Følger deg på den, men hvor imponerende er egentlig det europiske nettverket til SK i 2024 fra OSL? Det blir jo mye FRA, MUC og ZRH av en grunn allerede.
Forstod ikke den?
Hvilke destinasjoner mangel egentlig?
Følger deg på den, men hvor imponerende er egentlig det europiske nettverket til SK i 2024 fra OSL? Det blir jo mye FRA, MUC og ZRH av en grunn allerede.
Her henger jeg ikke med på hva du snakker om i det hele tatt. Hva mener du med at det bare er LHR, CDG og AMS som SK tilbyr direkteruter til fra OSL som LH-gruppen ikke kan matche? Høres for meg ut som du ikke har oversikt over hva SAS tilbyr. De aller fleste SAS-destinasjoner kommer du deg ikke nonstop til med LH fra Skandinavia... (igjen, spørsmålstegn). Ja, her må du rett og slett utdype mister. Kjapp telling (med forbehold om feil) sier at SAS har 45 europeiske destinasjoner fra OSL denne sommeren. Riktignok er noe feriedestinasjoner som kun går midt i fellesferien, men det aller meste går med grei frekvens mars-oktoberFor å sette det på spissen så er det vel omtrent bare de tre store, nevnte, altså LHR, CDG og AMS som SK tilbyr direkteruter til fra OSL som LH-gruppen ikke kan matche? Så kommer frekvens inn i bildet. Da sitter man vel igjen med MXP, MAN, BER og DUB? Og der er jo frekvens tidvis ikke veldig imponerende.
Om noe "mangler" eller ikke er jo selvfølgelig et poeng, men vi snakker jo ikke akkurat om et veldig stort nettverk ut fra OSL, særlig om man ser på frekvens.
Jeg skriver at SK ikke har et så veldig omfattende europeisk rutenett ut fra OSL til sammenlikning med Star selskapene. Beholdningen er stort sett LHR, AMS, CDG samt ruter med lav frekvens til destinasjoner som allerede er nevnt. Det er ganske mange store byer og hovedsteder i Europa man ikke kommer seg til med SK uten å måtte mellomlande, om man i det hele tatt kommer seg dit.
Du må gjerne motstride den oppfatningen, men 45 destinasjoner er som du selv skriver i stor grad preget av typiske feriedestinasjoner som betjenes i sesong.
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Star uten SAS har MUC, FRA, ZRH, VIE, BRU og WAW regelmessig, og ATH med lav frekvens, og det er det.
Det er ikke veldig mye og mangler mye av de store volume, hvor folk faktisk reiser.
Så innen Europe er det Norwegian, og ikke Star-selskapene som er SAS relevante konkurrenter.
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Star uten SAS har MUC, FRA, ZRH, VIE, BRU og WAW regelmessig, og ATH med lav frekvens, og det er det.
Det er ikke veldig mye og mangler mye av de store volume, hvor folk faktisk reiser.
Så innen Europe er det Norwegian, og ikke Star-selskapene som er SAS relevante konkurrenter.
Alright, la oss ta en ordentlig gjennomgang da. Jeg oppfatter det slik at du tenker på by- og ikke feriedestinasjoner, så tar bare for meg byer som SAS flyr direkte til fra OSL som du ikke kommer direkte til med Star: Aalborg, Aarhus, Amsterdam, Athen (det lille Aegean har er ikke noe å regne med), Barcelona, Berlin, Billund, København, Dublin, Düsseldorf, Hamburg, London, Manchester, Milano (LIN og MXP), Paris, Reykjavik, Roma, Stockholm, Stuttgart og Tallinn. Jeg vil jo si dette er en del. I tillegg er det nok et mindretall av kundene som kun flyr europeisk, så det er klart at 13 destinasjoner i Norge også hjelper.Poenget mitt er enkelt og greit at SAS utover CDG, AMS og LHR ikke har så veldig mye å tilby av direkteruter fra OSL som ikke andre tilbyr. Så derfor spør jeg hvor stor er egentlig konkurransefordelen når det blir påstått at man skal være Star fanatiker for ikke velge SAS? Så kommer selvfølgelig den røde konkurrenten inn i bilde, men her var det vel Star vs SAS/Skyteam som var problemstillingen?
Alright, la oss ta en ordentlig gjennomgang da. Jeg oppfatter det slik at du tenker på by- og ikke feriedestinasjoner, så tar bare for meg byer som SAS flyr direkte til fra OSL som du ikke kommer direkte til med Star: Aalborg, Aarhus, Amsterdam, Athen (det lille Aegean har er ikke noe å regne med), Barcelona, Berlin, Billund, København, Dublin, Düsseldorf, Hamburg, London, Manchester, Milano (LIN og MXP), Paris, Reykjavik, Roma, Stockholm, Stuttgart og Tallinn. Jeg vil jo si dette er en del. I tillegg er det nok et mindretall av kundene som kun flyr europeisk, så det er klart at 13 destinasjoner i Norge også hjelper.
