StarMegaDO II

Someone

Moderator
Medlem
Så var det tid for deltagelse på det andre StarMegaDOet i regi av Flyertalk.

Opplegget (for min del) begynte i Frankfurt, så først måtte jeg komme meg ditt på egenhånd og kjøpte en en-veis billett med SAS på deres salg i august til 500-og-noe-kroner. Var et opplegg allerede fra lunjstider på tirsdag den 2/11, men pga jobb så måtte jeg droppe det så kom først ned til kvelden og middagen og overaskelsen da.

02112010076.jpg


SK4757, med avgang 16:40 fra OSL, var booket og etter en litt amputert dag på jobben satt jeg på Flytoget på vei mot OSL. Litt usikker på hvordan security ville gå, da jeg hadde både brunost og leverpostei i kofferten, som jeg tenkte ta med som håndbagasje. Tok sjansen på at det skulle gå bra, men fryktet det værste da sikkerhetskontrolløren ikke likte det han så og ba om å få se i kofferten. Så som det var at det sikkert er leverposteien dere reagerte på, og mente at det ikke kunne regnes som veske. I følge han så gjorde det egentlig det, men sa at vi kunne si det ikke var veske denne gangen.......javel, fint. Og faktisk første gang, jeg har opplevd å kunne diskutere med dem og vinne en diskusjon om hva som er fast eller flytende.:colgate:

Etter å ha tatt ut noen dollar, bar det så opp i SAS Scandinavian Lounge hvor jeg fikk meg litt øl, GT og litt mat før avreisen. Ble så boarding og kom meg ut til gaten hvor en av SAS sine 737-600 stod å ventet. Denne gangen ved LN-RRY

Kom meg ombord og fant sete 10A, som jo er av de gode plassene ombord i SAS sine -600
P1020870.jpg


Husker ikke helt belegget, men mener husker det var ca 70% fullt. Hvorav 6 på business og 2 på economy extra, fordelt utover de 6 første radene.

Push back litt før tid og kom oss opp i luften og satte kursen nedover mot Frankfurt. Kjøpte med en øl og chips ombord og eller var det en helt vanlig flygning de ca 2t ned til FRA uten noe spesielt å melde om. Landet noen minutter før tiden og som ofte når man kommer med SAS fra OSL så ble det fjernpark overfor T2 og bussing inn til B-piren på T1. Oppsatt rutetid fra 18:45, men siden jeg skulle være på Lufthansa kontoret klokken 19:00 var det kjekt at vi både kom litt tidlig og at jeg kun hadde håndbagasje

Etter en runde med noen representanter og stander (inkludert mat og drikke prøver :D ) fra de forskjellige selskapene i Lufthansafamilien og noen taler var det klart for middag. Satt selv mellom forumets LNv22 og markedsdirektøren til Star Alliance og vil si jeg hadde en riktig så interesant diskusjon om både Star Alliance og allianser generelt

Lufthansa stilte også opp med massasje. Så etter middagen ble det å få knadd opp litt stive skuldre og rygg

P1020871.jpg


Så var det tid for overaskelsen, som var nachspiel i Lufthanse sin First Class Terminal
P1020874.jpg


Fikk kikket oss rundt der, itillegg til at vi måtte ta endel vanskelig beslutninger som å velge hva slags brennvin vi hadde lyst på :drink
P1020875.jpg


Etterpå ble det å tusle bort til Sheraton, hvor rom var booket for natten. Min roomie, LNv22, hadde allerede sjekket inn så var bare å gå rett til køys for å lade opp til morgendagens sprell.


Dagen etter hadde vi beregnet god tid, så begikk over til terminal ca 2,5 time før avgang. Jeg fikk sjekket inn i business skranken på 2 minutter, men pga noe billettkrøll som han (LNv22) før utdype selv tok langt over en time før vi kunne begge levert fra oss koffertene og sette kursen gjennom security og utover A-piren for litt mat og drikke i Tower Loungen

Stappfull lounge og at det kun er to små heiser opp ditt trakk litt ned, men utsikten for de som finner en stol ved vinduet er det ingenting å si på.

LH440 til Houston var satt opp på gaten rett ved siden av loungen, hvilket var praktisk så begikk oss etterhvert ned dit hvor D-ABVH, malt i "Boeing-Lufthansa 50års samarbeid" livery stod å ventet. En 747-400 levert i april 1991 og dermed over 19,5 år gammel

P1020877.jpg


P1020878.jpg


Kom meg ombord og ned i sete 25B for anledning. Som var i den tredje business kabinen i denne jumboen.

Fikk strekt ut bena....
P1020879.jpg


....og drukket et glass med velkomst Champagne....
P1020883.jpg


.....og var klar for til flyturen til Houston

To be continued........
 
