Starte først - lande sist

Re: Starte først - lande sist

Hva filer man fra HAU til OSL nå for tiden, RIPAM eller ADOPI? Husker jeg ikke helt feil, så ble det vel åpnet for å file ADOPI for en stund siden. Blir jo som regel litt kortere hvis det er 19 i bruk. Gjør DY og SK forskjellig her?

...og hva med TRD-OSL? Via BELGU eller INREX? Der synes jeg å huske at det var konsekvent forskjell på SK og DY. Men det er et par år siden...

Hva filer man fra HAU til OSL nå for tiden, RIPAM eller ADOPI? Husker jeg ikke helt feil, så ble det vel åpnet for å file ADOPI for en stund siden. Blir jo som regel litt kortere hvis det er 19 i bruk. Gjør DY og SK forskjellig her?
Såvidt jeg kan erindre bruker NAX alltid ADOPI, mens SAS veksler mellom ADOPI (75% av tilfellene?) og RIPAM..

...og hva med TRD-OSL? Via BELGU eller INREX? Der synes jeg å huske at det var konsekvent forskjell på SK og DY. Men det er et par år siden...

TRD er alltid BELGU. Lenger nord er det store variasjoner dog. Intensjonen var at alle nord av Bodø skulle inn via INREX for å få bedre balanse mellom TMA og RWY demand. I praksis flyr mange flere via BELGU.

Finnes det en ordbok til alt dere driver å skriver om nå???

Det står ikke for noe spesielt. BELGU og INREX osv er definerte punkt som flyene navigerer mellom i det organiserte rutenettet for fly.

Back