Statistik januari för CPH,OSL,ARN

• Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date
Re: Statistik januari för CPH,OSL,ARN

Gode tall for CPH

Det samlede antal flypassagerer i Københavns Lufthavn steg i januar 2008 med 4,4% til i alt 1.528.516 passagerer.

Mer også at CPH hadde 63853 pax i vekst mens Osl hadde godt over hundre tusen!!!!!!!!!

Kunne man kanskje spørre mr KGL om en oversikt over veksten i pax (tall) fremfor prosentvis vekst for for de siste 12 månedene?

Last edited:

Det som er mest interessant er at det er en svikt paa 6.1% i transfer/transitt-pax. Det maa vel trolig hovedsaklig skyldes at SAS sender flere passasjerer direkte ut av Skandinavia og ikke via CPH. Men denne svikten er mer enn kompensert av lokalpaxen (+8.1%).

Prognose og gjennomsnittlig antall passasjerer per fly får vente til jeg er på heimebasen igjen, men veksten i antall passasjerer kan jeg gi.
Den er: +63 853 passasjerer mer i januar 2008 enn samme måned 2007.

Med andre ord, veksten for både ARN og OSL er større i prosent og reelle antall passasjerer enn for CPH (ARN hadde nesten 10 000 flere passasjerer i vekst, mens OSL hadde over 40 000 mer i vekst).

Det maa vel trolig hovedsaklig skyldes at SAS sender flere passasjerer direkte ut av Skandinavia og ikke via CPH.

Det var i gamle dager med monopolet SAS sendte passasjerer, i dag er man en kunde som kan shoppe best mulig flytur og kundene fra NO og SE velger å unngå CPH når en kan. :rolleyes:

Vækst på 4,4& for januar er ganske fine tal for CPH - specielt taget i betragtning af at SAS DK stadig døjer med eftervirkningerne af Q400 problemerne og havde negativ vækst i januar. Så det er ikke fra den kant at væksten er kommet!

Til orientering kan den oplyses at lokal pax steg med ca. 8% i januar mens transfer faldt med ca. 6%.

I modsætning til CPH skeptikerne er jeg fortrøtningsfuld ang. den fremtidige udvikling af transfertrafikken hvor vi efter min vurdering er ved at være nået bundet - der er sat fokus på dette område og samtidig tror jeg CPH formår agere både professionelt og kommercielt for at vende denne udvikling. Uanset hvor meget nogen her har set sig sure på CPH, så eksisterer der alligevel noget kompetence i at drive og udvikle en lufthavn derude på Amager. Herved ikke sagt at tingene ikke kan gøres bedre og at der ikke eksisterer problemer på CPH - det gør der og nogle af dem burde have været løst og håndteret for lange siden.

Spennende tall det her! Ennå mer spennende er det så se hvordan Krabi Airlines med sine 2000 seter ut og inn pr uke fra og til OSL vil påvirke tallene fra og med April, i tillegg til de nye direkteruter som kommer fra Oslo da.
I og med at transittpassasjerer telles som to passasjerer kan jo dette gi seg utslag for både CPH og ARN sammenlignet med Oslo, selv om de klarer å fylle opp med lokale pasasjerer.

Spennende tall det her! Ennå mer spennende er det så se hvordan Krabi Airlines med sine 2000 seter ut og inn pr uke fra og til OSL vil påvirke tallene fra og med April, i tillegg til de nye direkteruter som kommer fra Oslo da.
I og med at transittpassasjerer telles som to passasjerer kan jo dette gi seg utslag for både CPH og ARN sammenlignet med Oslo, selv om de klarer å fylle opp med lokale pasasjerer.

2000 pax pr uge er efter min vurdering peanuts, hvilket ikke kommer til at påvirke tallene sønderligt - lad nu også lige se Krabi Airlines på OSL før vi tager denne snak ;)

Mer også at CPH hadde 63853 pax i vekst mens Osl hadde godt over hundre tusen!!!!!!!!!

Prognose og gjennomsnittlig antall passasjerer per fly får vente til jeg er på heimebasen igjen, men veksten i antall passasjerer kan jeg gi.
Den er: +63 853 passasjerer mer i januar 2008 enn samme måned 2007.

Med andre ord, veksten for både ARN og OSL er større i prosent og reelle antall passasjerer enn for CPH (ARN hadde nesten 10 000 flere passasjerer i vekst, mens OSL hadde over 40 000 mer i vekst).

Det som er mest interessant er at det er en svikt paa 6.1% i transfer/transitt-pax. Det maa vel trolig hovedsaklig skyldes at SAS sender flere passasjerer direkte ut av Skandinavia og ikke via CPH. Men denne svikten er mer enn kompensert av lokalpaxen (+8.1%).

Til orientering kan den oplyses at lokal pax steg med ca. 8% i januar mens transfer faldt med ca. 6%.

Visst ekar det här inne? :smile2

Trevligt att CPH fick fram sina siffror tillslut så att folk kan sova gott på nätterna.

Da får jeg våge meg utpå med CPH's prognose for 2008 i samme format og beregningsmodell som for de to andre
CPH 21,7 - 22,3 millioner passasjerer

Og litt mer faktiske tall:
63 469 passasjerer mer enn i januar 2007
72 passasjerer i gjennomsnitt i hvert fly (hele 2007: 86)

Så en liten grafisk fremstilling av forholdtallene mellom CPH (satt til 100%) og de to andre - tre av disse er faktiske tall og for den fjerde benyttes middeltallet for 2008-prognosen

3Scan_jan07.jpg

Hva skjer i januar 2011?

2000 pax pr uge er efter min vurdering peanuts, hvilket ikke kommer til at påvirke tallene sønderligt - lad nu også lige se Krabi Airlines på OSL før vi tager denne snak ;)
Nei, 2000 pax pr uke utgjør 8000 pax pr måned, så de helt store forskjellene blir det ikke..

Back