Squawk innehold

Firelude

Newcomer
Hei folkens!

Squawk koden som blir tildelt det enkelte fly inneholder den mye informasjon? Inneholder den f eks antall crew/passasjerer ombord ? Hvilken informasjon får en flygeleder opp dersom han "klikker" på det aktuelle flyet på sin skjerm?
 
Re: Squawk innehold.

Squawk-koden er bare 4 tall, de gir ikke mye..

.. men koden lar oss identifisere et bestemt fly.
Som utgangspunkt gir det en flygeleder kallesignal, flytype, høyde, hastighet (groundspeed, hastighet over bakken), hvor fort et fly går opp eller ned, reiseplandata (hvilken rute flyet skal fly), avgangsplassen, ankomstplass, pluss litt til. I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet. Mao mye det samme som Flightradar24.

Vi vet ikke hvor mange som er ombord nei.. Det er det i utgangspunktet bare flyselskap/handling som vet.
 
Re: Squawk innehold.

Squawk-koden er bare 4 tall, de gir ikke mye..

.. men koden lar oss identifisere et bestemt fly.
Som utgangspunkt gir det en flygeleder kallesignal, flytype, høyde, hastighet (groundspeed, hastighet over bakken), hvor fort et fly går opp eller ned, reiseplandata (hvilken rute flyet skal fly), avgangsplassen, ankomstplass, pluss litt til. I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet.
Nja, detaljene her er vel ikke helt korrekt. Transponderen gir vel ikke alt dette?
Vet at utenom Squack-koden så gir den vel også høyde og muligens IAS?
Resten blir vel kalkulert, hentet fra flightplan eller mottatt på annen måte (Acars?)?
 
Re: Squawk innehold.

Som han sier, koden identifiserer flyet. Dermed vet man en hel del, siden flyet (selskapet) har sendt inn flygeplan med infoen som trengs

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 
Re: Squawk innehold.

Ok , mao ligger det en del informasjon i squawk koden. Jeg så en video på Youtube av Captain Joe som omhandler squawk koden der han hevder at også passasjerantall kan en lese ut av koden. Jeg jobber i PBR på en lufthavn og ble interessert i dette dersom det medfører riktighet. Takk&takk .
 
Last edited:
Re: Squawk innehold.

Ok , mao ligger den en del informasjon i squawk koden. Jeg så en video på Youtube av Captain Joe som omhandler squawk koden der han hevder at også passasjerantall kan en lese ut av koden. Jeg jobber i PBR på en lufthavn og ble interessert i dette dersom det medfører riktighet. Takk&takk .

Nei, det stemmer ikke. Mange kontrolltårn (tror det er de fleste som ikke har RANDIS) har tilgang til et system som viser parkeringsinfo hvor også info om antall pax finnes. Totalt antall POB er derimot ikke tilgjengelig der.

Avhengig av valg innstilling på transponder sender flyet forskjellig informasjon. Informasjon som sendes ut er vel i all hovedsak kallesignal, høyde og hastighet. Omtrent halvparten av Norge kan også se litt fra mode-S, som blant annet inkluderer satt IAS. Videre assosiseres fly og knyttes opp mot reiseplan, som gjør at man får opp alt det bamseh nevner.
 
Re: Squawk innehold.

Jeg blir nødt til å pirke litt her.

SSR-koden (squawk) er bare en firesifret tallkode som sendes ut av flyets transponder i Mode A. Transponderen sender også ut Mode C som gir høydedata. SSR-koden identifiserer ikke flyet men flygingen, hvis dere ser nyansen. Hver gang flyet legger ut på en ny flytur får det en ny kode. TWR aktiviserer Flightplan (FLP) i Flight Data Processing systemet, og systemet tildeler en kode. Opplysningene om Callsign, destinasjon, flytype og vingevirvelkategori presenteres på radarskjermen når radarsystemet kobler SSR-koden med flight plan data som da er levert inn på forhånd og lagret i Flight Data Processing systemet, og radaren "ser" flyet.