Last edited:
LH440 til Houston var satt opp på gaten rett ved siden av loungen, hvilket var praktisk så begikk oss etterhvert ned dit hvor D-ABVH, malt i "Boeing-Lufthansa 50års samarbeid" livery stod å ventet. En 747-400 levert i april 2011 og dermed over 19,5 år gammel

Tsk tsk tsk.....trodde det sto bedre til med mattekunnskapene Espen.... :p :p
 
Del 2

Glassene ble så samlet sammen og vi kunne komme oss avgårde. Etter en 54-sekunders take-off var vi airborne og kursen ble satt mot Houston. Denne gangen en relativt nordlig rute, som innebar at vi kom over Island

Menyer og hvite duker ble så delt ut og en runde med drikketralla ble gjennomført, så jeg kunne få litt mer Champagne
P1020885.jpg


Menyen ble studert, valg tatt og man fikk også litt tid til å se ut av vinduet
P1020889.jpg


Til forrett var valgene dette:
Marinated King Prawns on mixed Melon Salad

Veal Roulade with Mushrooms, dried Fruit, Bulgur Salad, Orange and Carrot Sauce

Mixed Lettuce with Herb Mushrooms, Olives and Bell Pepper with Spanish Dressing


Gikk for kalverulladen, som var ganske god, med uten å imponere
P1020896.jpg


Til hovedrett stod valget mellom følgene

Red Mullet Filet on Paella with Mussels

Garganelli with Tomato Sauce, Cheese and Olives

Roast Goose with Red Cabbage, Potato Dumplings and Herb Crumb Butter


Gikk for pastaen, som smakte langt bedre enn den så ut
P1020898.jpg


Litt surr med vinene da det visste seg at de bare hadde 2 av 3 rødeviner som stod på menyen, uten at jeg tror crewet var klar over det. Men de var ingen krise og det var god stemning blant både crew og passasjere, så var ikke noe problem å velge noe annet

Til dessert stod valget mellom ost, mandelkake og frukt. Valgte ostene som var Manchego og Iberico, sammen med et glass portvin. Sistnevnte visste seg å være korket, men de kom med en ukorket en etterpå
P1020899.jpg


Etter maten ble det så en kopp te og litt whisky, da en Johnnie Walker Black Label, som Lufthansa serverer på business class
P1020900.jpg


Som nevnt, var det god stemning blant både passasjerer og crew og var aldri noe problem å få påfyll av det man måtte ønske.
P1020902.jpg


Litt mer te....og denne gangen ukorket portvin
P1020904.jpg


Midt i flighten kom de også med litt eplekake og fant da ut det var en anledning for den nesten obligatoriske Warsteineren
P1020909.jpg


P1020913.jpg


Fant ut det var greit å strekke litt på bena og ta en tur opp til 1.klasse, hvor en gjeng Flyertalkere hadde laget seg en liten salong hvor man kunne slå seg ned for en liten stund. Litt bedre Champagne enn Jaquart som de serverer i business ble også prøvd
P1020915.jpg


....itillegg fikk jeg med meg et glass Blue Label av flyvertinnen til å ta med meg ned
P1020918.jpg


Ble så etterhvert tid for servering nr 2 hvor valget var følgene
Serrano Ham with Olive, Octopus Salad, ashed Goat Cheese, grilled Zucchini and Bell Pepper

Linguini with Spinach and Tomato Sauce


Valgte "tapastellerkenen" og den fallt i smak
P1020923.jpg


Hvem sier det er kjedelig å fly?
P1020940.jpg


Etterhvert så begynte vi å nærme oss Houston.....
P1020952.jpg


...og flyet ble gjort klart for landing
P1020965.jpg


P1020966.jpg


Landet så i et regnfullt Houston og kunne omsider parkere ved den D-terminalen
P1020969.jpg


En utrolig hyggelig flygningen var over, selv om maten ganske var totalt sett hakket under hva jeg har fått hos Lufthansa tidligere. Men crewet var opplagt og hyggelig og det var en flygningen jeg virkelig nøt.

Litt kø i immigration, men ikke så alt for vært og bagasjen hadde allerede ankommet båndet da jeg kom og man kunne finne shuttlen til hotellet.

Kom oss på plass og etter noen drinker i hotellbaren bar det på MO's BBQ for litt mat. Men merket godt jeg var sliten og noe jet-lagged så dro hjem ganske tidlig og tok kvelden.

P1030017.jpg


Dagen stod jeg opp tidlig og benyttet meg av jet-laggen for en morgenøkt i treningsrommet. Senere på dagen ble det å besøke Continental før det var tid for Frequent Traveller Awards. Havnet på bordet til Kingfisher representantene som stort sett hanket inn det som var av bonusprogrampriser for asiatiske flyselskap

P1030020.jpg


......mer følger: neste del bli Charterturen!
 
