Statslederes fly

Hei, jeg er journalist i Finansavisen og lurer på om noen har mulighet til å hjelpe meg med en sak. Jeg har fått i hånden en oversikt over hvilke flytyper 10 av verdens statsledere bruker når de skal reise utenlands (USAs president bruker Air Force One/Boeing 747, osv.

Men før jeg setter den på trykk vil jeg gjerne kontrollere at informasjonen er riktig. Kjenner noen til hvordan kan dobbeltsjekke dette?

På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen
Anders Horntvedt

Flott at du spør nerdene først. Da blir det rett!
Mane andre journalister burde gjort det samme før de putter ting på trykk - ofte fulle av faktafeil.

Imm
Fast leser av Finansavisa
Og fan av baksideredaksjonen ;)

Da King Fadh av Saudi Arabia (forrige konge) besøkte sitt sommerpalass i Marbella for 10 år siden hadde han parkert 2 Boieng 747 på flyplassen i Malaga. Den ene 747 var fungerte som et fullt utbygd sykehus. I tilegg var det en Airbus 300 eller lignende som fløy hver natt til Saudi Arabia for nye forsyninger av halal kjøtt og andre godsaker.

300 svarte Merchedeser var leid inn fra Tyskland og fungerte som tjenestebiler og persontransport. Ikke en helt vanlig pakketur med andre ord.

Varför använder norska regeringen fortfarande gamla Dassault DA-20? I Norges fall kan det ju knappast vara pga av dåligt med $$$

Det er en enkel årsak: kulturell.
Det er noe som er helt særnorsk, og som ikke mange andre rundt i verden forstår noe av.

Kontrasten er stor i forhold til det Someone forteller om i posten over.
Var ikke den japanske keiseren i Norge med to 747 også?

Da King Fadh av Saudi Arabia (forrige konge) besøkte sitt sommerpalass i Marbella for 10 år siden hadde han parkert 2 Boieng 747 på flyplassen i Malaga. Den ene 747 var fungerte som et fullt utbygd sykehus. I tilegg var det en Airbus 300 eller lignende som fløy hver natt til Saudi Arabia for nye forsyninger av halal kjøtt og andre godsaker.

300 svarte Merchedeser var leid inn fra Tyskland og fungerte som tjenestebiler og persontransport. Ikke en helt vanlig pakketur med andre ord.

Og når jeg var på besøk i Minnesota ifjor fikk jeg høre at den samme konge hadde vært der på Mayo-klinikken. Han hadde da med en 747 for seg selv og en 747 for følget (les:haremet). Da de skulle hjem etter en lengre periode, så hadde selvfølgrlig følget handlet litt, så da måtte de bestille en An124 for å få med alt hjem! Vel, det var nå ryktene som gikk!

Var ikke den japanske keiseren i Norge med to 747 også?

Joda og Bill Clinton hadde også Airforce One og reserve flyet med seg da han var her som president...

Jeg for min del ser gjerne at vi går til innkjøp av noen privatjet som Statsminister, Regjering og Kongefamilien kan bruke. Det skulle bare mangle at viktige folk som trenger å komme raskt frem til møter over hele verden skulle ha slike fly tilgjengelige.

Med bakgrunn i terroren etter 22. juli er det enda mer fornuftig at vi gir denne muligheten til våre offentlige personer. Hvis du skal vinkle saken slik man gjerne gjør i de forskjellige redaksjonene rundt omkring i vårt land, med sammenligning med våre naboer, så står vi fattigslig tilbake. Noen utdaterte Dassault DA-20 fly som for lengst burde vært skiftet ut. Sverige og Danmark har flere fly til rådighet det samme har Finnene.

Ser man også på de land Norge sender U-hjelp til, vil jeg vedde på at over halvparten har ganske så staselige fly til å fly president og eller statsminister rundt, gjerne mens folket sulter.

Jepp, vi burde kjøpe inn et par Airbus 380 og feie de andre jyplingene av rullebanen ... :-) ... Vi burde vente på 900 versjonen vel å merke

Varför använder norska regeringen fortfarande gamla Dassault DA-20? I Norges fall kan det ju knappast vara pga av dåligt med $$$ hos staten.
1. "En krone spart er en krone tjent." Så enkelt. Ønsker man å forbli rik, må man være forsiktig med hva man bruker penger til.

2. Prioritering: Velferd koster. Ønsker man å bruke penger på velferd, kan man ikke samtidig bruke penger på luksus.

3. Signaleffeken: Ønsker man en holdning i befolkningen hvor folk skal godta å betale inn mer enn de får ut, samtidig som andre tar ut mer enn de betaler inn, er signaleffekten uhyre viktig. Derfor er nøkternhet hos statslederne avgjørende, selv om andre løsninger kan være minst like hensiktsmessige eller kostnadssvarende.

Ellers har sjefen i Nigeria nettopp oppgradert flyet sitt til en A330-200.

Var sikkert et viktig møte under palmene på den franske rivieraen som ble første bruk av flyet.

Airbus A330 -243 1053 5N-FGA Nigeria Air Force delivery / first in svc 18-19aug24 BSL-ABV-NCE

For meg er det helt uforståelig at så mange fattige land bruker så mye penger på å skaffe seg et "statsfly". I stedet burde pengene blitt brukt på å bedre forholdene i landene.

All ære til den norske regjeringen som er så sparsommelig.

Back