Statusmatch Flying Blue til Skymiles?

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg har et spoersmaal angaaende statusmatch fra Flying Blue til Skymiles. Jeg er naa gullmedlem i Flying Blue, men jeg har lite haap om aa beholde dette utvoer mars 2012. Jeg beholder muligens soelv p.g.a. antall flyvninger. Flying Blue har blitt et ganske daarlig bonusprogram, p.g.a. hoeye gebyrer ved bonusuttak og elendig opptjening i oekenomi. Skymiles gir stort sett 100 % selv om man flyr med partnere (inkludert AF og KL), det er dog unntak med noen selskaper. I siden linken foerer til staar det at man kan soeke om statusmatch om man har status i et annet program, men Air France/KLM staar ikke foert opp. Det staar kun "other airline", saa mitt spoersmaal er om dette gjelder for Skyteam-partneres programmer?

http://www.delta.com/planning_reservations/leisure_travel_program/status_match.jsp

Jeg har et par reiser paa planleggingsstadiet som vil oppfylle kravet til aa beholde statusen utover 90 dager. men jeg vil ikke soeke match foer disse er sikre. Noen som vet hvor lang tid det tar, kan man stole paa 7-14 dager som det staar paa siden.

Re: Statusmatch Flying Blue - Skymiles

Veldig sjelden (stort sett aldri) man kan statusmatche til selskap i samme allianse.

Enten må man ta omveien via et annet selskap (tungvint/vanskelig), eller så må man passe på å sette mil på det nye programmet, men bruke det gamle til lounger m.v., og jobbe seg opp igjen.

ok, takk. Jeg vurderer aa bytte til Skymiles uansett da mine planlagte flyvninger i det minste kan gi soelv. Det eneste som da ville vaere synd er at jeg ikke faar benyttet mine gullfordeler paa disse flyvningene.

ok, takk. Jeg vurderer aa bytte til Skymiles uansett da mine planlagte flyvninger i det minste kan gi soelv. Det eneste som da ville vaere synd er at jeg ikke faar benyttet mine gullfordeler paa disse flyvningene.

Du har jo gull-kortet fra FB, så du ken evt. booke med det og bytte ved innsjekk så du får opptjening på DL. Du skal kunne benytte fordelene med FB selv om du ikke tar opptjening på det.

Du har jo gull-kortet fra FB, så du ken evt. booke med det og bytte ved innsjekk så du får opptjening på DL. Du skal kunne benytte fordelene med FB selv om du ikke tar opptjening på det.

Jupp, men eventuelle oppgraderinger etc. blir det jo verre med naar ikke gullstatus er registrert i bookingen. Det er saa forbasked irriterende at de ikke kan samkjoere sine bonduprogrammer noe.

Sånt er livet, har ikke problem med å si at jeg forsvarte FB for noen år siden som det beste program, og det var det for meg.. Titusenvis av ekstra poeng pr år ved ekstrapoeng hvert år dersom en hadde x turer med KL/AF over en viss periode.

Nå bånn i bøtta.. Fruen og meg har 100.000 som vi må brenne. De går ut hver 20 mnd. Har en venn som flyr t/r AMS bare for å å utsette bruk. Han har frøktelig mye poeng.

Dersom en tar ut reise så er taxes og surcharges som oil omtrent like mye som billigste KL/AF billett du kjøper.

Eneste gode tilbud er promoawards i C . Da får du C rundt i verden for ca. 3.000+. Eneste fornuftige måte å kvitte seg med poengene..

FB poeng kan brennes paa en fristende maate ved aa reise fra LAX til Tahiti. Det kreves 80 000 poeng per pers. Det blir ca. 300 dollar i taxes, som ikke er saa galt paa denne ruten. Tenke tenke.

Hadde OSL-PPT med 80.000 poeng for vel tre år siden med AF , og da kostet drt ca. 2.800 kroner hele veien. Uansett er det en ide fortsatt for repeat... Om vel over 3.000 er det fortsatt en god deal ;)

Hadde OSL-PPT med 80.000 poeng for vel tre år siden med AF , og da kostet drt ca. 2.800 kroner hele veien. Uansett er det en ide fortsatt for repeat... Om vel over 3.000 er det fortsatt en god deal ;)

Var det vanlig uttak eller et tilbud?

Utrolig men sant, 80.000 var vanlig... Har ikke sjekket ståa i dag.. Men tror det er det samme. Vi hadde Australia for vel et år siden. Noe mer....Jorda rundt også ble det... OSL-PRG med OK. PRG-ICN-SYD med KE. SYD-LAX med DL . LAX-AMS-OSL med KL.

Kan si mye rart om FB, men vi hadde topp tlf service...

Utrolig men sant, 80.000 var vanlig... Har ikke sjekket ståa i dag.. Men tror det er det samme. Vi hadde Australia for vel et år siden. Noe mer....Jorda rundt også ble det... OSL-PRG med OK. PRG-ICN-SYD med KE. SYD-LAX med DL . LAX-AMS-OSL med KL.

Kan si mye rart om FB, men vi hadde topp tlf service...

Det ser ut til aa stemme fortsatt. 80 000 fra Oslo og 60 000 fra USA, selv med tilslutning. Det var kun mulig aa bestille direkte fly fra LAX til Papeete online. Det er mulig aa bestille flyvninger med partnere paa nett, men dette fungerer ikke alltid saa bra. Skal man fly fra f.eks. New York til Papeete via LAX maa nok dette bestilles over telefon. Svaert hyggelig og en glitrende maate aa brenne poeng paa.

Edit. skattene fra Oslo er ganske hoeye, ca. 800 dollar.

Last edited:
Skymiles gir stort sett 100 % selv om man flyr med partnere (inkludert AF og KL), det er dog unntak med noen selskaper.

Det er ikke mitt inntrykk. Da jeg gjorde noen dummybookinger for å sjekke for noen måneder siden var det 100 % opptjening på hele reisen Norge-USA på DL-flightnr, samt innenriks i USA, men Norge-Europa med KL var 25 %. Husker ikke opptjeningen på Norge-USA med helt eller delvis KL-nr.

Jupp, men eventuelle oppgraderinger etc. blir det jo verre med naar ikke gullstatus er registrert i bookingen. Det er saa forbasked irriterende at de ikke kan samkjoere sine bonduprogrammer noe.

Du kan (hos en god del selskper) ha registrert et kort for opptjening og et annet for status på selve bookingen i tilfelle ting skjærer seg el.l. Må vel ofte gjøres manuelt, men har selv gjort det hos SAS-Servicesenter (selv om det krevet at at medarbeideren bak skranken tilegnet seg ny kunnskap)
FQTV for accrual of airpoints/miles, and FQTS for status

Blir ikke oppgraderingen klarert lang tid på forhånd? Det ble den nesten alltid tidligere når det het Northwest, så om man ville bytte program ved innsjekk hadde det gått fint uten å tape oppgradering. Mulig det er nye regler når det heter Delta.

Edit: Dette gjelder domestic. For IC har jeg kun blitt oppgradert ombord.

Last edited:
Blir ikke oppgraderingen klarert lang tid på forhånd? Det ble den nesten alltid tidligere når det het Northwest, så om man ville bytte program ved innsjekk hadde det gått fint uten å tape oppgradering. Mulig det er nye regler når det heter Delta.

De gangene jeg er blitt oppgradert med Delta på innenriks, skjedde det ved gate, men mulig det er annerledes ved internasjonale reiser.

Back