Statoil Fornebu er snart historie

Men kommer vi til å savne den taxi-befengte bensinstasjonen med den mest crappy servicen i landet? Vel, de har vært nødt til å skjerpe seg etter nedleggelsen.

Lille julaften stenger Statoil-stasjonen på Fornebu for godt - for å gi plass til Statoils nye hovedkontor.

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article276286.ece

Nå er det snart ikke mye igjen..

Ikke for å gå OT men:

Statoil bygger ikke nytt hovedkontor. Det ligger i Stavanger og der vil det alltid ligge. Det de derimot bygger er et nytt Oslo-kontor med plass til alle ansatte fra Vækerø og Majorstua på en plass.

Men kommer vi til å savne den taxi-befengte bensinstasjonen med den mest crappy servicen i landet? Vel, de har vært nødt til å skjerpe seg etter nedleggelsen.

Godt poeng. Det er mye som bør bevares på Fornebu, men Statoilstasjonen er neppe blant de tingene. Det samme kan sies om parkeringshuset som det refereres til lenger opp i tråden her. Et 20 gammelt halvslitent parkeringshus går ikke under kategorien verneverdig

Gode, gamle Statoilstasjonen! Hadde åpent 24/7 en lang periode, og det ble fortært mang en pølse på vei hjem fra byen og siste bussen hadde gått. Redningsplanke på søndagsmorgen når man kom hjem fra jobb sent lørdag kveld og ingen frokost i leiligheten. Sic transit gloria mundi!

Var ute en tur på søndag. Mye har allerede skjedd siden lille julaften da statoilen stengte. De fleste skilter er revet av stasjonen og den er snart klar til riving. det samme gjelder parkeringshuset, der all asfalt snart er borte. Litt rart å se så store forandringer kun på noen få uker. Er ikke lenge siden jeg var å trasket en tur inne i "spøkelsesetasjene" i P-huset (romjula). Det jeg ble meget overrasket over, var fraflyttingen fra pir C. På noen uker er alt fraflyttet. Så inn i den tomme utenlandsterminalen da ideen slo meg; Dette hadde vært det perfekte stedet for et MUSEUM!! Men det er nok for sent nå, dessverre. Har noen bilder jeg skal få lagt ved, med en gang jeg får lastet over bildene.

Det nye Statoilbygget. Skjønner ikke helt hvorfor de river pir C, siden det ser ut som at bygget går klart av piren. legger ved et bilde

Attachments

• bildeoverlegg fbu.jpg
    bildeoverlegg fbu.jpg
    84.8 KB · Views: 567
Ja, mener å ha lest det et sted her inne :) Men jeg får det fortsatt ikke helt til å stemme at de river pir c. Den er jo bare litt over 20 år gammel, og fullt funksjonell. direkte stygt er den jo heller ikke.. Er det noen som vet forresten når de startet å rive den andre delen av pir c, og satelitt A og B? har sett noen bilder fra -99 der så og si ingenting var revet.

gate 25 og de andre er forresten "reddet" for en liten stund til, de har tatt over parkeringshuset sin jobb.

Attachments

• fburamp.jpg
    fburamp.jpg
    119.1 KB · Views: 527
  • fbupir.jpg
    fbupir.jpg
    103.1 KB · Views: 528
Legger ved noen bilder fra søndagsturen.
De siste menneskene har definitivt forlatt gate 37 for godt. og terminalbygget får seg en real oppusning på utsiden med glass fasade og greier! blir ordentlig fint!

Attachments

• DSC02909.jpg
    DSC02909.jpg
    51 KB · Views: 479
  • DSC02916.jpg
    DSC02916.jpg
    66.6 KB · Views: 473
  • DSC02917.jpg
    DSC02917.jpg
    96.4 KB · Views: 99
  • DSC02918.jpg
    DSC02918.jpg
    72.1 KB · Views: 107
  • DSC02919.jpg
    DSC02919.jpg
    78.9 KB · Views: 111
  • DSC02922.jpg
    DSC02922.jpg
    86.8 KB · Views: 124
  • DSC02907.jpg
    DSC02907.jpg
    46.9 KB · Views: 117
  • DSC02915.jpg
    DSC02915.jpg
    60.8 KB · Views: 123
Last edited:
Kan noen få skrudd ned gateskiltene i nattens mulm og mørke i en faderlig fart ..? Jeg tar gjerne det ene ... ;)

Back