Last edited:
Ser for meg overskriften til dette bildet:

"Full nordmann stoppet Lufthansa fly"
P1020940.jpg


BF:cheers:
 
CO1905 som var rutenummeret på charteren som skulle ta oss IAH-PHX-SEA....og med avgang "alt for tidlig" kom shuttelen allerede klokken 05:00 for å ta oss de 10 minuttene bort til flyplassen. Heldigvis var jeg ennå ikke på amerikansk tid, så kom meg nå opp.

Innsjekk i charterskranken til CO på IAH og fikk sendt avgårde kofferten, før det ble en tur innom Presidental Club for en liten matbit. Typisk amerikansk lounge som ikke er veldig å skryte av, men er deilig med en stille oase med gode stoler mens man venter på flyet

P1030021.jpg


Soloppgangen...
P1030022.jpg


Ble så tid for boarding og ikke overaskende skulle 80% av loungen med på samme flyet. Ved gaten stod N57864 å venten. En 757-300 bygget i 2001, og som kom fra ATA før den fikk CO farger.

Med sete på rad 34 var det en lang vei å gå gjennom det tynne røret før man kom til den bakerste kabinen og kunne slå seg seg. Ikke standard catering på denne flighten og etterhvert kom champisen....en av mange runder
P1030025.jpg


Frokost ble det også, og av den relativt typisk amerikanske sorten, men smaken var god
P1030026.jpg


Ikke noe å si på stemningen på tross av fakirflighttider, da det er utrolig hvordan litt drikke løser opp trøtthet.

Kom oss så ned i PHX og det var deilig med sol og rundt 30 grader i starten av november
P1030033.jpg


Her ble vi tatt med til et kaktusreservat hvor vi hadde et møte med toppledelsen i US Airways, som har sitt hovedkontor rett borti høgget
P1030034.jpg


Så var det på tide å komme seg videre og vi kom oss ombord og kunne sette kursen mot PAE og Boeing
P1030035.jpg


Serveringen kom igang igjen og crewet var virkelig med på opplegget og sørget for at man ikke var tørste. Itillegg var den en putekrig ombord, lotteri med meget fine premier (Kapteinen vant en iPad) og det var rett og slett morsomt.

På menyen stod COs sin hamburger
P1030036.jpg


Før oppryddning......
P1030037.jpg


Innflygningen til PAE
P1030038.jpg


Egentlig var det meningen at vi skulle ta en low-pass ved ankomst, men pga tett tåke ble det avlyst og vi landet som normalt på PAE. Riktignok kan man diskutere hvor normalt det er å lande på PAE.

Parkerte det Boeing sitt besøksenter og ble sluset inn gjennom regnet for en velkomst av Boeing
P1030040.jpg


Hos Boeing var det en super omvisning hvor vi blant annet var nede på produksjonsgulvet for 787, 777 og 747, inne en Dreamlifter og ikke minst kom inn i en av 787ene som brukes i testingen. Ingen bilder derfra da det det er photoforbud hos Boeing, men fikk dette fra flyvinduet når vi kom som viser endel av de parkerte 787ene
P1030039.jpg


Senere på kvelden var det et opplegg med middag gjennom Starwood på Sheraton, før man etterhvert tok kvelden og ruslet ned til Westin hvor vi hadde rom for natten

Dagen etter var det på tide å begynne hjemreisen. For min del betydde det å først komme seg til Denver hvor jeg skulle tilbringe en natt. Ble United og en av deres A320 ned dit. Stappfullt fly og knyttnevetesten ble bestått under tvil. Tok en cola og eller satt jeg stort sett og leste og hørte på musikk. Var også en tur innom Red Carpet Lounge på SEA. Tok meg en juice, mens jeg stort sett satt i telefonen hele oppholdet. Like greit da det uansett ligger i kjelleren og ikke er noen utsikt, selv om loungen i seg selv var ganske fresh.
Avgang på tid og samme gjaldt landing i Denver. Kjørte litt budsjett og hoppet på en Super Shuttle inn til Westin Tabor Center hvor jeg skulle bo

P1030041.jpg


Litt synd UA fargene skal forsvinne, da jeg synes de er bedre enn CO sine
P1030042.jpg


Ankomst Denver
P1030043.jpg


Alt i alt en kjempetur og Tommy og de andre organisatorene i Flyertalk hadde nok engang fått til et kjempeopplegg, og disse MegaDOene kan absolutt anbefales.

Resten av hjemreisen savnes muligens, men den kommer i en helt egen trip report
 
Kjempeflott rapport :up: Man skulle planlagt litt bedre, slik man kunne tatt seg en tur på DO..
 
Ha ha ha. Hjerteløst bra. Synd jeg aldri fikk med meg en av de originale av disse. :)
 
Er det helt slutt? Covid som satte stopper?

Nja... Tommy777 arrangerte en videochat-sesjon for 1 år siden (april 2021) hvor det var snakk om planlegging for neste MegaDo. Dette ble fulgt opp med invitasjon til å melde seg frivillig til planlegging av en jorden rundt-MegaDo. Hva som skjer i kulissene er ikke godt å si.
 
Back
Top