Spyling av varm asfalt

Solvi

ScanFlyer Blue
OSL har akkurat lagt ut på Instagram at fordi det er så varmt spyler brannvesenet hver time ca 9000 liter vann på asfalten på manøvreringsområdet. Uten nedkjølingen kan asfalten sprekke opp og bli skadet.

Jeg lurer på hva de gjør på flyplasser der det ofte er kjempevarmt. Bruker de annen type asfalt enn på OSL? De kan jo ikke akkurat drive med hyppig spylig f.eks. i Midtøsten?
 
OSL har akkurat lagt ut på Instagram at fordi det er så varmt spyler brannvesenet hver time ca 9000 liter vann på asfalten på manøvreringsområdet. Uten nedkjølingen kan asfalten sprekke opp og bli skadet.

Jeg lurer på hva de gjør på flyplasser der det ofte er kjempevarmt. Bruker de annen type asfalt enn på OSL? De kan jo ikke akkurat drive med hyppig spylig f.eks. i Midtøsten?

Det samme har jeg sett at de har gjort på TRD når jeg har vært bortom der den siste uka. Jeg har lurt på hvorfor, men der fikk jeg visst svaret ;)
 
I varmere klima bruker man ofte betong o.l. siden de tåler varme. Mens i kaldere klima er asfalt bedre siden de tåler kulde noe bedre. Asfalt er vesentlig billigere, men det er avhengig av bruk og klima.
 
TU har en artikkel om dette idag

Kort sagt er det vanskelig å få til asfalt som både skal tåle veldig lave og veldig høye temperaturer og stor slitasje

http://www.tu.no/samferdsel/2014/07/29/asfalten-pa-gardermoen-taler-ikke-sommervarmen
– Det er kombinasjonen av den høye temperaturen Oslo opplever for tiden, og vekten og trykket fra de store flyene som kan føre til ødeleggelse av asfaltdekket på Gardermoen om vi ikke tar forhåndsregler, sier pressetalsmann på Oslo Lufthavn Lasse André Vangstein til Teknisk Ukeblad.
 
Er det dette de prøver å unngå...?

http://lenta.ru/news/2014/07/29/vpp/
Denne er originalt på Russisk, Google translate gav ut mer fornuftig oversettelse på engelsk enn norsk, derfor siterer jeg på engelsk
At Domodedovo plane stuck in the asphalt melts Domodedovo Airport for several hours by a passenger plane fly from Moscow to Novosibirsk because the ship stuck on a taxiway. This was told by witnesses "Komsomolskaya Pravda" .

According to them, "Boeing" could not go on the runway, since the rear landing gear failed about 10-15 centimeters from the heat melted asphalt.

Airport spokeswoman Daria Korshunova confirmed "rain" that "abnormally high temperatures have led to minor violations of local coverage aircraft parking areas."

"Boeing-737" S7 Airlines was supposed to fly at 11:15 Moscow time, but the start should be postponed until 16:00. Passengers put indoor terminal, providing them with food and drinks.

Forecasters Moscow weather Hydrometcentre assigned the highest level of danger. It is projected that by the weekend the thermometer can rise up to 35 degrees.
 
Hvis det er noen som lurer på hva som kan skje med varm asfalt...
 

Attachments

  • DSC_0243.jpg
    DSC_0243.jpg
    106.4 KB · Views: 259
Back
Top