Spørsmål stilles for kvalitet og sikkerheten til tidlige 737NG

Re: Spørsmål stilles for kvalitet og sikkerheten til tidlige 737NG

Finn Erik, det er et godt eksempel, det finnes garantert flere. At flyene ikke eksploderte, er jo selvsagt det viktigste, så sammenligningen her blir jo litt merkelig. Turkish flyet traff bakken med voldsom kraft og hjulene ute. Utrolig at det gikk så bra som det gjorde.

Ett kjapt søk viser seg at A320 serien også brekker, noe jeg ser på som naturlig når såpass mange tonn med stål går i fjæra. Se f.eks. på dette bildet her (3 fatalities): http://www.airdisaster.com/photos/ei-taf/2.shtml

Så jeg tror ikke dette er et NG problem.

Det er klart at bekymringen er dersom det får konsekvenser in flight. Håper at det kommer betryggende forklaringer/get the hell outta here :P fra de ansvarlige partene og flyselskapene som benytter flytypen.

Er litt interessert i en kommentar fra Dag når han får sett dokumentaren. Jeg tipper at de sjekker for korrosjon på C sjekker da alt er strippet ned. Det bør jo da være en ikke sak?

Er litt interessert i en kommentar fra Dag når han får sett dokumentaren. Jeg tipper at de sjekker for korrosjon på C sjekker da alt er strippet ned. Det bør jo da være en ikke sak?

Alle fly blir inspisert for korrosjon på tungt vedlikehold, dette er en ikke-sak...Boeing og samtlige flyfabrikanter har inspeksjonsprogrammer som dekker alle eventuelle svakheter ved konstruksjonen.

Dette blir for meg bare tull...

Føler meg vel noe inkompentent på dette området. Men jeg mener nå i alle fall at å sammenligne crashlandinger på den måten her, virker noe vagt. Vil tro de aldri, er helt like. Selv ikke på stille vann.

Responding to the report, Boeing spokeswoman Bev Holland said

The False Claims Act lawsuit, filed by three former Boeing employees alleging that faulty parts were incorporated into Boeing military and commercial aircraft, is without merit. The plaintiffs also allege that Boeing management retaliated when they brought this information forward.

Some media reports, like this one, have accept plaintiffs' allegations as fact. These media reports disregard the fact that:

The Dept. of Defense evaluated these allegations and determined the allegations had no merit.
The Dept. of Justice declined twice to intervene in this lawsuit.
The FAA conducted an evaluation and concluded there was no wrongdoing on the part of Ducommun or Boeing.
Boeing's multi-tiered quality control process that includes production and maintenance inspections has been demonstrated through decades of use to be an effective method to maintain quality and safety.
Additionally, Boeing has a strong policy against retaliation in any situation and we do not believe there is any basis for the employees' charge of retaliation.

Hentet fra http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/232094.asp?source=rss

Kan vel ikke vente noe annet fra Boeing - de er en part i en rettslig tvist og skal forholde seg til kunder som har kjøpt disse tidlige 737NG på en måte som er tillitsvekkende men uten å innrømme økonomisk ansvar. Dermed kan vi klart karakterisere en slik uttalelse som subjektiv og slettes ikke objektiv. Minner bare på at det aldri er røyk uten ild.

Kan vel ikke vente noe annet fra Boeing - de er en part i en rettslig tvist og skal forholde seg til kunder som har kjøpt disse tidlige 737NG på en måte som er tillitsvekkende men uten å innrømme økonomisk ansvar. Dermed kan vi klart karakterisere en slik uttalelse som subjektiv og slettes ikke objektiv. Minner bare på at det aldri er røyk uten ild.

Nuvel... Det er rimelig subjektivt det vi ser fra disse to eks-ansatte som slett ikke er spesialister, samt uttalelser en advokat og en person Al Jazeera kaller spesialister.

Dag Johnsen jobber midt i dette, har uttdannelsen, 26 års erfaring og kjenner disse reguleringene inn og ut. Snakket med han i går og ballen er lagt død, saken er en ikke sak. "Tull" var ett ord som ble brukt mye

Han skal svare her når han får tid

Heisann!

Beklager at det har tatt saa lang tid aa svare, men jeg skal proeve aa legge inn mitt syn paa noen av punktene som er tatt opp i dette programmet.

