Starte først - lande sist

Randulfb

ScanFlyer Blue

Er det nokon som kan forklare meg ein liten ting?
Sist måndag starta DY401 før SK1313 frå AES, men landa ca 5 min etter.
I dag starta også DY401 først, men vart lagt i hold over Hamar pga. tåke på OSL. SK1313 gjekk direkte, og landa dermed ca 10 min. før.
Kva er det som gjer at slikt skjer?
For ein legman så er det naturleg å tru at den som starter først, lander først på ein så kort tur.

Re: Starte først - lande sist

I dag starta også DY401 først, men vart lagt i hold over Hamar pga. tåke på OSL. SK1313 gjekk direkte, og landa dermed ca 10 min. før.
Kva er det som gjer at slikt skjer?
For ein legman så er det naturleg å tru at den som starter først, lander først på ein så kort tur.

Du, det kan en lure på.. I august reiste jeg TRD-OSL med Norwegian, og vi dro ifra gate rett før SAS som sto på nabogaten. Stor var overraskelsen da SAS flyet hadde landa 10 min før oss på OSL.

Det kan jo tenkes at DY har en annen kostnadsplan som gjør at Norwegian flyr på en lavere marsjhastighet enn SAS?

DY har jo stort sett konsekvent satt opp lengre rutetid enn SK, så at SK dermed klarer å lande først er vel ikke så overraskende...

DY har jo stort sett konsekvent satt opp lengre rutetid enn SK, så at SK dermed klarer å lande først er vel ikke så overraskende...

Dette virker å relatere seg til faktisk brukt tid og ikke planlagt rutetid?

Vel CRJ900, nå taler du mot bedre viten. De to omtalte destinasjonene, AES og TRD til OSL har begge selskap en flytid på 55 minutter (unntak to morgenflighter til DY fra TRD som har 5 minutter ekstra tid). Tror heller det er slik at DY prøver å optimalisere faktisk flytid til det som er planlagt og resultatet blir lavere kostnader og mindre utslipp. Hvorfor SAS synes å fly "som gal" for å komme først er vel en misforstått konkurranse? Det nok å være på tid.

Var med på en vinge til vinge race i går mellom SK311 og DY183. SK311 hadde 1 minutt mindre tid i luften enn DY183, men når en ser på radar-reprisen har jeg en mistanke at DY hadde lavest fuelburn pr sete selv om de fløy med KKL.

Når det kommer til landing i tåke, så har jeg opplevd to ganger at SAS maskinen som går på samme tid får lande med en gang, mens DY får holding.

Begge de tilfellene ble det antydet at det har med tillatelse til å lande i dårlig sikt å gjøre, altså individuell CAT sertifisering å gjøre hos pilotene.. Vært morsomt om noen av dere som har peiling på dette kan bekrefte eller avkrefte om dette kan stemme.

Nå har vel også flere av SAS' 737NG HUD, noe så vidt meg bekjent DY ikke har, og i noen gitte tilfeller er vel HUD/HGS et krav for lavsikt/nullsiktlandinger? Uten at jeg vet om dette er relevant i det overstående spørsmålet.

Når du skriver starta, mener du da take-off eller pushback?

Det hender jo at det ved tåke på GM blir slotreguleringer på arrivals og flyene tildeles en CTOT (calculated take-off time) basert på EOBT på avgangsplassen (forenklet forklaring)
Hvis DY401 var klar før sin CTOT kan han ha pushet og håpet på en forbedring mens han ventet på taksebanen. Mulig han ikke fikk det og måtte vente på SAS1313 som hadde tidligere CTOT.
Edit: ser på kartet at det er lite TWYs å spille på i AES ;-)
Eller at DY401 trengte deice, mens SAS1313 ikke trengte?

Hvis DY401 tok av først og været på GM derimot var bra kan det hende SAS1313 fløy RNAV visual og dermed fikk en shortcut som ikke DY401 ville fly?

Mulig DY401 hadde med så mye fuel at de måtte ned på MLW og dermed ba om noen ekstra trackmiles?

Oslo APP vil normalt forsøke å lande annenhvert fly på hver rullebane, avhengig av parkering/stand og dette dikterte en annen sekvens enn "first come, first served"?

