Flying Blue-tråden

Re: Flying Blue-tråden

Mer email fra Flying Blue:

Flying Blue Ultimate is evolving, so you can reach or maintain your exclusive privileges even sooner.

Starting from 1 January 2024, earning 900 UXP within your qualification year will grant you one year of Flying Blue Ultimate status, instead of requiring 1800 UXP in two years for two years of Flying Blue Ultimate status.

Earn more than 900 UXP in one year? Rest assured, surplus UXP will be valid for your next qualification period. Please note that the surplus UXP will not carry over to future years.

Check out the upcoming adjustments below based on qualification end date.

Fremdeles forstår jeg ikke helt om det betyr at man er ULTI fra 1/1-24 hvis UXP telleren din er på 900UXP den 31/12-23
 
Re: Flying Blue-tråden

Den røveren her ble jo ekstra interessant for mange i går. XP oversikten og opptjening for FB

https://www.flyingblue.no/no/programme/more-info/status

Om man først får seg f.eks Platinum så trenger man 300XP for å fornye det hvert år og om man reiser litt så er det ikke så umulig å opprettholde. Man må jo regne med at "Premium economy" tilsvarer PLUS.

Man får f.eks 2XP per leg innland I eco og 4XP I PLUS. Det vil si 75 returns I eco eller 37,5 I PLUS. Det er jo nokså mange.
Men la oss si at du tar noen Europaturer også. Korte Europaturer gir 5XP per leg i eco og 10XP i PLUS.
Long haul teller ikke så mye mer faktisk. I snitt 10XP i eco og 20XP i PLUS.

Så la oss ta et par eksempel.

Oste-Per
Per jobber i premium ostebransjen og reiser mest rundt i Norge, noe til Nantes og til Finske kolleger i Jukkasiärvi og så er det en årlig tur på den store ostemessa i Ottawa. Det er en miks av eco og PLUS.

10 årlige rundturer i eco/PLUS 50/50 I året her hjemme. = 20+40XP (60XP)
4 turer med mellomlanding til Jukkasiärvi via Tromsø i PLUS = 160XP
1 tur til Nantes via Paris i eco = 20XP
1 tur til Ottawa i PLUS via CPH(!)= 60XP

Da har du totalt 300XP. BAM!

Eksempel 2

Skinke Laila
Skinke-Laila driter i det meste og kjører 3 long hauls i business til Rio hvert år for å finne seg unge studs. I blant bytter hun til Fortaleza. Særlig etter nye direkteruta fra AMS

3 long (long) long hauls med connection I AMS/CDG = 270XP
1 juletur til Amsterdam for å spise tryllesopp = 30XP

Jobbreisningen foregår stort sett med Lufthansa og hun legger sikkert poengene i ett eller annet obskurt selskap hun har lest om på forumet her.

BAM! Problem solved

Det Per er bitter for er at han ikke får ta med kona (igjennom 43 år) i fast track på flyplassen, men kona er grei hun. #nostress.

For Laila er det lige meget. Hun tar ikke "ferien med seg hjem" for å si det sånn.
 
Last edited:
Re: Flying Blue-tråden

Den røveren her ble jo ekstra interessant for mange i går. XP oversikten og opptjening for FB

https://www.flyingblue.no/no/programme/more-info/status

Om man først får seg f.eks Platinum så trenger man 300XP for å fornye det hvert år og om man reiser litt så er det ikke så umulig å opprettholde. Man må jo regne med at "Premium economy" tilsvarer PLUS.

Man får f.eks 2XP per leg innland I eco og 4XP I PLUS. Det vil si 75 returns I eco eller 37,5 I PLUS. Det er jo nokså mange.
Men la oss si at du tar noen Europaturer også. Korte Europaturer gir 5XP per leg i eco og 10XP i PLUS.
Long haul teller ikke så mye mer faktisk. I snitt 10XP i eco og 20XP i PLUS.

Så la oss ta et par eksempel.

Oste-Per
Per jobber i premium ostebransjen og reiser mest rundt i Norge, noe til Nantes og til Finske kolleger i Jukkasiärvi og så er det en årlig tur på den store ostemessa i Ottawa. Det er en miks av eco og PLUS.

10 årlige rundturer i eco/PLUS 50/50 I året her hjemme. = 20+40XP (60XP)
4 turer med mellomlanding til Jukkasiärvi via Tromsø i PLUS = 160XP
1 tur til Nantes via Paris i eco = 20XP
1 tur til Ottawa i PLUS via CPH(!)= 60XP

Da har du totalt 300XP. BAM!

Eksempel 2

Skinke Laila
Skinke-Laila driter i det meste og kjører 3 long hauls i business til Rio hvert år for å finne seg unge studs. I blant bytter hun til Fortaleza. Særlig etter nye direkteruta fra AMS

3 long (long) long hauls med connection I AMS/CDG = 270XP
1 juletur til Amsterdam for å spise tryllesopp = 30XP

Jobbreisningen foregår stort sett med Lufthansa og hun legger sikkert poengene i ett eller annet obskurt selskap hun har lest om på forumet her.

