Re: Status på 787-10
Originally posted by Someone
Hva er egentlig status på 787-10 og når er det forventet mer informasjon ang denne modellen fra Boeing?
Jeg har nok ikke så mye mer info enn deg, men 787-10 er på vei, det er et tidsspørsmål før den blir offisielt lansert, og jeg hadde egentlig forventet at det skjedde i fjor.
Såvidt jeg har forstått skal den bygges, men Boeing har intil videre utsatt beslutningen.
Ja, også Boeing sier at det ikke er står på om den blir bygget, men når. Tingen er at Boeing har tilbudt selskapene et fly med kortere rekkevidde enn de ønsker. Derfor har vi ikke sett launch av denne maskinen enda.
For å øke rekkevidden opp til ca 8500nm, mot ~7500nm som den ligger på nå, må MTOW for 787-10 økes med ca 30 tonn over hva MTOW for 787-9 er, og her ligger hovedproblemet. Til dette trenger en motorer med høyere thrust rating, samt nye MLG som takler den økte vekta.
GEnX, slik den er nå, er ikke i stand til å gå over ~80klbs, mens Trent 1000 går opp til ~85klbs, og da snakker vi om hva motorene max kan yte (akkurat slik GE90-115 kan gå opp til ca 127kbls thrust, men max thrust i bruk er 115klbs.)
En 787-10 med en rekkevidde på 8500nm vi kreve motorer med ca 87klbs thrust. I tillegg vil MLG med seks hjul være nødvendig, men dette krever at MLG wheel well redesignes.
Mao, det blir ingen billig oppgradering som skal til for at 787-10 skal få samme rekkevidde som sin lillebror.
Boeing vil vel kanskje melke den siste dråpe ut av 777-200ER, men det salget har nærmest tørket helt opp med kun 10 bestilte (4BA og 6 UFO) de siste 17 månedene. Og jo lenger tid det går jo større blir sjansen for at A350-800/900 vil ble ferdig nesten likt!
Kanskje, men som du kanskje skjønner av det over må investeres en hel del for å gjøre denne maskinen så attraktiv at flyselskapene er fornøyde, samt at GE og RR faktisk må ha motorer tilgjengelig.
I tillegg - her og nå vet en forholdsvis lite om A359, som blir en konkurrent til 787-10 (dog, A359en er noe mindre), og jeg vil tro at Boeing venter litt for å se hva de har å konkurrere mot.