Jeg kan ikke komentere paa hva som skjedde med disse to damene og hvorfor de mistet jobben, men kan med stor sikkerhet si at det er ingen teknisk sammenheng med de anklagene som er gjort og de ulykkene de viser til...!

Problemet med mange slike sensasjonnyheter er at man "smykker" de opp med fagutrykk, hendelser som folk kan huske men ikke noedvendigvis har noen sammenheng, kaster inn kommentarer fra saakalte "eksperter", et par snipp av noen interviewer som er tatt ut av sammenheng og plutselig blir dette betraktet som fakta.

For det foerste saa er det ingen overralskelse at et skrog brytes opp i samme omraade under uhell da det som regel er stoerst stress paa samme omraadene. Dette er som regel rett bak flight deck, rett foran og rett bak vingen da dette er overgangen fra forsterkede omraader. Dette kan man se av mange bilder der fly har havnet utenfor rullebanen og utsatt for unormale belastninger. Selv MD80, som var nevnt ovenfor og er en av de mest robuste fly laget, vil som regel bryte opp i de samme omraadene.

Det neste er at de roter med og blander utrykk som non-conformity, non-airworthy, level 2 corrosion, SDRs osv. Non-comformity for eksempel betyr ikke noedvendigvis at en del er non-airworthy slik det her forklares, men at en discrepancy er oppdaget under konstruksjon som maa evalueres. Ingen her vil selfoelgelig nekte paa at er en del erklaert non-airworthy eller et airworthiness concern saa boer den skiftes, inspiseres og/eller repareres. Dette med level 1, 2 og 3 corrosion har i denne sammenhengen ikke noe med non-comformity, men er en funksjon av corrosion inhibiting materiale og flyets brukeromraade. Han som sitte inne i et skrog og erklaere at man ikke burde finne level 2 corrosion paa disse flyene saa tidlig har selfoelgelig ikke direkte feil, men igjen saa har dette ikke noe med dette non-conformity som de anntyder. Alle operatoerer er paalagt et CPCP (Corrosion Prevention and Control Program) som inspiserer for dette og slike program, som ogsaa nevnt ovenfor, er veldig effektive aa finne of unngaa slike problemer. Det at man maa ta av paneler og fjaerne isolasjonsmateriale er noe som foelger med jobben og gjoeres hele tiden...

Dette interviewet med han FAA safety inspektoeren om han hadde sett paa alle SDR's har selfoelgelig ikke noe med dette aa gjoere og hans svar er tatt ut av sammenheng. Det er hundrevis av SDR submitted og om man finner sprekker eller corrosion paa PSE (principal structural elements) saa vil det dokumenteres her. Dette er noe industrien og FAA jobber med hele tiden og ingen har noe aa skjule... som er hele poenget med SDRs.

Bare for morro skyld saa google soekte jeg paa han karen som erklaerer seg "doktor" og "aviation expert" for aa se hvilken bakgrunn han har; Et A&P sertifikat med IA og DER, og stort sett en business degree (Bachelor of Science in Professional Aeronautics), en "management" degree og en doktor grad i undervisning???... men det er ingen lov mot aa erklaere seg hva som helst... ;)

... saa konklusjone min paa dette programmet, med all respekt for Al' Jazeera som er i mine oeyne en veldig noeytralt nyhetskilde, er dette en daarlig framstilling og har ingen teknisk sammeheng med virkligheten...!

Dag

Last edited:

Takk for at du tok deg tid, Dag :) Det var interessant, men høres forsåvidt kjent ut... Å misbruke titler, bruke store ord og klippe seg til sannheter er tydelig et utbredt "fenomen" (problem).

Vedr. alle uttalelser fra "pkselite". Jeg hadde levd i den tro at "Komiske Ali", den evig optimist, ikke lenger var i jobb.... :)

Gjelder forøvrig ikke bare "pkselite", det finnes flere evige optimister som kan bli litt komiske når du samler dere uttalelser om spesielle saker.
For de som trur jeg fleiper så var Mr. Sahhaf en tjenestemann på høyt nivå .......

Godt du tar oss ned på landjorda Dag J. og dere andre som holder dere til fakta, er saklig.

Back