BAM! Problem solved

Det Per er bitter for er at han ikke får ta med kona (igjennom 43 år) i fast track på flyplassen, men kona er grei hun. #nostress.

For Laila er det lige meget. Hun tar ikke "ferien med seg hjem" for å si det sånn.

Kanskje opptjening i plus følger dagens skala, dvs bookingklasse avgjør xp opptjening. I så fall gir 15 rundturer til Vestlandet gullkort. Det er det samme som i EuroBonus i dag, med gullbonus.
 
Re: Flying Blue-tråden

Har FB Prem Eco på shorthaul? Er det ikke kun Business?


Det har jo få selskaper i Star Allianse her i Europa heller. Allikevel har man fått det til….

Som nevnt i annen tråd, så tror jeg Eurobonus blir værende slik at dette med XP greier blir for mange av litt mer akademisk interesse
 
Re: Flying Blue-tråden

Jeg er livredd for den Per greia.

SAS. Dette er en faktisk advarsel. Jeg og barna dukker snart opp i en lounge hos dere. Her blir det haraball! Opptil flere besøk.
Dere kan dog unngå dette med enkle grep. La de på min booking bli med gjennom fast track og gi de lounge tilgang. Jeg holder ikke ut at barna må stå sammen med bermen i fremtiden. Det er nesten like ille som om de måtte ta buss.
 
Re: Flying Blue-tråden

Jukkasjärvi er i Sverige. Aldri glem hvilket forum du er på..!:old

Forøvrig knallbra eksempler!

Jo, men dette er Finner som har flyttet til Sverige pga et unikt underground ostemiljø i og rundt Jukkasjärvi. Trodde du var litt mer opplyst?
 
Re: Flying Blue-tråden

Jo, men dette er Finner som har flyttet til Sverige pga et unikt underground ostemiljø i og rundt Jukkasjärvi. Trodde du var litt mer opplyst?

Nei. I Jukkasjärvi er det mørkt halve året, og i undergrunnsmiljøet er det mørkt hele året.

Tilbake til FB-topic, nå!
 
Re: Flying Blue-tråden

Jeg kom nå på at den siste rest av Flying Blue poeng jeg hadde ble slettet for mange år siden, etter jeg cashet ut restene på AF i C LHR-CDG-OSL. Passordet glemt og kontoen knyttet mot en nedlagt emailaddresse. Artig nok lurte jeg for noen uker siden, på om hvordan jeg eventuelt skulle gjenopprette denne eller om jeg måtte lage ny. Nå ser det jo ut som jeg slipper akkurat det :p
 
Re: Flying Blue-tråden

Noen som har mottatt tilsvarende? Noen som har noen erfaringer? Verdt å delta?
 

Attachments

  • Screenshot_20240415-194539.jpg
    Screenshot_20240415-194539.jpg
    118.6 KB · Views: 399
Re: Flying Blue-tråden

Fikk den samme invitasjonen. Har aldri deltatt tidligere, så tenker jeg tar turen. Om ikke annet, så blir det spennende å se om Britannia kan levere et bedre matprodukt enn KLM gjør… Hadde jo vært hyggelig med noen nyheter til dessert[emoji2956]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Flying Blue-tråden

Fikk den samme invitasjonen. Har aldri deltatt tidligere, så tenker jeg tar turen. Om ikke annet, så blir det spennende å se om Britannia kan levere et bedre matprodukt enn KLM gjør… Hadde jo vært hyggelig med noen nyheter til dessert[emoji2956]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje TRD-CDG annonseres ;-).
 
Re: Flying Blue-tråden

Kanskje TRD-CDG annonseres ;-).


DET hadde vært snasent!

Men enda bedre: blokkert sidesete på Embraer-maskiner hos både KL og AF i biz!
#ilandsproblem med bart


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Flying Blue-tråden

FlyingBlue (via KLM) ute med statusmatch for omtrent alle selskaper (via mail). "Fees and conditions apply" noe som viste at de ville ha EUR199 for "application fee". Usikker på om man får den tilbake om man får søknaden avvist.
 
Flying Blue-tråden

Jeg fikk den, men det favner ikke saa bredt som man kan faa inntrykk av. Ikke alle Star-programmer er inkludert, og det koster ogsaa ca. 2400 kr (199 EUR). Du kan uttrykke interesse for fremtidige statusmatcher.
 
Last edited:
Re: Flying Blue-tråden

FlyingBlue (via KLM) ute med statusmatch for omtrent alle selskaper (via mail). "Fees and conditions apply" noe som viste at de ville ha EUR199 for "application fee".

Er det bare KLM (FlyingBlue) som tar EUR199 for "application fee"?
Eller gjør f.eks. også Lufthansa det på status match?
 
Back
Top