Og her er det helt sentrale poenget: Om du blir i SK/Sky får du dette, pluss feriedestinasjoner, pluss det Sky tilbyr. For å være helt klar, jeg skal ikke sitte her og si noe om at det å bli i Star er en merkelig avgjørelse for alle, for noen vil det være det beste fremdeles. Men når man tenker over det, hvilke steder i Europa er det egentlig Star tilbyr som ikke SK/Sky vil tilby, enten med ingen eller én mellomlanding?
Og via FRA, MUC, VIE, BRU eller ZRH kommer man jo absolutt til de aller, aller fleste steder. Gjerne med ledig midtsete også…noe ikke DY eller SAS er så opptatt av.
Alright, la oss ta en ordentlig gjennomgang da. Jeg oppfatter det slik at du tenker på by- og ikke feriedestinasjoner, så tar bare for meg byer som SAS flyr direkte til fra OSL som du ikke kommer direkte til med Star: Aalborg, Aarhus, Amsterdam, Athen (det lille Aegean har er ikke noe å regne med), Barcelona, Berlin, Billund, København, Dublin, Düsseldorf, Hamburg, London, Manchester, Milano (LIN og MXP), Paris, Reykjavik, Roma, Stockholm, Stuttgart og Tallinn. Jeg vil jo si dette er en del. I tillegg er det nok et mindretall av kundene som kun flyr europeisk, så det er klart at 13 destinasjoner i Norge også hjelper.
Og her er det helt sentrale poenget: Om du blir i SK/Sky får du dette, pluss feriedestinasjoner, pluss det Sky tilbyr. For å være helt klar, jeg skal ikke sitte her og si noe om at det å bli i Star er en merkelig avgjørelse for alle, for noen vil det være det beste fremdeles. Men når man tenker over det, hvilke steder i Europa er det egentlig Star tilbyr som ikke SK/Sky vil tilby, enten med ingen eller én mellomlanding?
Men Skandinavia er ikke tema for debatten, det er Europa forøvrig fra OSL.
Vi har forskjellig syn på dette, og det er helt greit. Men da kan vi hvertfall presentere det som er fakta. Star har FRA, MUC, BRU, GVA, ZRH, VIE og WAW. SAS har flere destinasjoner enn dette, og så kan du vri og vende på det så mye du vil om lav frekvens osv osv. Uten å ha faktisk kjennskap til SAS sin kundemasse kan jeg love deg at de som bor i nærheten av OSL og kun flyr til Star hubber i Europa og longhaul utgjør en liten andel.Norge og Skandinavia er en ting, som jeg skriver i mitt første innlegg. De reisende jeg retter søkelyset mot er de som i all hovesak fly i Europa eller på lounghoul og er bosatt i nærheten at Oslo eller de andre store byene for den del. Star tilbyr bare nonstop til sine huber, fair det, men SAS tilbyr ikke så mye mer selv(og fra OSL ikke alle Star-hunene for den del) utenom LHR, CDG og AMS. I tillegg kommer dette med frekvens inn i bildet, noe som parkerer SAS i en del tilfeller i tillegg til at det selv via CPH er begrenset sammenliknet med hva Star selskapene kan tilby via sine huber både når det når kommer til antall destinasjoner og frekvens.
Tror det var jeg som sa noe som at man må være *A fanatiker for å velge de over SK/Sky ut fra OSL, så da er det vel mest ryddig at jeg svarer for det. Jeg skrev det ut fra reisemønsteret mitt samt mønsteret til alle andre jeg kjenner. Det varierer selvsagt fra person til person, men det som er felles for alle er en miks av innenriks og utenriks, og derfor står jeg støtt på min påstand. For de som ikke innenriks betyr noe for ser jeg absolutt poengene dine.Men igjen så misforstår du hva jeg peker på, det er ikke snakk om kunder som kun flyr med Star huber som en sluttdestinasjon, selv om de helt klart også eksisterer. Min påstand er at SAS ut av OSL tilbyr minimalt med destinasjoner på Europakartet og en del flere via CPH, men i mange tilfeller med en ikke alt for bra frekvens. Skal man fra OSL og ut i Europa(eller verden) så tilbyr i de fleste tilfeller Star selskapene et vel så bra og i mange tilfeller et bedre produkt enn det SK tilbyr med sine begrensede direkteruter eventuelt med mellomlanding på CPH. Så derfor synes jeg kommentaren om at man må være Star fanatiker for å velge bort SK til fordel for Star ut fra OSL blir feil. Til AMS, CDG og LHR så kan SK være attraktive, men ikke i noe særlig grad utover det.
Og for å presisere så er det ingen som har stilt spørsmål ved SK sin posisjon i Skandinavia, det er Europa og verden utfra OSL som jeg påstår ikke er et særlig sterkt produkt.