Spotting i rullestol, på Gardermoen...?

Re: Spotting i rullestol, på Gardermoen...?

Der var du også registrert, Harald.
Flotte bilder ifra nok en Nikonist, på Sola
Eg er snart den eneste med Canon her ute ;)

Jeg sverger til Canon, o kjære skjebne. Må Nikon fabrikken bli truffet av ett lyn så alle kamera på båndet, pluss teigninger og alt ødelegges!

Nok om det!
Velkommen, ikke minst. Er ganske fascinert, er første gangen jeg har hørt om noen som spotter i rullestol! Flotte greier! ;)

Hvis du skal ut og spotte på Sola en gang (helg) ikke vær redd for å si ifra! :colgate:

Hei, velkommen på forumet.

[reklame]
Litt på siden av det du spør om, men noterte meg at du begynte med flysertifikat. Til informasjon har Norges Luftsportforbund/Seilflyseksjonen et to-seters seilfly tilrettelagt for folk med lammelse i bena. Sideror opereres med venstre arm. Kjenner ikke din situasjon, men ville tipse deg om det i tilfelle du kunne tenke deg en tur i lufta. Flyet er normalt stasjonert på Elverum (ENHN)- NLF/S kan sikkert gi deg mer info om evt. tilbud og evt. begrensninger o.l.
[/reklame]

Lykke til med spottingen.

Hallo!!! Nå ble jeg rar i magen... Finnes et fly som er ombygget, og attpåtil et seilfly...! Fantastisk! Det har lenge vært et spørsmål fra min side, fordi jeg visste at andre plasser på vår klode var det oppbygget sideror, men de som jeg spurte har ikke visst om noe, og således har det å måtte kjøpe eget fly vært den eneste løsningen, og det har man ikke råd til... Nå ble det mye tanker her, fordi mine armer er helt i orden - og det er pedalene som ville vært mitt problem. Jeg har vært oppe flere ganger i en 172, hvor jeg har fått flydd ganske mye, hvor piloten har kontrollert sideroret de få gangene det var nødvendig, og latt meg gjøre det andre - og disse stunder har vært mine lykkeligste øyeblikk. Jeg har undersøkt de medisinske kravene til både A og Micro, og kommer nok ikke gjennom de kravene da jeg har pådratt meg en del tilleggsskader og slitasjeskader de siste årene... Men tanken på igjen fått sittet med stikka i hånden noen ganger, er vanvittig hyggelig... Men om det noen gang skjer igjen... Tja... Hvem vet.

Tusen takk for at du nevnte det, så kan jeg i alle fall leve med drømmen...

hei å hå

H.

Last edited:

Jeg sverger til Canon, o kjære skjebne. Må Nikon fabrikken bli truffet av ett lyn så alle kamera på båndet, pluss teigninger og alt ødelegges!

Nok om det!
Velkommen, ikke minst. Er ganske fascinert, er første gangen jeg har hørt om noen som spotter i rullestol! Flotte greier! ;)

Hvis du skal ut og spotte på Sola en gang (helg) ikke vær redd for å si ifra! :colgate:

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding..

H.

Men tanken på igjen fått sittet med stikka i hånden noen ganger, er vanvittig hyggelig... Men om det noen gang skjer igjen... Tja... Hvem vet.

Tusen takk for at du nevnte det, så kan jeg i alle fall leve med drømmen...

Det står jo 'toseter' da ...... ;)

Naar en snakker om det aa kunne fly til tross for aa sitte i rullestol, saa har det i utallige utgaver av AOPA sine blader staatt om diverse piloter med hadicap, og i siste utgave stod det om Quincey Carr, som ble beskutt og endte i rullestol. I bladet staar det at han for tiden holder paa med sine instruktoer sertifikater.

Fant et par artikler om han paa nettet om du vil ha noe motivasjon til flying;

http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4176/is_20060819/ai_n16669742/

http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4176/is_20070518/ai_n19169435/

Hei og velkommen på forumet! Takk for fine bilder.

"Vollen" ved OSL som er nevnt her som tilgjengelig, er den som ligger helt i nordvest ved innflyginga til bane 19R, dit går det kjørevei helt opp på vollen, selv om den siste bakken er bratt og ujevn. Og på vinterstid kan vikke regne med at det er brøyta vei helt inn.

Jordvollen i øst er dessverre ikke tilgjengelig med rullestol, men det er mulig å se flyene gjennom gjerdet...

Men det er fullt mulig også med rullestol å komme seg til ved vestsiden av innflyginga v bane 01R, men det er lang avstand fra terminalen dit ned.

Som andre har nevnt, burde det være fullt mulig å få hjelp. Selv har jeg hatt en datter i rullestol som var med på en og annen spottertur, men rullestolbil har jeg dessverre ikke lenger...

Spotterplattformen vi har fått satt opp er desvverre ikke tilgjengelig, den har kun trapp...

Happy spotting :)

Last edited by a moderator:

Hei,

Flysamlingen Gardermoen er så langt jeg kan se fullt ut tilgjengelig med rullestol,
men jeg vet ikke hvordan det er med skyttelbussen - er det noen som vet om den har lavgulv?

Det er mulig å se flyene fra rampa opp til taxebanen bak Flysamlingen, men gjerdet kommer i veien for fotografering.

Eders
Knut Erik

Hei Harald
Rullestolbrukere har utrolig bra muligheter for spotting og opplevelser på Gardermoen.
Som Perfly skrev, oppgi dato for ankomst, så tror jeg nok ENGM spotterne stiller opp med nødvendig hjelp slik att du skal få en kjempeflott opplevelse her.
Flysamlingen og SAS museet er også flotte opplevelsessentere som er vel verdt et besøk!!!

Mvh
Tom Ove Silihagen

Hei Harald
Rullestolbrukere har utrolig bra muligheter for spotting og opplevelser på Gardermoen.
Som Perfly skrev, oppgi dato for ankomst, så tror jeg nok ENGM spotterne stiller opp med nødvendig hjelp slik att du skal få en kjempeflott opplevelse her.
Flysamlingen og SAS museet er også flotte opplevelsessentere som er vel verdt et besøk!!!

Mvh
Tom Ove Silihagen

Tusen takk til alle for stor velvillighet, og hjelpsomhet. Er ganske overveldet over responsen, og blir litt ydmyk over hvor mange flotte mennesker som finnes i dette miljøet. Som nylig ensom etter et samlivsbrudd, har fly-spotting blitt en kjærkommen hobby og tidsfordriv, og derfor er jeg både ydmyk og svært glad for at fly igjen har vekket min store intresse, og at forumet har vist slik forståelse for min hendvendelse. Etter samlivsbruddet måtte jeg flytte til et nytt sted, hvor jeg ikke kjenner så mange og har ikke fått noe nettverk av venner, derfor har det værst svært hyggelig å få treffe dem jeg har truffet på Sola under spotting... Det viser at det er en flott gjeng i dette miljøet, og jeg gleder meg til å treffe dere.

Så igjen - tusen takk for svært hyggelig tilbakemelding

hei å hå

Harald

Last edited:

Ja hjertelig velkommen fra meg også, hyggelig å se du
har funnet veien til Scanair du også - her vil du nok finne
svar og info til det meste du lurer på innen luftfarten!

Nå er Harald på vollen i "Reportasjebilen" sin hvis det er noen som har lyst til å hilse på han, det er en hyggelig fyr :)
Bilen er en rød VW Caravelle/Transporter!

Back