Nja, detaljene her er vel ikke helt korrekt. Transponderen gir vel ikke alt dette?Squawk-koden er bare 4 tall, de gir ikke mye..
.. men koden lar oss identifisere et bestemt fly.
Som utgangspunkt gir det en flygeleder kallesignal, flytype, høyde, hastighet (groundspeed, hastighet over bakken), hvor fort et fly går opp eller ned, reiseplandata (hvilken rute flyet skal fly), avgangsplassen, ankomstplass, pluss litt til. I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet.
Ok , mao ligger den en del informasjon i squawk koden. Jeg så en video på Youtube av Captain Joe som omhandler squawk koden der han hevder at også passasjerantall kan en lese ut av koden. Jeg jobber i PBR på en lufthavn og ble interessert i dette dersom det medfører riktighet. Takk&takk .
Pirket generelt![]()
Er du sikker på at flygingens callsign sendes i ModeS, og ikke flyindividets registrering?
Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
Har opplevd at ATC gir beskjed om at callsignet ikke stemmer. Så jeg går utifra at de ser det via Mode S.
Vi legger inn callsign FMC som sender det via Mode-S. Som oftest går det automatisk, sammen med upload av flightplan, men kan også gjøres manuelt.
Ok, det forklarer. Men at ATC identifiserer via ModeS visste jeg ikke. Jeg er ATC og på min enhet er det SSR/ModeA som identifiserer, i kombinasjon med andre forutsetninger.
......I tillegg kan vi se hvilken høyde pilotene har satt inn i autopilot, samt indikert flygehastighet........