Status på 787-10

Someone

Moderator
Medlem
Status på 787-10

Hva er egentlig status på 787-10 og når er det forventet mer informasjon ang denne modellen fra Boeing?

Såvidt jeg har forstått skal den bygges, men Boeing har intil videre utsatt beslutningen.

Boeing vil vel kanskje melke den siste dråpe ut av 777-200ER, men det salget har nærmest tørket helt opp med kun 10 bestilte (4BA og 6 UFO) de siste 17 månedene. Og jo lenger tid det går jo større blir sjansen for at A350-800/900 vil ble ferdig nesten likt!

Re: Status på 787-10

Originally posted by Someone
Hva er egentlig status på 787-10 og når er det forventet mer informasjon ang denne modellen fra Boeing?
Jeg har nok ikke så mye mer info enn deg, men 787-10 er på vei, det er et tidsspørsmål før den blir offisielt lansert, og jeg hadde egentlig forventet at det skjedde i fjor.

Såvidt jeg har forstått skal den bygges, men Boeing har intil videre utsatt beslutningen.
Ja, også Boeing sier at det ikke er står på om den blir bygget, men når. Tingen er at Boeing har tilbudt selskapene et fly med kortere rekkevidde enn de ønsker. Derfor har vi ikke sett launch av denne maskinen enda.
For å øke rekkevidden opp til ca 8500nm, mot ~7500nm som den ligger på nå, må MTOW for 787-10 økes med ca 30 tonn over hva MTOW for 787-9 er, og her ligger hovedproblemet. Til dette trenger en motorer med høyere thrust rating, samt nye MLG som takler den økte vekta.
GEnX, slik den er nå, er ikke i stand til å gå over ~80klbs, mens Trent 1000 går opp til ~85klbs, og da snakker vi om hva motorene max kan yte (akkurat slik GE90-115 kan gå opp til ca 127kbls thrust, men max thrust i bruk er 115klbs.)
En 787-10 med en rekkevidde på 8500nm vi kreve motorer med ca 87klbs thrust. I tillegg vil MLG med seks hjul være nødvendig, men dette krever at MLG wheel well redesignes.
Mao, det blir ingen billig oppgradering som skal til for at 787-10 skal få samme rekkevidde som sin lillebror.

Boeing vil vel kanskje melke den siste dråpe ut av 777-200ER, men det salget har nærmest tørket helt opp med kun 10 bestilte (4BA og 6 UFO) de siste 17 månedene. Og jo lenger tid det går jo større blir sjansen for at A350-800/900 vil ble ferdig nesten likt!
Kanskje, men som du kanskje skjønner av det over må investeres en hel del for å gjøre denne maskinen så attraktiv at flyselskapene er fornøyde, samt at GE og RR faktisk må ha motorer tilgjengelig.
I tillegg - her og nå vet en forholdsvis lite om A359, som blir en konkurrent til 787-10 (dog, A359en er noe mindre), og jeg vil tro at Boeing venter litt for å se hva de har å konkurrere mot.

Hva slags motorer er planlagt for 350? I og med den vil bli litt større enn 787 vil den jo også trenge kraftigere motorer og kunne ikke en 787-10 eventuelt bli utstyrt med disse (vinge og bære elementer må selvsagt forsterkes).

Men både GEnX og Trent1000 bør vel ha muligheter til å utvikles videre? Bare se på GE90 serien, det er store forskjeller på de første som kom og på GE90-115.

Hva slags motorer er planlagt for 350?
Foreløpig bare Trent XWB. GE nøler, og har sagt at om de blir med blir det kun for A358 og A359. Vi vet nok mer om hva sistnevnte gjør i løpet av sommeren.

I og med den vil bli litt større enn 787 vil den jo også trenge kraftigere motorer
Riktig, men motorene som skal drive A350-1000 er ikke like motorene til A358 og A359, etter det jeg skjønner får motorene til A350-1000 noe av samme behandlingen GE gjorde med GE90-115B vs sine mindre søsken. Trent XWB vil ha 87klbs thrust for A359, og derates til 75klbs for A358. A350-1000 vil trenge minste 95klbs thrust.

og kunne ikke en 787-10 eventuelt bli utstyrt med disse (vinge og bære elementer må selvsagt forsterkes).
Ja, de kan det, men det koster penger, ganske mye penger. Trent XWB vil trenge en del tilpasninger for å kunne brukes, samt at en del selskaper gjerne ser at GE også har med en motor om en 787-10 med høyere MTOW skal lanseres.

Men både GEnX og Trent1000 bør vel ha muligheter til å utvikles videre? Bare se på GE90 serien, det er store forskjeller på de første som kom og på GE90-115.
Ja, men det vil kreve at kjernen på motoren moddes en del, ala hva GE gjorde med GE90-115B. Det er en del vesentlige forskjeller på den fra sine mindre søsken, og noe av det samme vil være nødvendig for at i alle fall GEnXen skal komme opp i mot 90klbs thrust.

