Star Alliance round the world bilett?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Hei,

nevnte for fatteren at en jorden rundt billett eksisterer for Star Alliance og SAS, og han var meget interessert i å finne ut mer om dette. Har sett litt på Staralliance.com men har ikke helt funnet ut info om hvor mye det koster å fly på business klasse billett fra Norge.

Noen som har erfaringer?
 
Ikke bare det, men FlyerTalk sitt Start Alliance-forum er også gull verdt når det gjelder planlegging av slike billetter. Her finnes folk med mye kunnskap, ofte mer enn det jeg opplever å ha kunnet finne hos flyselskapene selv (og jeg har etter hvert 6 av disse billettene under beltet).

mvh,
A :)
 
En RTW på Star Alliance billett koster fra ca 40 000-54 000 skatter,

på businessclass alt ettersom hvor mange stopp en skal ha,blant annet.


Du må være borte i minimum 10 dager, max 12 mnd

Du kan bruke følgende selskaper:

AC,BD,JK,JP,KF.LH,LO,LX,NH,NZ,OS,OU,OZ,RG,SA,SK
SQ,TG,TP,UA,US,HP

Minimum 3 stopover, max 15

Men det er en haug med regler og untak her så ta kontakt for fler spørsmål (eller send meg en mail/PM).


Scanor (som jobber på 05400)
 
Litt saksing fra FlyerTalk igjen:

FAQ'en for *A sine RTW-billetter, linker til priser, regler som publisert av SAS. SAS sine regler ser faktisk ut til å være noe utdaterte, så les denne tråden i tillegg.

I tillegg, post gjerne spørsmål der, de besvares fort og kompetent. :)

OneWorld har indeed to rekker produkter som er noe lunde tilsvarende som *A sine RTW-billetter. Det første er som Billettøren over sier, One World Explorer, som er basert på segment. Her kjøper du en tur via 3, 5, 5 eller 6 kontinent og så har du en fordeling på hvordan du får ha opp til 20-og-noen segment fordelt på turen. Det andre produktet er mye enklere og heter Global Explorer, som er basert i hovedsak på miles slik *A sine billetter er. Mer infor i FlyerTalk sitt OW-forum, her og her.

SkyTeam har også noe lunde tilsvarende produkt, men langt fra samme dekningen i enkelte regioner og samme sømløse integrasjon ut i fra hva jeg har lest fra andres erfaringer, samt at det finner også et jorden-rundt-produkt som er et samarbeide mellom SQ, VS og NZ.

To andre ting du skal være obs på et at for alle produktene så varierer prisene avhengig av hvor du starter, og f.eks. med *A sine RTW-billetter er de visst nok veldig fordelaktig å starte i Danmark etter de siste pris-justeringene, mens OW-produkter har vært veldig fordelaktig å starte i enten Polen eller Sverige.

Det andre er at med en stor bileltt er det mye skatter, så regn med at flyplass-skatter og andre tillegg kan fort utgjøre 2-5.000 kroner på toppen av prisen.

Og et tredje råd: i disse elektroniske tider har enkelte av disse billettene begynte å bli utstedt som elektroniske billetter. Sky dette som pesten, og hold deg til godt papir.

-A
 
Hva vil prisen bli på en jorden rundt med henholdsvis *A og OW hvis man vil reise OSL-BKK-LAX-OSL enten via SIN eller HKG? Hva vil den koste i Business og hva i Economy med avreise juni/juli 2007? Også fint hvis noen har oversikt over priser for barn og infants.
 
Takk for all info, ser ut som det blir litt å sette seg inn i, så kan tenke meg at vi blir nødt å gå til SAS eller ringe for å spikre dette i sammen.

Er det noen som har idéer for å oppnå minst mulig lange strekk. Spesielt vil de slippe f.eks CPH-BKK, men helst ha ett stopp i mellom.

Det beste for dem hadde vært å bare slippe unna med langstrekk over stillehavet og atlanterhavet.

Så langt har de nevnt som mulige destinasjoner:
Bergen
New York
San Fransisco
Honolulu
Tokyo
Hong Kong
Ho Chih Minh
Phnom Penh
Bangkok
Singapore
Amman
Bergen

Farmer har lest din rapport som var meget interessant. Hva vil du si er must på turen. De har laptop med trådløst internett, regner med det er greit å bruke den til å bestille hotell underveis.

Er det noen selskaper som må prøves? Regn med at de helst vil slippe LAX til AKL type lange leg.
 
Regneark med priser er her.

Korteste ruten med *A er vel osl-cph-bkk-lax-sea-cph-osl som er 20.081 miles, fra Great Circle Mapper.

Korteste ruten med OW blir vel osl-lhr-bkk-hkg-lax-lhr-osl som er 21.230 miles, GC igjen.

Baser på det kvalifiserer dette i *A sin verden godt under gresen til en YRWSTAR1, som er bak i bussen, maks 29.000 miles, og koster fra regnearket, eks-OSL ca. 18.400 NOK (men 16.500 NOK fra ARN). *A har i tilleg noe de kaller en STARLITE, som er maks 24-25.000 og bare tilgjengelig i økonomi, og den ligger på ca 1800 EUR. Pluss skatter og avgifter, alt sammen.