Ground speed og er noe radarsystemet regner ut, ut fra bevegelsene flyet gjør og radarsystemet detekterer. Vertikal speed regner systemet ut ved å kalkulere endinger i data fra Mode C.

Mode S identifiserer selve flymaskinen og leverer en rekke data som man f.eks. kan se på Flightradar24. Dette har tidligere ikke vært tilgjengelig/interessant for ATC, men nå blir noe data fra Mode S også introdusert for ATC, som f.eks satt IAS, som nevnt ovenfor.
 
Re: Squawk innehold.

Tror du misforstod meg, om det var meg du pirket på. Kallesignal er en del av informasjonen som sendes med mode-S, som jeg snakket om. For mode-A og mode-C, er det slik du beskriver.
 
Last edited:
Re: Squawk innehold.

Pirket generelt :-)

Er du sikker på at flygingens callsign sendes i ModeS, og ikke flyindividets registrering?
 
Last edited:
Re: Squawk innehold.

Pirket generelt :-)

Er du sikker på at flygingens callsign sendes i ModeS, og ikke flyindividets registrering?

Er det ikke begge deler? Får ihvertfall kjeft fra ATC hvis ikke callsign settes inn riktig.
 
Re: Squawk innehold.

Registreringen er f.eks LN-ABC, callsign er f.eks SAS123. Flyet (flyindividet LN-ABC kan utføre flere flyginger samme dag med forskjellige callsign).

Og det er jo nettopp det jeg spør om, som jeg ikke vet; legger dere inn callsign så det sendes i ModeS? At ATC skulle gi static her forstår jeg ikke, at ATC skulle bruke ModeS for å identifisere flygingen er nytt for meg.
 
Re: Squawk innehold.

Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
 
Re: Squawk innehold.

Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.

Det eneste jeg har opplevd, og selvfølgelig påpeker, er at det er satt feil SSR-kode/squawk, noe som gjør at radaren viser feil eller intet callsign. Men det er feilsatt squawk. Hvis dere ikke er korrekt identifisert på radar kan vi ikke bruke radarbilde til å separere. Men sånne glipp løses jo som oftest i løpet av få sekunder etter radiokontakt.
 
Re: Squawk innehold.

Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.

Så jeg spør igjen: Legger dere inn callsign noe sted som sendes ut via ModeS?
 
Re: Squawk innehold.

Vi legger inn callsign FMC som sender det via Mode-S. Som oftest går det automatisk, sammen med upload av flightplan, men kan også gjøres manuelt.
 
Re: Squawk innehold.

Vi legger inn callsign FMC som sender det via Mode-S. Som oftest går det automatisk, sammen med upload av flightplan, men kan også gjøres manuelt.

Ok, det forklarer. Men at ATC identifiserer via ModeS visste jeg ikke. Jeg er ATC og på min enhet er det SSR/ModeA som identifiserer, i kombinasjon med andre forutsetninger.
 
Re: Squawk innehold.

Ok, det forklarer. Men at ATC identifiserer via ModeS visste jeg ikke. Jeg er ATC og på min enhet er det SSR/ModeA som identifiserer, i kombinasjon med andre forutsetninger.

Det vil fort bli litt vanskelig å gjøre på den måten når mange har samme squawk :) Lenger nede i Europa er det mange flighter som alle flyr med squawk 1000, men sender flight ID over Mode S og identifiseres på den måten.
 
Re: Squawk innehold.

Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.

Dette må da ha vært i utenlandsk, og ikke i norsk luftrom?

Husk at vi ligger langt bak de fleste andre land hva gjelder systembiten og funksjonalitet på ATC-siden... :D
 
For å gå tilbake til originalspørsmålet, så er vel squack-koden kun en identifier. Det er flyvelederens andre systemer som kobler squack-koden sammen reg, flytype, hastighet etc og presenterer dette på hans/hennes skjerm ..
 
Back
Top