Statslederes fly

Hei, jeg er journalist i Finansavisen og lurer på om noen har mulighet til å hjelpe meg med en sak. Jeg har fått i hånden en oversikt over hvilke flytyper 10 av verdens statsledere bruker når de skal reise utenlands (USAs president bruker Air Force One/Boeing 747, osv.

Men før jeg setter den på trykk vil jeg gjerne kontrollere at informasjonen er riktig. Kjenner noen til hvordan kan dobbeltsjekke dette?

På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen
Anders Horntvedt

Du kan jo alltids starte med å liste opp listen din her, så kan man eventuelt bekrefte ettersom hva folk vet.

OK, her kommer den.

Australia Julia Gillard Statsminister 2 Boeing Business-jetfly

Brasil Dilma Rousseff President Airbus A-319 (VIP-versjon)

Kina Hu Jintao President Air China 747-400

Frankrike Nicolas Sarkozy President Airbus A330-223

India Manmohan Singh Statsminister Boeing 747-437B med jammingutstyr, antirakettforsvar og utstyr for drivstoffpåfylling i luften

Nigeria Goodluck Jonathan President Boeing Business Jet, registreringsnummer NAF-001

Norge Jens Stoltenberg Statsminister Flyr stort sett rutefly, noen ganger charter

Russland Dmitrij Medvedev President 2 spesialutstyrte IL-96-300 PU

Sør-Afrika Jacob Zuma President Boeing Business Jet, men planlegger oppgradering til 2 Boeing 767-300ER

USA Barack Obama President Air Force One, Boeing VC-25, kraftig modifisert Boeing 747-200B med jammingutstyr, antirakettforsvar og utstyr for drivstoffpåfylling i luften.

Storbritannia David Cameron Statsminister Flyr stort sett rutefly, noen ganger charter

Danmark Helle Thorning-Schmidt Statsminister Flyr stort sett rutefly, noen ganger charter

Verdt aa merke seg er at betegnelsen Air Force One kun brukes naar presidenten er ombord - uansett flytype. Air Force One kan saaledes sewlv vaere en Cessna, saafremt den opereres av Air Force. Likedan vil betegnelsen vaere Army One hvis han er ombord i et luftfartoey tilhoerende US Army, Navy One for marinen og Marine One for US Marines. Sistnevnte har jo ansvaret for hans helikoptertransport.

En litt artig sak om man skummer nedover den listen på Wikipedia er at det er et par nasjoner som opererer fly som kan tanke i luften, der jeg ikke var klar over at flyvåpenet til nasjonen har den muligheten.

-A

Nå har jeg ikke fått gått gjennom listen og dobbeltsjekket ennå, men det ser ut til at jeg kunne spart meg henvendelsen ved å sjekke Wikipedia først:-)

Takk til 111213!

Anders Horntvedt

Også verdt å merke seg at Boeing Business Jet ikke er en flytype, men en konfigurasjon av flytypene 787, 777, 747 og 737 BBJ.

Storbritannia har vel en egen enhet for transport av dronningen, som vel også brukes av statsministeren ved enkelte anledninger (jeg synes å ha sett bilder i aviser der Blair i sin tid fløy med en Bae-146 med offisielle symboler). Detaljer har jeg dessverre ikke.

Forøvig flott at du tar deg bryet med å sjekke her først! :) Det er jo en del kompetanse som sitter i "veggene" her.

Vedr. Danmark:
Statsministeriet og kongehuset "låner" jævnligt et af forsvarets Challenger fly.(Bombardier CL-600 Challenger).

Charterflyet til Jens er vel omtalt her, men det kan jo hende det har skjedd ting siden 2006 ift hvilket fly de bruker.

Jeg trodde i min villfarelse at statsministeren også brukte Luftforsvarets DA-20 Falcon Jet, men ut fra hva jeg kan se hos Forsvaret er denne i bruk for transport av "kongefamilien, Forsvarsministeren og Forsvarssjefen". Mulig det bare var tidligere at statsministeren fikk lov til å flypå militært reg. :p

Svenska regeringen har 3 Gulfstream. De tillhör formelt flygvapnet men har VIP inredning.
De är av modellerna Gulfstream 4 & 5.

Mest interessant er det jo at jensemann og co. som oftest leier inn fly fra Air Alsie i Danmark. Maaange tomlegger mellom Norge og Danmark som kunne vært unngått ved å bruke norske charterselskap;)
For ikke å snakke om den ekstra forunrensningen han visstnok er så opptatt av...:)

Vedr. Danmark:
Statsministeriet og kongehuset "låner" jævnligt et af forsvarets Challenger fly.(Bombardier CL-600 Challenger).

Det gør Forsvarsministeren og Udenrigsministeren i øvrigt også. Tidligere var det i øvrigt Gulfstream G-III.

Mest interessant er det jo at jensemann og co. som oftest leier inn fly fra Air Alsie i Danmark. Maaange tomlegger mellom Norge og Danmark som kunne vært unngått ved å bruke norske charterselskap;)
For ikke å snakke om den ekstra forunrensningen han visstnok er så opptatt av...:)

Hyyyysj! ;)

Hvor lang tid tar det før dette er å lese i VG? :)

Jeg for min del ser gjerne at vi går til innkjøp av noen privatjet som Statsminister, Regjering og Kongefamilien kan bruke. Det skulle bare mangle at viktige folk som trenger å komme raskt frem til møter over hele verden skulle ha slike fly tilgjengelige.

Med bakgrunn i terroren etter 22. juli er det enda mer fornuftig at vi gir denne muligheten til våre offentlige personer. Hvis du skal vinkle saken slik man gjerne gjør i de forskjellige redaksjonene rundt omkring i vårt land, med sammenligning med våre naboer, så står vi fattigslig tilbake. Noen utdaterte Dassault DA-20 fly som for lengst burde vært skiftet ut. Sverige og Danmark har flere fly til rådighet det samme har Finnene.

Ser man også på de land Norge sender U-hjelp til, vil jeg vedde på at over halvparten har ganske så staselige fly til å fly president og eller statsminister rundt, gjerne mens folket sulter.

Varför använder norska regeringen fortfarande gamla Dassault DA-20? I Norges fall kan det ju knappast vara pga av dåligt med $$$ hos staten.

Svenska regeringen köpte tidigare i år en Gulfstream G550. Den kompletterar de två äldre Gulfstream IV. G550 har mycket längre räckvidd kan flyga ARN/BMA-TYO/BKK/SIN/SFO etc non-stop. Den äldre G-IV behöver mellanlanda.
Gulfstream flygplanen nyttjas främst av utrikesministern och statsministern men ibland även av kungen, ÖB och andra ministrar i regeringen.
För korta flygningar har regeringen även en VIP inredd SAAB 340.

Bildlänk på den svenska G550:

http://www.airport-data.com/aircraft/photo/654694.html

Last edited:
Back