Squawk innehold

Helt off topic og jeg har litt faglig å bringe til torgs akkurat her, men denne tråden er et godt eksempel på hvorfor jeg liker Flyprat så godt! Mange kunnskapsrike medlemmer som deler med oss andre :) Så, på vegne av meg selv i det minste, tusen takk :)
 
Re: Squawk innehold.

Helt ukjent for meg, men det er jo du som er flygeleder. Referanse?

Dette kom med siste oppdatering av radarprogramvaren som benyttes i Norge, og krever mode-S. Er tilgjengelig overalt, ikke bare ved Oslo APP, men krever som tidligere nevnt at radar/overvåkningsutstyr støtter mode-S. Av de tradisjonelle radarene er det kun de nyeste som gjør nettopp dette. I tillegg vises satt QNH og satt lvl. Dette vil jeg si er positivt sikkerhetsmessig med tanke på f.eks. levelbusts.

Om ditt brukernavn beskriver yrke, anbefaler jeg å ta turen innom piloter og flygeleder-gruppen på Facebook. Flere artige innlegg om mode-S der, og hvordan enkelte plutselig har blitt busta i å fly for fort etter denne oppdateringen... ;)

Ikke noe poeng å ljuge når du blir spurt om hastigheten ihvertfall ;)
Eller så kan man jo gjøre slik som jeg vet enkelte har gjort: plutselig skrudd av mode-s ved hastighetskontroll...

For å gå tilbake til originalspørsmålet, så er vel squack-koden kun en identifier. Det er flyvelederens andre systemer som kobler squack-koden sammen reg, flytype, hastighet etc og presenterer dette på hans/hennes skjerm ..
Da tror jeg ikke du forstår helt hva trådstarter egentlig spør om. For måten spørsmålet er formulert, tror jeg nok vedkommende tenker på alt som blir interrogata fra transponderen. Squawk-koden er jo og forblir bare en firesifret kode, men det er jo samtidig mer som blir sendt ut sammen med dette avhengig av mode.
 
Last edited:
Heisan
Er det slik at squawk koden ikke er helt tilfeldig?
For VFR trafikk har vel en egen nummerserie?
Hvordan fungerer dette?

Alf
 
Den er slett ikke tilfeldig, de forskjellige kontrollsentralene har sine kodebanker. Dette for at to forskjellige fly ikke skal kunne få like koder innenfor samme område. Noen unntak gjøres, f.eks VFR-trafikk som flyr ukontrollert kan ofte ha samme squawk 1200 / 7000, men da ser man ikke reg/callsign.

Hvis jeg ikke husker feil, det er fryyyktelig lenge siden jeg lærte dette, er det totalt 4096 forskjellige koder som er mulig, tallene 8 og 9 benyttes ikke.
 
Heisan
Er det slik at squawk koden ikke er helt tilfeldig?
For VFR trafikk har vel en egen nummerserie?
Hvordan fungerer dette?

Alf
Kan strengt tatt dele det opp i tre typer her:
- VFR på FPL får squawk basert på dette.
- VFR uten FPL kan få få en kode av ATC for assosiering, uten å være på flightplan.
- VFR squawker en generell VFR-kode. Iht. til ICAO sin standard er denne 7000. FAA benytter 1200. Andre typer VFR-flyvninger kan ha andre generelle VFR-koder, eksempelvis ambulansetrafikk som squawker 5200.

De to førstnevnte kommer ut fra kodebanker, og genereres automatisk ut fra denne av systemet ved aktivisering.
 
Last edited:
Er det slik at squawk koden ikke er helt tilfeldig?
For VFR trafikk har vel en egen nummerserie?
IFR-flyginger: Squawk (eller SSR-kode som er den egentlige betegnelsen) i Europa, utdeles av et system som heter CCAMS hos Eurocontrol. I korte trekk regner den ut profilen til en flyging, og deler ut en SSR-kode som et fly skal ha gjennom hele Europa - som ikke vil være i konflikt med andre fly med samme kode. Det sørger for at et fly ikke trenger å bytte kode underveis, og i tillegg at mange fly kan ha samme kode samtidig (bare de ikke flyr i samme område samtidig).

I tillegg har man nasjonale kodebanker for f.eks.VFR som tidligere nevnt, militære, og noen reserve IFR for "lokal" bruk om jeg ikke husker feil.
 
Dette spørsmålet fikk mange svar som for undertegnede er noe greskt....men for å spørre på en annen måte : har flygeleder noen som helst innformasjonsmuligheter i TWR der han/hun kan få det aktuelle antallet SOB for et bestemt fly ? Eller er det slik at denne informasjonen skal komme fra det enkelte flyselskap ? Jeg forutsetter her at TWR ikke har forespurt piloten direkte.

Igjen...takk&takk.
 
Det enkle svaret er nei. Det er konfidensiell informasjon til det oppstår en nødsituasjon hvor ATC har behov for å vite det for å formidle til nødetater.
Noen steder har de imidlertid tilgang til flyplassens informasjonssystem som viser antall pax, men ikke SOB.
 
Last edited:
Står ikke antall personer ombord på flightplanen?

Jo, men flyselskapene bruker normalt såkalte "repetitive flight plans", dvs at samme flight står på en fast plan hver dag. Antall personer ombord er tilgjengelig fra selskapet hvis det er behov for å få vite det.
 
Back
Top