) nummer och flighter mot hubb har jämna nummer. Flighter mellan hubbarna styrs av väderstrecken (västerut/söderut = udda, österut/norrut = jämna)
Min fråga är då: Varför heter Oslo - Düsseldorf SK818 och Düsseldorf - Oslo SK819?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det verkar som SAS har valt att numrera visa flygningar till och från Malaga i 6xxx-serien, vilket jag tycker är olämpligt eftersom detta indikerar extraflighter.
Dessa flighter tycks vara de som kommer att tas över av SAS Ireland.

Samtidigt finns flighter i ordinarie nummerserie som, åtminstone från Stockholm, också trafikeras av SAS Ireland (jag har tittat i tidtabellen för september) - men huvudsakligen tursätts av moderbolaget.

SAS har uppenbarligen valt att särskilja SAS Irelands flygningar till och från Spanien med en egen nummerserie, vilket man inte har gjort avseende flygningarna till och från Storbritannien.

Det er nok fordi de kommer til at blive solgt direkte fra SAS Irland, under eget rutenummer. Det bliver D8 for SAS.... Så slipper man også for at betale arbejdsgiverafgift og andre irriterende udgifter. Med serien på eget nummer er det lettere at få dem flyttet over.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser ut som Atlantic Airways OY-RCG (A319) har fløyet for SAS i dag. Kom fra Vagar til OSL i morges, og har vært en tur til AES og TRD i løpet av dagen. Ferges nå OSL-CPH på SK-rutenummer
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser at SAS har satt inn -700 i stedenfor CRJ på melkeruta, BGO-AES-TRD. Noen som vet grunnen til dette?
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Ser at SAS har satt inn -700 i stedenfor CRJ på melkeruta, BGO-AES-TRD. Noen som vet grunnen til dette?

Dette er per nå...., kun i en periode i Mai, fra 1. juni er det tilbake til CRJ900. Vil tro at det er på grunn av CityJet som sliter med crew.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Fløy LN-RPJ, som flyr ut fra Norge, forrige uke og da var alt personell fra Stockholm-basen.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Det verkar som SAS har valt att numrera visa flygningar till och från Malaga i 6xxx-serien, vilket jag tycker är olämpligt eftersom detta indikerar extraflighter.

Dessa flighter tycks vara de som kommer att tas över av SAS Ireland.



Med unntak av AGP-HEL som er SK43xx, ser det ut å være en slags system, dog med endel unntak. Til Sverige og Tampere er det SK60xx, til Danmark SK6200 til SK6250 og Norge SK6350 til SK6399.

Dog så kan det midt inne disse nummererte plutselig dukke opp en tilfeldig ekstraflight eller et eller annet «unormalt»
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Når skal SE-RER inn til maling igjen? Så et ferskt bilde og den ser ganske sliten ut i fronten
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Frågan är om den kostas på en uppfräschning.
Maskinen är ju en av de leasade 737-700 som dessutom inte ska få ny inredning - så man kan misstänka att dess tid hos SAS snart är till ända.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Etter hva jeg er blitt opplyst, skal den ihvertfall ikke utfases i år ..
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Apropos målning: Är det fler maskiner än LN-RRF och -RRG som fortfarande flyger i "SAS NORGE"- färger?

Hur är det med LN-RRE? Den hade i alla fall den gamla målningen i maj i år.
 
Re: Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc

Apropos målning: Är det fler maskiner än LN-RRF och -RRG som fortfarande flyger i "SAS NORGE"- färger?

"SAS Norge" Fargene er vel de samme, eller tar jeg feil?
 
Back
Top