Mange ting som kan påvirke sekvensen mao. Har liten tro på at forskjell i Cost Index i FMS vil utgjøre særlig forskjell på en så kort tur som AES-OSL. De vil fly samme rute og forskjellen i hastighet skal være rimelig stor før ATC vektorerer den tregeste unna for å slippe frem en som er raskere.

My $0.02

Last edited:

Når du skriver starta, mener du da take-off eller pushback?

Det hender jo at det ved tåke på GM blir slotreguleringer på arrivals og flyene tildeles en CTOT (calculated take-off time) basert på EOBT på avgangsplassen (forenklet forklaring)
Hvis DY401 var klar før sin CTOT kan han ha pushet og håpet på en forbedring mens han ventet på taksebanen. Mulig han ikke fikk det og måtte vente på SAS1313 som hadde tidligere CTOT.
Edit: ser på kartet at det er lite TWYs å spille på i AES ;-)
Eller at DY401 trengte deice, mens SAS1313 ikke trengte?

Hvis DY401 tok av først og været på GM derimot var bra kan det hende SAS1313 fløy RNAV visual og dermed fikk en shortcut som ikke DY401 ville fly?

Mulig DY401 hadde med så mye fuel at de måtte ned på MLW og dermed ba om noen ekstra trackmiles?

Oslo APP vil normalt forsøke å lande annenhvert fly på hver rullebane, avhengig av parkering/stand og dette dikterte en annen sekvens enn "first come, first served"?

Mange ting som kan påvirke sekvensen mao. Har liten tro på at forskjell i Cost Index i FMS vil utgjøre særlig forskjell på en så kort tur som AES-OSL. De vil fly samme rute og forskjellen i hastighet skal være rimelig stor før ATC vektorerer den tregeste unna for å slippe frem en som er raskere.

My $0.02
Planlagt avgang er 0700 for begge avgangane. Begge gongane hadde DY først pushback, og vi tok av først (har aldri opplevd at den som har tidligst pushback på AES ikkje har teke av først). Så eg snakkar om faktisk avgang og faktisk landing.

Sender SAS og Norwegian like flightplans med tanke på rute?

-eggs

....hvorfor?

SAS ble kastet ut av testprgrammet grunnet non compliance med nav accuracy, får se om de kommer inn etter hvert.

Edit: Kolleger har påpekt av forbundet ble opphevet sist helg. Hovmod står for fall. osv De har med andre ord fått komme inn igjen.

Last edited:

Nå har vel også flere av SAS' 737NG HUD, noe så vidt meg bekjent DY ikke har, og i noen gitte tilfeller er vel HUD/HGS et krav for lavsikt/nullsiktlandinger? Uten at jeg vet om dette er relevant i det overstående spørsmålet.

Du blander ikke nå? Jeg trodde DY hadde HUD i, om ikke alle NGer, så i hvert fall alle -8JP?

SAS hadde jo HUD på NG'ne, men ble ikke de disablet i SCANOR, men er de på igjen nå ?

SAS hadde jo HUD på NG'ne, men ble ikke de disablet i SCANOR, men er de på igjen nå ?
De ble disabled i SCANOR, ja (pga av det ikke var beskrevet i manualverket som var arvet fra BU) men ble "gjenopplivet" før SAS ble ett igjen. Hvor mange av flyene levert de siste syv-åtte år som har HUD vet jeg ikke, så det er en blandet flåte i så måte.
Ingen fly i DY har aktiv HUD, nei.

Men har HUD-installasjon noe å si for minima ved CAT-3?

Sender SAS og Norwegian like flightplans med tanke på rute?
Uten at det nødvendigvis er relevant for dette spesifikke spørsmålet, opplever jeg "ofte" at SAS og NAX har forskjellige reiseplaner på ruta fra Haugesund til Oslo f.eks.

Litt rart dette, da jeg ofte opplever at vi flyr like fort eller raskere enn SAS. Jeg stusser også på hva HUD har med CAT III minima å gjøre, men kjenner ikke til systemet godt nok til egentlig å kunne uttale meg.

Og bare så det er sagt: det tar lang tid å fly forbi noen, særlig om man flyr samme rute. Neppe noe man rekker mellom Oslo og Trondheim.

Back