I OW sin verden blir dette en LONE3 (Europa, Asia, Nord-Amerika) og koster 15.200 NOK ca. Global Explorer-priser lå ikke inne der jeg tittet.

Uansett, enten man velger OW eller *A på dette så er det hauger av miles/segmenter til overs på den minste billetten. il sammenligning var min forrige *A-billett slik:

BGO-OSL-LHR-FRA-JFK-SFO-EUG-PDX-LAX-NRT-HKG-SIN-BNE-SIN-BKK-NRT-SIN-CPH-BGO, med en liten BKK-SIN-CGK-SIN-BKK på siden inni der. ALt er mulig stort sett. Det står på SAS sine sider at man må resise kontinuerlig øst/vest-over, men det er i utgangspunktet en veldig forenkling. Verden er delt i tre soner (EMEA, Amerika, Asia/Oceania) og man kan åp *A sine billetter stort sett herje fritt innenfor hver sone, bare de krysses i rett retning. Skal du ha mest mulig for pengene foreslår jeg at du bruker noen timer og leser reglene og spør deg rundt.

-A
 
Originally posted by LN-AFG

Takk for all info, ser ut som det blir litt å sette seg inn i, så kan tenke meg at vi blir nødt å gå til SAS eller ringe for å spikre dette i sammen.

Er det noen som har idéer for å oppnå minst mulig lange strekk. Spesielt vil de slippe f.eks CPH-BKK, men helst ha ett stopp i mellom.

Det beste for dem hadde vært å bare slippe unna med langstrekk over stillehavet og atlanterhavet.

Så langt har de nevnt som mulige destinasjoner:
Bergen
New York
San Fransisco
Honolulu
Tokyo
Hong Kong
Ho Chih Minh
Phnom Penh
Bangkok
Singapore
Amman
Bergen

Farmer har lest din rapport som var meget interessant. Hva vil du si er must på turen. De har laptop med trådløst internett, regner med det er greit å bruke den til å bestille hotell underveis.

Er det noen selskaper som må prøves? Regn med at de helst vil slippe LAX til AKL type lange leg.

Bare spør, dette er sommertrivia god som noe. :)

Du kan få korte strekk mange steder.

CPH-BKK blir jo fort til CPH-FRA-DXB-SIN. Stillehavet gjør man unna med et hipp fra vestkysten av USA til Hawaii, og så et hopp videre til New Zealand. Hawaii til Tokyo er jeg ikke sikker på om noen i *A betjener. Atlanteren fikser man med LHR-JFK med UA, som er knappe 6 timer.

*A sine websider har et nyttig verktøy som mankan laste ned for å konstruere ruter for RTW-billetter og som gir deg fine farger og streker og sier når du har brutt regler, men det har også en og annen bug.

Av ting som er must underveis, for min del, så er det at man gjør det man må ha gjort i Europa og USA, holder seg unn spesielt innenriks-tull i USA og bruker moroen til å se fjerne ting i Oceania og Asia. Asiatiske selskap er stort sett mye hyggeligere å fly med også.

I tillegg til Farmer sin trip report så er det også to halve trip reports fra meg, og en hel haug av de i trip report-forumet på FlyerTalk.

-A
 
Takk for info ph-ndr ;)

Er det også fordel a reise vestover, med tanke på å unngå å være så mye døgnvill?
 
Originally posted by LN-AFG

Takk for info ph-ndr ;)

Er det også fordel a reise vestover, med tanke på å unngå å være så mye døgnvill?

Jepp, alle mine har vært vestover, og det er hjulpet bra. Forsøk og at du får flighter sm lander seint ettemriddag eller kveld, sånn at man kan gå rett i seng og våkne opp i rett tidssone.

-A
 
Originally posted by KLMfan

Hvis man starter reisen mot vest får man "amerikanske" bagasjeregler da ? 2PC ?

Det har ingenting med hva retning du starter. Om man har en *A RTW-billett er det pieces hele veien alle veier.

-A
 
Originally posted by TG923

Hva er mulig/enklest hvis man vil unngå USA på RTW med Star?

...-lhr-yyz-yvr-icn/sin/hkg/akl/nrt/kix...

Vet ikke, men er mulig det er mulig med FRA-YVR, eller LHR-YVR på noe vis om sommeren, så slipper man en domestic transcon i Canada, men FRA-YVR lukter av LH, som ikke er så mye bedre.

f.eks. :)

-A

PS: For flynerdene der ute så er det jo noe nytt og spennende fra slutten av september om man sniker seg innom BKK. Store sjanser for kaos, tapt baggasje, tapte forbindelser og det som bedre er! :D

PPS: LH flyr daglig med en 346 FRA-YVR ser det ut til, og AC flyr 2x daglig LHR-YVR. :)
 
Back
Top