Originally posted by brendas
..... samt at en del selskaper gjerne ser at GE også har med en motor om en 787-10 med høyere MTOW skal lanseres.

Men det hindret ikke GE til å bli ene leverandør til 777-300ER og 777-200LR eller at CFM serien har monopol på 737

I tillegg vil MLG med seks hjul være nødvendig, men dette krever at MLG wheel well redesignes.

Vil den trenge tripple-boogie eller vil det holde å gjøre som med 340, dvs sette på ett hjulpar eller 2 i midten?

Vil den trenge tripple-boogie eller vil det holde å gjøre som med 340, dvs sette på ett hjulpar eller 2 i midten?

Begge deler kan fungere. -10 vil bli like stor som 772, men ha omtrent samme MTOW som en 343.

Men det hindret ikke GE til å bli ene leverandør til 777-300ER og 777-200LR eller at CFM serien har monopol på 737
Det jeg mente er at når du lanserer en maskin som er en del av en familie så vil du gjerne ha et felles motoralternativ for hele familien, altså at du kan tilby GE eller RR på de minste og de største medlemmene. GE sin situasjon på A350XWB er ikke særlig heldig, der risikerer de å bli en liten leverandør rett og slett fordi de (per i dag) ikke kan levere motorer til A350-1000, for de selskapene som vil ha både mindre og større versjoner av A350XWB blir da valget ganske enkelt.

Når det kommer til GE som eneleverandør, så var det enkelte selskaper som ble mildt sagt pissed off da Boeing valgte å kun gå for GE på 77L/77W. Heldigvis, for Boeing sin del, ble maskinene så mye bedre enn det de hadde sett for seg :)

Etter det jeg vet er det ikke plass til en midtre boggie, og dessuten vil dette føre med seg mer vekt enn om en går for en løsning med tripple-boggie.

Men med det samme vi er inne på 787. Her er en snutt fra flightblogger med de nyeste bildene

http://www.youtube.com/watch?v=ZlsW0RBVnVE

he he litt OT, men her er det noen som gjør narr av 787 vs 350

http://www.youtube.com/watch?v=EdeQ5xYrGDo

he he litt OT, men her er det noen som gjør narr av 787 vs 350

http://www.youtube.com/watch?v=EdeQ5xYrGDo

Den er jo bare hysterisk festlig :colgate:

Hva med PW? Har du noen planer om nye motorer i Trent1000 og GEnX klassen eller større?

Har du noen planer om nye motorer i Trent1000 og GEnX klassen eller større?

Ikke pr dags dato nei:wink
Jeg er opptatt med andre ting for tiden

Tror PW også satser på andre ting, men kanskje de kommer på banen med et komplett motorprogram til 358XWB?

Originally posted by Dag Viking
Tror PW også satser på andre ting, men kanskje de kommer på banen med et komplett motorprogram til 358XWB?
Etter det jeg kan skjønne ser det heller ut som om de prøver å få inn en GTF på Airbus/Boeing sin arvtager til A32X/737, samt at de står som en kandidat til Bombardier sin tenkte C-serie. De skal etter det jeg kan huske ta GTFen til værs for første gang i år/neste år.

Etter det jeg kan skjønne ser det heller ut som om de prøver å få inn en GTF på Airbus/Boeing sin arvtager til A32X/737, samt at de står som en kandidat til Bombardier sin tenkte C-serie. De skal etter det jeg kan huske ta GTFen til værs for første gang i år/neste år.

Hva betyr GTF?

Hva betyr GTF?
Geared TurboFan, at en har plassert et gir mellom front fan og low-pressure compressor, og gjør at de forskjellige delene av motoren kan jobbe på mer optimale turtall. PW ser for seg 10-12% redusksjon i fuel burn på en GTF. Faktisk var PW sitt forslag til motor på 787 en GTF, men Boeing avviste dette da risikoen ved motoralternativet rett og slett ble ansett for å være for stor på det tidspunktet.

Itillegg på lavere drivstoffforbruk, vil GTF også ha effekt på ytelsene til motoren?

Itillegg på lavere drivstoffforbruk, vil GTF også ha effekt på ytelsene til motoren?
Hva mener du med ytelsen? Hvor mye thrust motoren kan gi?

Hva mener du med ytelsen? Hvor mye thrust motoren kan gi?

Ja, vil en "lik" (håper du skjønner hva jeg mener for motoren er jo ikke lik:rolleyes: ) motor med GTF ha høyere trust en en uten

Ja, vil en "lik" <...> motor med GTF ha høyere trust en en uten
Vel, nå bestemmes jo hvor mye thrust en motor gir i stor grad ut ifra turtallet til front fan. Mao, så lenge turtallet på denne er den samme mellom de to motorene vil de gi nesten like mye thrust (men motoren uten girboks vil da som nevnt brenne 10-12% mer fuel.) (Det kan tenkes at en ikke-GTF vil gi litt mindre thrust for samme turtall på front fan, da kjernen vil måtte gå på et noe lavere turtall...)

Back